In this study, the opinions of teachers working in vocational schools on how distance and face-to-face courses affect the teaching service were discussed. The study aimed to identify the strengths and weaknesses of the teaching- learning process in distance and face-to-face courses. Based on the findings, recommendations will be made to improve the quality of teaching services. The study employed phenomenological design, which is a qualitative research method. The study determined the lecturers' opinions using the maximum diversity sampling method, which is a purposeful sampling method. The aim was to maximize diversity by including 12 lecturers from 6 vocational schools with different programs in the sample. The researchers used the 'Interview Form on Determining the Quality of Distance and Face-to-Face Education According to the Instructors' as a data collection tool. The research data was analysed using the MAXQDA Pro2020 (20.4.0) software. The data were analysed under two themes: 'the quality of face-to-face education', 'the quality of distance education'.
The codes related to the quality of face-to-face education include the instructor's competence, learning motivation, teaching materials, attendance requirements, alternative assessment practices, measurability of program objectives, departmental competencies, physical conditions, technical infrastructure facilities, up-to-date course content. It is important to note that these codes were determined objectively and without bias. The codes related to the quality of distance education encompass the instructor's competence, student motivation, teaching materials, up-to-date course content, student participation, application opportunities, technical infrastructure, alternative assessment practices, attendance requirements.
quality of teaching service distance education face-to-face education teaching staff vocational high school
Bu çalışmada uzaktan ve yüz yüze verilen derslerin öğretim hizmetini nasıl etkilediğine ilişkin meslek yüksekokulunda görev yapan öğretim elemanlarının görüşleri ele alınmıştır. Çalışmada uzaktan ve yüz yüze verilen derslerde öğretme-öğrenme sürecinin güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesi ve öğretim hizmetinin kalitesini arttırmak için bulgulara dayalı önerilerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışmada görüşü alınan öğretim elemanları amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Örnekleme farklı programların yer aldığı 6 meslek yüksekokulunda görev yapan 12 öğretim elemanları dahil edilerek maksimum çeşitliliğin sağlanması hedeflenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretim Elemanlarına Göre Uzaktan ve Yüz Yüze Eğitimin Niteliğinin Belirlenmesine İlişkin Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi için MAXQDA Pro2020 (20.4.0) programı kullanılmıştır. Verilerin analizi “yüz yüze eğitimin niteliği” ve “uzaktan eğitimin niteliği” olmak üzere iki tema altında toplanmıştır. Yüz yüze eğitimin niteliği temasının altında yer alan kodlar; öğretim elemanının yeterliliği, öğrenme motivasyonu, öğretim materyalleri, devam zorunluluğu, alternatif ölçme uygulamaları, program hedeflerinin ölçülebilirliği, bölüm yetkinlikleri, fiziki koşullar ve teknik altyapı olanakları, uygulamanın arttırılması ve güncel ders içeriği olarak belirlenmiştir. Uzaktan eğitimin niteliği temasının altında yer alan kodlar ise; öğretim elemanının yeterliliği, öğrenme motivasyonu, öğretim materyalleri, güncel ders içeriği, öğrenci katılımı, uygulama imkanları, teknik altyapı, alternatif ölçme uygulamaları ve devam zorunluluğu olarak belirlenmiştir.
öğretim hizmetinin niteliği uzaktan eğitim yüz yüze eğitim öğretim elemanı meslek yüksekokulu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 30, 2024 |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | January 4, 2024 |
Acceptance Date | October 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |