Teachers have
great importance as children and parents in the education system. Studies
investigating teachers' views in methods other than traditional teaching
methods are valuable sources of the method. In this study, it is aimed to
reveal why teachers prefer to be a Montessori teacher rather than a teacher in
a traditional classroom and what it means to be a Montessori teacher. Five
teachers, aged 23 to 56, were enrolled in the study, which included children
from different countries in Vilnius, Lithuania, and who worked in the
Montessori school. The criteria for inclusion in the study group include
working in Vilnius Montessori Preschool and becoming a certified Montessori
teacher. Five teachers from the study group received the Montessori trainer
certificate from the Montessori Teacher Trainer for Woodlands Training Center. The
fact that the school was an international school was considered to be a good
example of Montessori's universal definition of children. The main questions of
the research are why teachers prefer to be Montessori teachers rather than
teachers in a traditional classroom and what it means for them to be Montessori
teachers. In this context, research has been carried out by qualitative
research methods phenomenological design. The evaluation tools used in the
research are the General Information Form and the Structured Interview Form
consisting of 10 open-ended questions developed by the researchers who can
clearly identify the research problem. These forms developed by the researchers
were prepared in English. The data obtained from the interviews were coded
using the open coding method. As a result of the study, it was seen that
individuality, respect, mixed age group advantages and prepared environment
themes were formed. Themes are discussed in the context of the researcher’s
experiences, literature, the principles of Montessori Approach, researches. It was concluded that the teachers
internalized the principles of Montessori and that being a Montessori teacher
gained meaning for them according to these principles.
Öğretmenler
eğitim sistemi içinde çocuklar ve anne babalar gibi büyük öneme sahiptir. Geleneksel öğretim yöntemleri dışındaki
metotlarda öğretmenlerin görüşlerini araştıran çalışmalar yönteme ilişkin
kıymetli kaynaklardır. Bu düşünce ile bu çalışmada öğretmenlerin geleneksel bir
sınıfta öğretmen olmaktan daha ziyade neden Montessori öğretmeni olmayı tercih
ettikleri ve Montessori öğretmeni olmanın onlar için ne anlam ifade ettiğini
ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmaya Litvanya’nın Vilnius kentinde bulunan
farklı ülkelerden çocukların olduğu ve Montessori eğitimi veren okulda çalışan
yaşları 23 ile 56 arasında değişen beş öğretmen dâhil edilmiştir. Çalışma
grubuna dahil olma kriterleri arasında Vilnius Montessori Preschool’da
çalışıyor olmak ve sertifikalandırılmış Montessori öğretmeni olmak yer
almaktadır. Çalışma grubuna dâhil olan beş öğretmen “Montessori Teacher Trainer
for Woodlands Training Center”dan
Montessori eğitimcisi sertifikasına sahip veya bu eğitime devam eden
öğretmenlerdir. Araştırmanın yapıldığı okulun uluslararası bir okul olması
Montessori’nin evrensel çocuk tanımını yansıtmakta iyi bir örnek olacağı
düşünülmüştür.. birinci ve ikinci yazarı çalışma grubunun bulunduğu okulda
Haziran ve Temmuz 2016 tarihlerinde gönüllü olarak çalışmıştır. Araştırmanın
temel soruları öğretmenlerin geleneksel bir sınıfta öğretmen olmaktan daha
ziyade neden Montessori öğretmeni olmayı tercih ettikleri ve Montessori
öğretmeni olmanın onlar için ne anlam ifade ettiğidir. Bu bağlamda araştırma
nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen ile yürütülmüştür.
Araştırmada kullanılan değerlendirme araçları araştırma problemini açıkça
ortaya koyabilecek araştırmacılar tarafından geliştirilen 10 açık uçlu sorudan
oluşan Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile Genel Bilgi Formudur. .
Araştırmacılar tarafından geliştirilen bu formlar İngilizce olarak
hazırlanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler açık kodlama yöntemi
kullanılarak kodlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, bireysellik, saygı, karma yaş
grubu avantajları ve çevre düzenleme temalarının oluştuğu görülmüştür. Temalar
bağlamında konu, araştırmacıların deneyimleri, Montessori yaklaşımının
prensipleri, alanyazın ve araştırmalar doğrultusunda tartışılmıştır.
Öğretmenlerin Montessori prensiplerini içselleştirdikleri ve Montessori
öğretmeni olmanın onlar için bu prensipler doğrultusunda anlam kazandığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Submission Date | November 14, 2018 |
Acceptance Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |