Türkiye’de son yıllarda çocuğa ve
çocuk edebiyatına verilen önemin artması bu alanda eser veren yazarların da
çoğalmasını sağlamıştır. Aytül Akal da çocuklar ve ilk gençlik dönemi için
yazan az sayıdaki yazardan biridir. Eserlerinde edebi zevkten ödün vermeden
değerler eğitimine yer vermeyi başarmış yazarlarımızdandır. Yazarın toplumsal
sorunları iyi analiz etmesi ve çözümler önermesi kendisini seçmemizin sebeplerindendir.
Bu çalışmada Aytül Akal’ın, seçili romanlarında “saygı” değerinin tespit
edilerek saygı değerinin öneminin vurgulanması amaçlanmıştır. Çalışmamız, Süper
Gazeteciler 1,Süper Gazeteciler 2-Parktaki Esrar, Süper Gazeteciler 3-Likörlü
Çikolata, Süper Gazeteciler 4-Belalı Davetiye, Zombili Mombili Roman isimli
romanlarla sınırlı olup nitel araştırma yaklaşımında tarama modeli ile
oluşturulmuş ve çalışma bulguları doküman analizi ile toplanmıştır. Elde edilen
veriler içerik analizi ile ortaya konmuştur.
Bu romanlarda saygı değeri ile ilgili elde edilen sonuçların başında
“diğer insanların kişiliklerine değer verme” daha sonra da sırasıyla “muhatabının
konumunu, özelliklerini ve durumunu gözetme”, “alçakgönüllülük”, “başkalarının
kendisine davranılmasını istediği şekilde davranma” tutumları gelmektedir.
İncelenen romanlarda ana karakter olan bütün çocukların kendi kişiliklerine ve
diğer insanlara saygılı çocuklar oldukları tespit edilmiştir. İnsan
ilişkilerinde samimiyeti önemserler. Çocuklar başkalarının mahremiyet alanına
girmemeye dikkat ettiği görülmektedir. Çevrelerindeki insanları
sınıflandırmadan sadece insani taraflarını gözeterek muhatap aldıkları
gözlemlenmiştir. Karşılaştıkları
olaylarda şartlar ne olursa olsun saygılı davranmaktan vazgeçmezler. Yaşlılara,
engellilere, kendilerinden büyüklere daima saygılı olmuşlardır. İş ahlakına sahip olma değeri de vurgulanmıştır. Saygısız davranan
çocukların roman sonunda mutlaka pişman olup derslerini aldıkları görülmüştür.
Kitaplarda saygı değeri ile ilgili
yaşanan problemlerin toplumumuzun genelinde yaşanıyor olması yazarın toplumdan
kopuk olmadığını ve eserlerinde çocukları hayata hazırladığını göstermektedir.
Aytül Akal’ın incelememize konu olan eserleri
çocukları hayata hazırlamaktadır. İncelenen romanlarda yer alan değerler, Türk
Milli Eğitim Sisteminin Genel Amaçları ve İlköğretim derslerinin öğretim
programları aracılığıyla verilmek istenen değerler ile de örtüşmektedir. Çalışmamız,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının son yayınladığı müfredatta değişiklik ve
yenileme programında belirlenen “saygı” kök değeri ve bu değerle ilgili
belirlenen tutumlar baz alınmıştır (MEB, 2017: 24).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches