This study was carried out to examine teachers’ perceptions and attitudes towards distance education in terms of different variables. The study was carried out with the general survey model. A total of 263 teachers, selected by simple random sampling method, participated in the study. The data of the study were collected by Scale of Distance Education Perception , Scale of Distance Education Attitude and Personal Information Form. For data analysis processes of the study, descriptive statistics and independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Games-Howell and Gabriel tests from among post-hoc tests were used. The findings obtained from the study showed that the average scores of teachers' perceptions and attitudes towards distance education were very close to each other and at a moderate level. In addition, it was understood that there were significant differences in teachers’ perceptions towards distance education in terms of age and professional experience, and there were no significant differences in terms of gender, educational status, branch, sufficiencies of having knowledge about distance education and using information and communication technologies (ICT). In addition, it has been determined that there are significant differences in teachers' attitudes towards distance education in terms of professional experience, branch and knowledge about distance education, but there are no significant differences in terms of gender, age, educational status and sufficiencies of ICT usage. As a result, teachers' perceptions and attitudes towards distance education showed significant changes in terms of different variables. It can be said that this situation is due to the fact that different variables are effective on teachers' perceptions and attitudes towards distance education.
Bu çalışma öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik algı ve tutumlarını farklı değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma genel tarama modeli ile yürütülmüştür. Çalışmaya basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 263 öğretmen katılmıştır. Çalışmaya ilişkin veriler “Uzaktan Eğitim Algı Ölçeği”. “Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Çalışmanın veri analiz işlemleri için betimsel istatistikler ve bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), post-hoc testlerinden Games-Howell ve Gabriel testleri kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik algı ve tutumlarına ilişkin puan ortalamalarının birbirine oldukça yakın değerlerde ve orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik algılarında yaş ve mesleki deneyim açısından anlamlı farklar olduğu, cinsiyet, öğrenim durumu, branş, uzaktan eğitimle ilgili bilgi sahibi olma ve bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) kullanma yeterlilikleri bakımından ise anlamlı farklar olmadığı anlaşılmıştır. Buna ek olarak öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarında mesleki deneyim, branş ve uzaktan eğitimle ilgili bilgi sahibi olma bakımından anlamlı farklar olduğu, cinsiyet, yaş, öğrenim durumu ve BİT kullanma yeterlilikleri bakımından ise anlamlı farklar olmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik algı ve tutumları farklı değişkenler bakımından anlamlı değişimler göstermiştir. Oluşan bu durumun öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik algı ve tutumları üzerinde farklı değişkenlerin etkili olmasından kaynaklandığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Caucasian Journal of Science |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | October 31, 2021 |
Acceptance Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |