Nowadays, children’s rights are
a very important issue and under the protection of laws and also are an issue
of education. Children's rights, which have been neglected throughout the ages,
and there is almost no legal regulation, have begun to be a matter of concern
in the 20th century. In the last century, it was accepted that children's
rights should be regulated and protected by law because of the recognition that
childhood is a separate process from adulthood and that children should have
some special rights due to their developmental needs.
In order to understand the
development of children's rights in the historical process, it is useful to
first look at the development of the concept of childhood and the understanding
that what is mean of child and childhood by societies. This review aims
to reveal the development or progress of the concepts of childhood and child
rights within the historical process.
Günümüzde çocuk hakları oldukça
önem verilen ve yasalarla güvence altına alınan, aynı zamanda eğitimin de ilgi
alanına giren bir meseledir. Tarihi süreç içerisinde çağlar boyu ihmal
edildiği, hemen hemen hiçbir hukuki düzenlemenin söz konusu olmadığı çocuk
hakları, ancak 20. yüzyılda üzerine düşülen bir mesele olmaya başlamıştır. Son
yüzyılda birey olarak çocuğa verilen değerin artması, çocukluk çağının
yetişkinlikten ayrı bir süreç olduğunun kabul edilmesi ve çocukların gelişimsel
ihtiyaçlarından ötürü bazı özel haklara sahip olması gerektiğinin kabul
edilmesi, çocuk haklarının düzenlenerek yasalarla güvence altına alınması
gerekliliğini gündeme getirmiştir. Çocuk haklarının tarihi süreç içerisindeki
gelişimini anlayabilmek için öncelikle çocukluk kavramının gelişimine ve çağlar
içerisinde toplumların çocuğa verdikleri anlama bakmakta yarar vardır. Bu derleme çalışması, çocukluk ve çocuk hakları
kavramlarının tarihi süreç içerisindeki gelişimini veya seyrini ortaya koymak
amacıyla yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Submission Date | October 18, 2018 |
Acceptance Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |