Amaç: Bu çalışma, hemşirelik ve ebelik son sınıf öğrencilerinin vajinismusa
ilişkin bilgi ve görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı
olarak, Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü ve
Hemşirelik Fakültesi son sınıf öğrencileriyle, Mart 2018 tarihinde yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2017-2018 öğretim yılında öğrenim gören son sınıf hemşirelik
ve ebelik öğrencileri (N=411), örneklemi ise 249 öğrenci oluşturmuştur. Veriler
veri toplama formu ile toplanmıştır. Verilerin sayı, yüzde ve ortalama
dağılımları verilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin
%57’si hemşirelik fakültesi öğrencisi, %19.7’si sağlık meslek lisesi mezunu
olup yaş ortalaması 22.18±1,07’dir.
Sadece 3 öğrenci vajinismusu hiç duymadığını, %73.9’u çok/çok fazla
duyduğunu, %21.3’ü vajinismusu olan birisiyle karşılaştığını, %30.4’ü
vajinismusu jinekologların tedavi etmesi gerektiğini belirmişlerdir. Öğrencilerin,
kadının
çocukluğunda ve yetişkinliğinde fiziksel (%41.4 ve %41.8) ve dokunmayı da
içeren cinsel istismara (%46.6 ve %44.2) maruz kalmanın, ilk gece korkusunun (%38.6), cinsel birleşmede
ağrı duyma korkusunun (%43.8), cinsel bilgi ve eğitim yetersizliğinin (%42.6),
cinselliğe karşı olumsuz dinsel-kültürel tutumların (%40.6) vajinismusa neden
olduğuna ilişkin ifadelere çoğunlukla “katılıyorum” dedikleri, %58.2’sinin “vajinismus’lu
kadınların orgazm deneyimi vardır” ifadesinde “kararsız” oldukları, %48.6’sının
hastaların cinsel sağlık ihtiyaçlarını/sorunlarını değerlendirmek için
aldıkları eğitimi “çok az” buldukları, %87.5’inin bireylerden cinsel öykü
almayı farklı düzeylerde güç buldukları, %88.8’inin birinci basamakta/evlilik öncesi
verecekleri cinsel eğitimin vajinismusun gelişmesini engelleyebileceğini belirttikleri
bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin
vajinismusa ilişkin bilgilerinin orta düzeyde olduğu, cinsel sağlığa yönelik
aldıkları eğitimi az buldukları ve büyük çoğunluğunun bireylerden cinsel
öykü almayı güç buldukları saptanmıştır. Öğrencilerin hastaların
cinsel sağlık sorunlarını değerlendirmeye yönelik bilgilerinin ve becerilerinin geliştirilmesi
için ebelik ve hemşirelik müfredatlarında cinsel sağlık dersinin verilmesi, var
olan derslerin içeriğinin gözden geçirilmesi ve cinsel sağlık danışmanlığını
geliştirmeye yönelik uygulamalar yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 4 |