Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: “Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu”

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 10 - 18, 26.03.2025
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1358923

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı mezun aşamasında olan hemşirelik öğrencilerinin aldıkları uzaktan eğitime yönelik görüş ve değerlendirmelerini betimlemektir.
Yöntem: Araştırma nitel yaklaşıma dayalı betimleyici bir çalışma olarak gerçekleştirilmiş olup, tematik analiz ile nitel soru çözümlemesi yapılmıştır. Farklı intörnlük derslerinde klinik uygulamaya çıkan, ders başarısı iyi, orta ve kötü olan, araştırmaya gönüllü olan 4. sınıf öğrencileri çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Görüşmeler araştırmanın amacına uygun amaçlı örnekleme yönteminden ölçüt örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Öğrenciler ile alanyazın doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile 30 Nisan -30 Haziran 2022 tarihleri arasında iki aylık sürede veriler toplanmıştır.
Bulgular: Odak kategori şeklinde belirlenmiş tüm temalarla ilişkili bulunan “Kolaylık gibi geldi, ama aslında eksiklik oldu” ifadesi uzaktan eğitim olgusuna yönelik öğrencilerin deneyimlerinin özeti olarak betimlenmiştir. Avantajları ile olumlu değerlendirmeyi gösteren ve odak kategorideki ifadede “kolaylık” kısmına yönelik belirlenen üç kategori şu şekildedir: “Verimli, zevkli, güzel, çok iyi (f: 29)”, “Aktif öğrenme yöntemleri (video çekimi, araştırma makalesi özeti, vaka sunumu vb.) (f:24)” ve “Maliyet etkililik” (zaman, tekrar, yol vb.) (f:13). Dezavantajları ile olumsuz değerlendirmeyi gösteren üç kategori: “Verimsiz, yetersiz, zor, stresli (f:50)”, “Yorucu (yoğun slaytlarla, uzun süreli çevrim içi dersler) (f:42)”, “Yoğun ödevler ve sınav/ çoklu değerlendirmedeki adaletsizlikler (f:23)” olup bu kategoriler “eksiklik” kısmına yöneliktir.
Sonuç: Çalışmada öğrenciler uzaktan eğitimin olumlu yönleri ve avantajlarını ifade etmesine rağmen, hemşirelik öğrencilerinin eğitimi için yüz yüze teorik eğitim ve klinik uygulamanın gerekli olduğunu belirtmişlerdir.

Etik Beyan

Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi Sağlık Bilimleri Etik Kurulu’ndan etik kurul onayı (Tarih: 20.04.2022, No: 20.478.486/1325) ve araştırmanın yapıldığı kurumdan izin (Tarih: 29.04.2022) alınmıştır. Öğrencilerden çalışmaya katılma onamları yazılı olarak ve ses kayıt cihazı açıldıktan sonra sözlü onamlarının kaydı alınarak görüşmeler yapılmıştır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Çalışmaya katılımları ile destek veren öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Kozan EH, Çolak M, Demirhan BS, Distance education in COVID-19 pandemia: reflections on nursing education, Journal of Education and Research in Nursing, 2021, 18(1), 60-64.
  • 2. Yükseköğretim Kurulu. 2020, Basın açıklaması, Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx. Erişim tarihi: 01.09.2023
  • 3. Yükseköğretim Kurulu. 2020, YÖK’ten küresel salgın ile mücadele sürecinde yeni düzenlemeler-II. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/kuresel-salgin-surecinde-yapisal-duzenlemeler-2.aspx. Erişim tarihi: 01.09.2023
  • 4. İlaslan N, Demiray A. Koronavirüs 2019 pandemi sürecinde hemşirelik eğitimi: belirsizlikler ve öneriler, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2021, 14(2), 171-176.
  • 5. Langegård U, Kiani K, Nielsen SJ, Svensson PA, Nursing students’ experiences of a pedagogical transition from campus learning to distance learning using digital tools, BMC Nursing, 2021, 20(1), 1-10.
  • 6. Özkan İ, Taylan S, İlaslan E, The experiences of nursing students towards distance education during the COVID-19 pandemic. International e-Journal of Educational Studies, 2021, 5(10), 106-117.
  • 7. Çakıcı N, A qualitative research on students' perspective on distance nursing education. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 2022,6(2),341-352.
  • 8. Kaya Y, Akın Işık R, The contribution and challenges of the implemented compulsory distance education system to nursing education in the first period of the COVID-19 Pandemic: A qualitative study, Journal of Education and Research in Nursing, 2021, 18(1), 76-84.
  • 9. Şara Y, Bekmezci E. Distance education and professional perspectives of nursing students with the COVID-19 pandemic. Sağlık Bilimlerinde Değer, 2023, 13(2), 250-256.
  • 10. Yıldırım Keskin A, Molu B. Nursing students' thoughts about distance education in the COVID-19 pandemic process: a phenomenological approach. Journal of Contemporary Medicine, 2022, 12(1), 47-53.
  • 11. Alshahrani SH. Nursing students and COVID-19 pandemic; A qualitative descriptive study. International Journal of Special Education, 2022, 37(3), 8098-8110.
  • 12. Eminoğlu A, Duruk N, Mollaoğlu M. The problems faced by nursing students in performing their nursing skills after online education during the COVID-19 pandemic process: A qualitative study. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 2023, 5(2), 103-112.
  • 13. Huang HM, Fang YW. Stress and coping strategies of online nursing practicum courses for Taiwanese nursing students during the COVID-19 pandemic: A qualitative study. Healthcare. 2023, 11, 2053. https://doi.org/10.3390/ healthcare11142053.
  • 14. Li, Y, Sun X, Zhang P, Han P, Shao H, Duan X, Jiang J. Generation Z nursing students’ online learning experiences during COVID-19 epidemic: A qualitative study. Heliyon. 2023, 9(4), e14755. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14755.
  • 15. Suliman WA, Abu-Moghli FA, Khalaf I, Zumot AF, Nabolsi M. Experiences of nursing students under the unprecedented abrupt online learning format forced by the national curfew due to COVID-19: A qualitative research study. Nurse Education Today, 2021, 100, 104829. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104829.
  • 16. Çalıkuşu İncekar M, Bahar A. Opinions of nursing students on online education in the coronavirus disease 2019 pandemic: Qualitative research. Journal of Education and Research in Nursing, 2023, 20(2), 171-177.
  • 17. Taylan S, Özkan İ, İlaslan E. The effect of inadequately conducted compulsory distance education on the professional identity development process from nursing students' perspective: A phenomenological qualitative study. Perspectives in Psychiatric Care, 2022, 58(4), 2764-2773.
  • 18. Cheraghbeigi N, Molavynejad S, Rokhafroz D, Elahi N, Rezaei E. Nursing students’ learning strategies for e-learning during the COVID-19 pandemic in Iran: a qualitative study. BMC Medical Education, 2023, 23(1), 1-11.
  • 19. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. Hemşirelikte araştırma. 1. Basım, Nobel Tıp Kitabevi, Ankara, 2015

Distance Education From Nursing Students’ Perspective: “It Was Easy, But It Actually Was a Defıciency”

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 10 - 18, 26.03.2025
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1358923

Öz

Objective: The aim of this study was to describe the views and evaluations of nursing students who were at the graduation stage about distance education.
Method: The research was carried out as a descriptive study based on a qualitative approach, and qualitative question analysis was conducted with thematic analysis. The sample of the study consisted of 4th grade students who went to clinical practice in different internship courses, had good, moderate and bad course success, and volunteered to research. The interviews were determined by the criterion sampling method, which is one of the purposive sampling method suitable for the aim of the research. With the semi-structured interview form prepared in line with the literature, the data were collected in two months between April 30 and June 30, 2022.
Results: The statement “It was easy, but actually was a deficiency”, which was related to all the themes determined as the focus category, was described as a summary of the experiences of the students regarding the distance education phenomenon. The three categories determined for the "easy" part in the focus category statement, which showed positive evaluation with their advantages, are as follows: "Effective, enjoyable, beautiful, very good (f: 29)", "Active learning methods (video shooting, research article summary, case report)" etc.) (f:24)” and “Cost-effectiveness” (time, repetition, distance, etc.) (f:13). Three categories showing negative evaluation with their disadvantages: “Inefficient, inadequate, difficult, stressful (f:50)”, “Tiring (with intense slides, long online lectures) (f:42)”, “Intensive assignments and exam/multiple assessment injustices (f:23)” and these categories are for the “deficiency” part.
Conclusion: In the study, although the students expressed the positive aspects and advantages of distance education, they stated that face-to-face theoretical education and clinical practice were necessary for the education of nursing students.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Kozan EH, Çolak M, Demirhan BS, Distance education in COVID-19 pandemia: reflections on nursing education, Journal of Education and Research in Nursing, 2021, 18(1), 60-64.
  • 2. Yükseköğretim Kurulu. 2020, Basın açıklaması, Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx. Erişim tarihi: 01.09.2023
  • 3. Yükseköğretim Kurulu. 2020, YÖK’ten küresel salgın ile mücadele sürecinde yeni düzenlemeler-II. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/kuresel-salgin-surecinde-yapisal-duzenlemeler-2.aspx. Erişim tarihi: 01.09.2023
  • 4. İlaslan N, Demiray A. Koronavirüs 2019 pandemi sürecinde hemşirelik eğitimi: belirsizlikler ve öneriler, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2021, 14(2), 171-176.
  • 5. Langegård U, Kiani K, Nielsen SJ, Svensson PA, Nursing students’ experiences of a pedagogical transition from campus learning to distance learning using digital tools, BMC Nursing, 2021, 20(1), 1-10.
  • 6. Özkan İ, Taylan S, İlaslan E, The experiences of nursing students towards distance education during the COVID-19 pandemic. International e-Journal of Educational Studies, 2021, 5(10), 106-117.
  • 7. Çakıcı N, A qualitative research on students' perspective on distance nursing education. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 2022,6(2),341-352.
  • 8. Kaya Y, Akın Işık R, The contribution and challenges of the implemented compulsory distance education system to nursing education in the first period of the COVID-19 Pandemic: A qualitative study, Journal of Education and Research in Nursing, 2021, 18(1), 76-84.
  • 9. Şara Y, Bekmezci E. Distance education and professional perspectives of nursing students with the COVID-19 pandemic. Sağlık Bilimlerinde Değer, 2023, 13(2), 250-256.
  • 10. Yıldırım Keskin A, Molu B. Nursing students' thoughts about distance education in the COVID-19 pandemic process: a phenomenological approach. Journal of Contemporary Medicine, 2022, 12(1), 47-53.
  • 11. Alshahrani SH. Nursing students and COVID-19 pandemic; A qualitative descriptive study. International Journal of Special Education, 2022, 37(3), 8098-8110.
  • 12. Eminoğlu A, Duruk N, Mollaoğlu M. The problems faced by nursing students in performing their nursing skills after online education during the COVID-19 pandemic process: A qualitative study. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 2023, 5(2), 103-112.
  • 13. Huang HM, Fang YW. Stress and coping strategies of online nursing practicum courses for Taiwanese nursing students during the COVID-19 pandemic: A qualitative study. Healthcare. 2023, 11, 2053. https://doi.org/10.3390/ healthcare11142053.
  • 14. Li, Y, Sun X, Zhang P, Han P, Shao H, Duan X, Jiang J. Generation Z nursing students’ online learning experiences during COVID-19 epidemic: A qualitative study. Heliyon. 2023, 9(4), e14755. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14755.
  • 15. Suliman WA, Abu-Moghli FA, Khalaf I, Zumot AF, Nabolsi M. Experiences of nursing students under the unprecedented abrupt online learning format forced by the national curfew due to COVID-19: A qualitative research study. Nurse Education Today, 2021, 100, 104829. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104829.
  • 16. Çalıkuşu İncekar M, Bahar A. Opinions of nursing students on online education in the coronavirus disease 2019 pandemic: Qualitative research. Journal of Education and Research in Nursing, 2023, 20(2), 171-177.
  • 17. Taylan S, Özkan İ, İlaslan E. The effect of inadequately conducted compulsory distance education on the professional identity development process from nursing students' perspective: A phenomenological qualitative study. Perspectives in Psychiatric Care, 2022, 58(4), 2764-2773.
  • 18. Cheraghbeigi N, Molavynejad S, Rokhafroz D, Elahi N, Rezaei E. Nursing students’ learning strategies for e-learning during the COVID-19 pandemic in Iran: a qualitative study. BMC Medical Education, 2023, 23(1), 1-11.
  • 19. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. Hemşirelikte araştırma. 1. Basım, Nobel Tıp Kitabevi, Ankara, 2015
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aslı Karakuş Selçuk 0000-0003-1603-4259

Emre Yanıkkerem 0000-0001-8909-3597

Aynur Çetinkaya 0000-0003-1599-0070

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 26 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakuş Selçuk, A., Yanıkkerem, E., & Çetinkaya, A. (2025). Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: “Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(1), 10-18. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1358923
AMA Karakuş Selçuk A, Yanıkkerem E, Çetinkaya A. Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: “Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu”. CBU-SBED. Mart 2025;12(1):10-18. doi:10.34087/cbusbed.1358923
Chicago Karakuş Selçuk, Aslı, Emre Yanıkkerem, ve Aynur Çetinkaya. “Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: ‘Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu’”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 12, sy. 1 (Mart 2025): 10-18. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1358923.
EndNote Karakuş Selçuk A, Yanıkkerem E, Çetinkaya A (01 Mart 2025) Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: “Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 12 1 10–18.
IEEE A. Karakuş Selçuk, E. Yanıkkerem, ve A. Çetinkaya, “Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: ‘Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu’”, CBU-SBED, c. 12, sy. 1, ss. 10–18, 2025, doi: 10.34087/cbusbed.1358923.
ISNAD Karakuş Selçuk, Aslı vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: ‘Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu’”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 12/1 (Mart 2025), 10-18. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1358923.
JAMA Karakuş Selçuk A, Yanıkkerem E, Çetinkaya A. Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: “Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu”. CBU-SBED. 2025;12:10–18.
MLA Karakuş Selçuk, Aslı vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: ‘Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu’”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 12, sy. 1, 2025, ss. 10-18, doi:10.34087/cbusbed.1358923.
Vancouver Karakuş Selçuk A, Yanıkkerem E, Çetinkaya A. Hemşirelik Öğrencilerinin Gözünden Uzaktan Eğitim: “Kolaylık Gibi Geldi, Ama Aslında Eksiklik Oldu”. CBU-SBED. 2025;12(1):10-8.