For students studying in schools, homework is an application that has educational value as well as teaching value. Thanks to homework, it is aimed to ensure the permanence of the knowledge and experiences learned at school, and by this means, the students will both reinforce what they have learned and see their deficiencies by repeating the learned information. While there are opinions that homework, which prepares students for learning at school, ensures the continuation of this learning and allows the reinforcement of the skills learned in the course, increases academic success, there are also opinions that it has some negative effects. The reason for this is expressed as giving too many assignments that do not fit the level of the student and that are not suitable for the purpose of the course. When the studies on homework in Turkey and in the world are examined; It is seen that the functions of homework such as reinforcing the subjects learned at school by repeating them at home, serving as a bridge between families and the school, making teachers more prepared for the educational process and contributing to the development of responsibility awareness in students come to the fore. In this study, which aims to examine the basic scope and importance of homework practices in primary school, the place of homework in the education and training process was examined by making a literature review for the relevant field.
Okullarda öğrenim gören öğrenciler için ev ödevleri öğretim değerinin yanında eğitim değerine de sahip olan bir uygulamadır. Ev ödevleri sayesinde okulda öğrenilen bilgilerin ve yaşantıların kalıcılığının sağlanması ve bu sayede öğrenilen bilginin tekrar edilerek öğrencilerin hem öğrendiklerini pekiştirmiş olmaları hem de eksiklerini görmeleri amaçlanmaktadır. Öğrencileri okuldaki öğrenmelere hazırlayan, bu öğrenmelerin devamını sağlayan ve derste öğrenilen becerilerin pekiştirilmesine olanak sunan ev ödevlerinin akademik başarıyı arttırdığına dair görüşler bulunmakla birlikte, bazı olumsuz etkilerinin olduğuna dair görüşler de bulunmaktadır. Bunun sebebinin de öğrencinin seviyesine uymayan ve dersin amacına hizmet etmeyen ödevler verilmesi olarak ifade edilmektedir. Türkiye ve dünyada ev ödevleri üzerine yapılan araştırmalar incelendiğinde; ev ödevlerinin okulda öğrenilen konuları evde tekrar edilerek pekiştirmesi, aileler ve okul arasında köprü görevi görmesi, öğretmenleri eğitim öğretim sürecine daha hazır hale getirmesi ve öğrencilerde sorumluluk bilinci geliştirmesine katkı sunması gibi işlevlerinin ön plana çıktığı görülmektedir. Ev ödevi uygulamalarının temel kapsamını ve önemini incelemeyi amaçlayan bu çalışmada ilgili alana yönelik literatür taraması yapılarak ev ödevlerinin eğitim ve öğretim sürecindeki yeri incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | March 28, 2024 |
Publication Date | March 30, 2024 |
Submission Date | May 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 1 |