Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüme Yönelik Düşüncelerinin İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 3 Issue: 5, 1 - 11, 25.06.2020
Hızır Dinler
,
Ahmet Simsar
,
Yakup Doğan
Abstract
Araştırma okul öncesi öğretmen adaylarının geri dönüşüm farkındalığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, betimsel alan çalışmalarından tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışma modelinde hem nitel veriler hem de nicel veriler kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kilis ilindeki devlet üniversitesinde okul öncesi öğretmenliği bölümün 1., 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 86 (75 kız, 11 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir örneklem metoduyla belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Formu” ve “Geri Dönüşüm Farkındalık Anketi” kullanılmıştır. Çalışma 2018-2019 eğitim-öğretim yıllının güz döneminde gönüllü olarak çalışmaya katılan okul öncesi öğretmen adaylarının bir ders surecinde toplanılmıştır. Veriler Nvivo ve SPSS programları kullanılarak betimsel ve içerik analizleri yapılmış ve frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının kendilerini geri dönüşüm konusunda duyarlı ve istekli oldukları belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının okul ortamında geri dönüşüme daha fazla dikkat ederken evde biraz daha az dikkat ettikleri belirlenmiştir. Çalışmada, televizyon ve internet gibi 21. yüzyılda yaygın olarak kullanılan teknolojik aletlerin geri donuşum kavramına yönelik farkındalık kazanılmasında en fazla yer verildiği belirtilmiştir. Çalışmada öğretmen adayları geri donuşumun temel amacının çevreyi temiz tutmak olarak belirtmişlerdir. Bununla birlikte geri dönüşümün önündeki en büyük engelin bilinçsizlik olduğu tespit edilmiştir. Çalışmaya yönelik diğer nitel ve nicel verilerin analizleri sonucunda ortaya çıkan bulgular tartışılarak sonuç ve öneriler verilmiştir.
References
- Akdur, R. (2005). Avrupa Birliği ve Türkiye'de çevre koruma politikaları:" Türkiye'nin Avrupa Birliğine uyumu" (Vol. 23). Ankara Üniversitesi.
- Armağan, B., Demir, İ., Demir, Ö., & Gök, N. (2006). Katı atıkların ekonomide değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Odası, Yayın, (2006-23).
- Brito D. 2002. Conservation and management of the marsupial Micoureus demerarae in Atlantic Forest fragments. M.Sc. Thesis, Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler için istatistik (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Cansaran, A., ve Yıldırım, C. (2008). Çevre Bilimi İle İlgili Baslıca Terimler ve Kavramlar, Çevre Eğitimi.(Editör: Bozkurt, O.), Pegem Akademi, Baskı 1, 1-2.
- Çepel, N. (2006). Ekoloji, doğal yaşam dünyaları ve insan. Palme Yayıncılık.
- Doğan, Y., ve Simsar, A. (2018). Investigation of preservice preschool teachers’ views on environmental problems and relevant suggestions of solution. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(2), 151-159. DOI: 10.26822/iejee.2019248589
- Domina, T. ve Koch, K. (2002). Convenience and frequency of recycling: Implications for including textiles in curbside recycling programs. Environment and Behavior, 34(2), 216-238.
- Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır. Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
- Gülay, H., & Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
- Harman G. ve Çelikler, D. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geri dönüşüm kavramı hakkındaki farkındalıkları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 331-353.
- Ilgar, R. (2007). Çevre eğitiminde yaygın eğitimin rolü ve önemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 38-50.
- Kolomuç, A., & Açışlı, S. (2013). Fen bilgisii ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevreye karşı tutumlarının karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies. 7(6), 687-696. doi: 10.9761/JASSS1739.
- Kunt, H., & Geçgel, G. (2013). Öğretmen adaylarının ağaç ve çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8(12), 793-807.
- Külköylüoğlu, O. (2006). Çevre ve çevre (İnsan doğa ilişkisi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Vakfı Yay.
- Meriç, G. ve Kayranlı, B. (2003). Endüstriyel katı atık yönetimi. 5. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi, Adana.
- Metin, M. (2010). A study on developing a general attitude scale about environmental issues for students in different grade levels. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 11(2), 1-19.
- Miser, R. (2002). “Küreselleşen” Dünya’da yetişkin eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 55-60.
- Otto, S., & Pensini, P. (2017). Nature-based environmental education of children: Environmental knowledge and connectedness to nature, together, are related to ecological behaviour. Global Environmental Change, 47, 88-94. doi: 10.1016/j.gloenvcha.2017.09.009.
- Özden, M. (2008). Environmental awareness and attitudes of student teachers. An empirical research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1), 40–55. doi: 10.2167/irgee227.0.
- Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşimi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(1), 101-120.
- PAGÇEV (Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı Geri Dönüşüm İktisadi İşletmesi). (2018). Geri Dönüşüm, atık yönetimi piramidi. http://www.pagcev.org/geri-donusum, 12.12.2019
- Palmer, J. A. (2002). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress and promise. London: Routledge.
- Simmons, D. ve Widmar, R. (1990). Motivations and barriers to recycling. Environmental Education, 22(1), 13-28.
- Soysal, D. (2012). İlköğretim ve lise öğrencilerinin biyoçeşitliliğin azalması ile ilgili görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
- Spiegelman, H., and Sheehan, B. (2004). The future of waste, BioCycle 45(1): 59-62.
- Şenyurt, A., Temel, A. B., & Özkahraman, Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin çevresel konulara duyarlılıklarının incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
- Tufaner, F . (2019). Geri dönüşebilir atıkların toplanması konusunda yapılan bilgilendirme çalışmalarının toplama verimine katkısının araştırılması. İklim Değişikliği ve Çevre, 4(1), 33-40. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/idec/issue/44131/515233
- Ural-Keleş, P, Keleş, M . (2018). İlkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin geri dönüşüm kavramı ile ilgili algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 481-498. DOI: 10.17556/erziefd.404816.
- Yücel, S., & Morgil, F. İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
Year 2020,
Volume: 3 Issue: 5, 1 - 11, 25.06.2020
Hızır Dinler
,
Ahmet Simsar
,
Yakup Doğan
References
- Akdur, R. (2005). Avrupa Birliği ve Türkiye'de çevre koruma politikaları:" Türkiye'nin Avrupa Birliğine uyumu" (Vol. 23). Ankara Üniversitesi.
- Armağan, B., Demir, İ., Demir, Ö., & Gök, N. (2006). Katı atıkların ekonomide değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Odası, Yayın, (2006-23).
- Brito D. 2002. Conservation and management of the marsupial Micoureus demerarae in Atlantic Forest fragments. M.Sc. Thesis, Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler için istatistik (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Cansaran, A., ve Yıldırım, C. (2008). Çevre Bilimi İle İlgili Baslıca Terimler ve Kavramlar, Çevre Eğitimi.(Editör: Bozkurt, O.), Pegem Akademi, Baskı 1, 1-2.
- Çepel, N. (2006). Ekoloji, doğal yaşam dünyaları ve insan. Palme Yayıncılık.
- Doğan, Y., ve Simsar, A. (2018). Investigation of preservice preschool teachers’ views on environmental problems and relevant suggestions of solution. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(2), 151-159. DOI: 10.26822/iejee.2019248589
- Domina, T. ve Koch, K. (2002). Convenience and frequency of recycling: Implications for including textiles in curbside recycling programs. Environment and Behavior, 34(2), 216-238.
- Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır. Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
- Gülay, H., & Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
- Harman G. ve Çelikler, D. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geri dönüşüm kavramı hakkındaki farkındalıkları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 331-353.
- Ilgar, R. (2007). Çevre eğitiminde yaygın eğitimin rolü ve önemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 38-50.
- Kolomuç, A., & Açışlı, S. (2013). Fen bilgisii ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevreye karşı tutumlarının karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies. 7(6), 687-696. doi: 10.9761/JASSS1739.
- Kunt, H., & Geçgel, G. (2013). Öğretmen adaylarının ağaç ve çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8(12), 793-807.
- Külköylüoğlu, O. (2006). Çevre ve çevre (İnsan doğa ilişkisi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Vakfı Yay.
- Meriç, G. ve Kayranlı, B. (2003). Endüstriyel katı atık yönetimi. 5. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi, Adana.
- Metin, M. (2010). A study on developing a general attitude scale about environmental issues for students in different grade levels. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 11(2), 1-19.
- Miser, R. (2002). “Küreselleşen” Dünya’da yetişkin eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 55-60.
- Otto, S., & Pensini, P. (2017). Nature-based environmental education of children: Environmental knowledge and connectedness to nature, together, are related to ecological behaviour. Global Environmental Change, 47, 88-94. doi: 10.1016/j.gloenvcha.2017.09.009.
- Özden, M. (2008). Environmental awareness and attitudes of student teachers. An empirical research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1), 40–55. doi: 10.2167/irgee227.0.
- Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşimi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(1), 101-120.
- PAGÇEV (Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı Geri Dönüşüm İktisadi İşletmesi). (2018). Geri Dönüşüm, atık yönetimi piramidi. http://www.pagcev.org/geri-donusum, 12.12.2019
- Palmer, J. A. (2002). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress and promise. London: Routledge.
- Simmons, D. ve Widmar, R. (1990). Motivations and barriers to recycling. Environmental Education, 22(1), 13-28.
- Soysal, D. (2012). İlköğretim ve lise öğrencilerinin biyoçeşitliliğin azalması ile ilgili görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
- Spiegelman, H., and Sheehan, B. (2004). The future of waste, BioCycle 45(1): 59-62.
- Şenyurt, A., Temel, A. B., & Özkahraman, Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin çevresel konulara duyarlılıklarının incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
- Tufaner, F . (2019). Geri dönüşebilir atıkların toplanması konusunda yapılan bilgilendirme çalışmalarının toplama verimine katkısının araştırılması. İklim Değişikliği ve Çevre, 4(1), 33-40. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/idec/issue/44131/515233
- Ural-Keleş, P, Keleş, M . (2018). İlkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin geri dönüşüm kavramı ile ilgili algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 481-498. DOI: 10.17556/erziefd.404816.
- Yücel, S., & Morgil, F. İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.