Two important concept related to burial
customs, evolved in the belief of Turkic tribes in Early Medieval Ages. The
first is inhumation that anyone dies in the steppe as anywhere else in the
world, have to bury somehow. The second is their cultic (memorial) sites; the structures built as an act of recalling in honor of those who have
died.
Archaeological and historical sources confirm
that these cultic constructions were built mainly for representatives of the
aristocrats. There are two different type of cultic sites in the steppe: The
ones built for Kaghans (and their family members) are more complicated than the
ones built for the Beghs (Lord, head of the tribe). Those built for the Beghs
(and their families) are more common in the Steppe. A statue was placed in the
east section of a square area made of slab stones and has a single stone line
extending through east. Each stone in this line is called balbal. Different views exist among the researchers regarding the purpose of
these stones, although many of them agree that each stone symbolizes
the enemy killed by the buried in his lifetime.
Despite this, there are uncertainties regarding the
purpose and functions of these line of stone. In this article, our inquiry
focus on this confusion about the meaning of the concept and propose the
probable function according to historical,
archaeological and social data overlooked by researchers.
Erken Ortaçağ’da, Türklerin gömü adetleri arasında iki farklı gelenek
gelişti: İlki, dünyanın herhangi başka bir yerinde olduğu gibi, ölen birisinin kendi
kültür ve geleneklerine göre toprak altındaki ebedi istirahatgâhına
bırakılmasıdır. Diğeri ise, ölülerin ardından onları anabilmek için
geliştirilen kült (ritüel/hatıra) alanları.
Arkeolojik ve tarihi kaynaklar göstermektedir ki, bu kült alanları
politik gücü ellerinde tutan Beyler (ve aileleri) için yapılmaktaydı. Stepte bu
tarzda yapılmış kült alanlarının iki farklı mimarisi vardır: Birinci tipe giren
alanlar Kağan ve Kağan soylu kişiler için planlanırken, Boyların başındaki
Beyler için planlanmış olanlar daha basit bir mimari içerirler. Blok taşlardan kare/dikdörtgen
yapılmış bu kült alanlarının doğu kısmına, bir heykel ve yine doğuya doğru
uzanan tek sıra taşlardan oluşan bir hat planlanmaktaydı. Balbal ismi
verilen bu taşların ne anlama geldiği yönünde akademisyenler arasında bir görüş
birliği var gibidir. Aralarında farklı düşünceler olsa da çoğu, yazılı
kaynaklara dayanarak bu taşların ölen düşmanlar olduğu yönünde bir fikir ileri
sürerler.
Arkeolojik ve yazılı
kaynaklar karşılaştırıldığında, kabaca yontularak ya da tamamen uzun formlu
taşlardan seçilen bu stellerin, farklı bir anlam taşıdığı da iddia edilebilir. Makale,
bu kaynaklar arasındaki farklılıkları inceleyerek, araştırmacıların pek de
dikkate almadığı arkeolojik, tarihi ve sosyolojik kavramları karşılaştırarak balbal
kavramı hakkında farklı bir görüş ileri sürmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2018 |
Submission Date | January 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |