Amaç: Bu çalışmanın
amacı kadınların aldıkları doğuma hazırlık eğitiminin doğum ve doğum sonrası
süreçlerine etkisinin ve eğitimde androgojik yaklaşımın değerlendirilmesidir.
Yöntem: Çalışma
tanımlayıcı tipte olup evrenini Marmara Bölgesinde bir ilin yetmiş dört bin
nüfuslu bir ilçesinde son iki yılda gebe okuluna katılmış olan 250 gebe,
örneklemini ise 6 haftalık doğuma hazırlık eğitimini tamamlayan 100 kadın
oluşturdu. Veriler geliştirilen anket formu ile toplandı. Açık uçlu sorular gruplanarak
ve nicel veriler SPSS programı ile yüzde ve korelasyon analiziyle değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmaya
katılan kadınların ortalama doğum sayısı 1.46’dı. Doğum şekillerine göre; %33’ü
Doğal doğum, %15’i müdahaleli vajinal doğum, %30’u spinal anestezi ile %18’i
genel anestezi ile sezaryen doğum yapmıştı. Kadınların %45’i doğum anına
ilişkin gebelikte yaşadığı endişeyi doğumda hiç yaşamadığını belirtti.
Gebelerin %80’inin nefes tekniklerini, %74’ünün masaj tekniklerini, %78’inin
hareket serbestliğini kullandığı saptanmıştır. Gebelerin %70’i doğum anında,
%16’sı ilk yarım saatte bebeği ile ilk temasta
bulunduğunu, % 35’inin ilk 6 ay sadece
anne sütü verdiği belirlendi. Eğitimin yaklaşımının değerlendirilmesinde Knowles’ın
androgojik modelindeki benlik kavramına değer verme, deneyim paylaşımına fırsat
verme, gereksinimlere odaklı, çözüm getirebilecek öğrenmeler sunma ve neden sonuç
ilişkisi içinde bilgiyi yapılandırma başlıklarında değerlendirildi.
Katılımcıların %99’unun eğitimden memnun olduğu
saptandı. Katılımcıların ebelerle ilgili
görüşleri ise %41’inin ilgi davrandığı, %15’inin ebelere karşı ön yargılarının
yıkıldığı, %11’i ebelerin yetkilerinin genişletilmesi gerektiği ve %33 ebeliğin
zor ve kutsal bir meslek olduğunu düşündüğünü ifade etti.
Sonuç: Gebe okulunda
verilen doğum öncesi hazırlık eğitiminin doğum ve doğum sonrası süreçler
üzerinde olumlu etkisinin olduğu saptandı.000
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Surgery |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 4 |