Makalede Azerbaycan çocuk edebiyatının önemli temsilcilerinden olan Tevfik Mahmud'un gençler için yazdığı dramlardan bahsediliyor. Dramaturjinin olanaklarına dayanan her sahne çalışması, eğitici değeri ve gücü nedeniyle daha büyük bir sanatsal etkiye sahiptir. Tevfik Mahmud da drama yaratımında bu geleneğe sadık kalmıştır. Dönemine göre konu ve kahramanlar seçen Tevfik Mahmud'un Salman Mümtaz adına Azerbaycan Cumhuriyeti Devlet Edebiyat ve Sanat Arşivi'nde saklanan materyaller arasında toplam 35 dram ve 10 senaryosu bulunuyor. (Vakıf No. 538, Liste No. 5. 1.5. Drama eserleri.) Bu listede yer alan belgeler 1954-1997 yıllarını kapsamaktadır. İlk kez araştırmaya konu olan dram eserlerinin çoğu yarışmalarda ödüller almış, çeşitli tiyatrolarda ve kültür evlerinde sahnelenmiştir.
Tevfik Mahmud'un dram eserleri, yazıldığı dönemin olaylarını anlatması bakımından ilgi çekicidir. İmgeler, yaşadıkları toplumdaki kişiliğin iç dünyasını ve ahlaki sorunlarını incelemek için zengin malzeme sağlar. Geleneksel dramaturjik türlerde yazan Tevfik Mahmud'un eserlerinde, birbiriyle tutarlı bir şekilde gelişen çeşitli temalara rastlanılır.
Çocuklara ve gençlere yüksek insani duygular aşılamanın önemli olduğunu bilen Tevfik Mahmud, çeşitli dramaturjik türler ve biçimler kullanmıştır. Onun masal-dram, alegorik-dram, lirik dram, tele-dram, radyo-dramları özel bir öneme sahiptir. İlginç fikirlerin sunumunda önemli bir niteliğe sahip olan bu eserlerde folklordan öğeler, çocuklar ve gençler için anlaşılır bir biçimde verilmektedir. Gençlerin manevi eğitiminde özel rol oynayabilecek örnekler yazarın drama yaratmasında yeterlidir. Tevfik Mahmud'un dramlarının incelenmesi çocuk tiyatrosunun ve Azerbaycan çocuk edebiyatının gelişmesinde ayrı bir önem arz edecektir.
Teşekkür ederim
Anahtar kelimeler: Tofig Mahmud drama oyun gençlik manevi değerler Tofig Mahmud drama oyun gençlik manevi değerler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches