Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma

Year 2018, Volume: 8 Issue: 1, 185 - 212, 30.06.2018

Abstract

Türkiye’de
Muhasebe Standartları, Finansal Raporlama Standartları ve Bağımsız Denetim
Standartlarının uygulanmasının zorunlu hale gelmesiyle birlikte tüm yüksek
öğretim kurumlarında bu standartlara ilişkin derslerin ders planları içerisinde
yer alması ihtiyacı doğmuştur. Bu çalışmada; Türkiye’de Yüksek Öğretim Kurulu
devlet ve vakıf üniversitelerinin ilgili akademik birimlerinde önlisans,
lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında verilen muhasebe eğitimde
Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartlarına ilişkin derslerin
incelenmesi ve yeterliliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın sonucunda,
devlet ve vakıf üniversitelerinde standartlara ilişkin verilen derslerin
verilen derslerin çoğunluğunun seçmeli ders olduğu, önlisans ve lisans programlarındaki
derslerin yeterli olmadığı ve derslerin çoğunun yüksek lisans ve doktora
derecelerinde yer aldığı tespit edilmiştir.

References

  • Akdoğan, N. (2003). AB’ye Üye Ülkeler Arasında Finansal Raporlama Uygulamalarında Uluslararası Standartlara Geçiş-Dördüncü ve Yedinci Yönerge Muhasebe Standartlarının IAS’e Yakınlaştırma Çalışmaları, Prof.Dr. Yüksel Koç Yalkın’a Armağan. SBF Yayın No:590, TÜRMOB Yayınları, No: 221: 33-36.
  • Akgül, B. A. ve Akay, H. (2003). Uluslararası Muhasebe Standartları ve Türkiye’de Uygulama Etkinliğine İlişkin Bir Araştırma, 2. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitapevi
  • Aktürk, A. (2014). Muhasebe Meslek Mensuplarının Muhasebe Standartlarına Uyumu Sürecinde Eğitim Faktörü Üzerine Antalya İlinde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi/Financial Analysis, 24(122): 63-84.
  • Başpınar, A. (2005). Türkiye’de ve Dünyada Denetim Standartlarının Oluşumuna Genel Bir Bakış, Maliye Dergisi, 148: 35-62.
  • Çankaya, F. ve Hatipoğlu, O. (2011). Türkiye’de Uluslararası Muhasebe Standartları’nın Uygulanabilirliğini Etkileyen Faktörlerin Meslek Mensuplarınca Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 4(7):61-89.
  • Çankaya, F. ve Dinç E. (2012). Türkiye Finansal Raporlama Standartlarının Uygulama Başarısını Etkileyen Faktörler: Bağımsız Denetçiler Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(1): 81-102.
  • Dalğar, H., Çelik, İ. ve Mortaş, M. (2012). Muhasebe Öğrenimi Gören Öğrencilerin TMS/TRS Hakkındaki Farkındalıklarına Yönelik Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi 1(1): 217-230. ş
  • Demirkutlu, F. K. (2014). İşletme Lisans Öğrencilerinin Türkiye Muhasebe/Fİnansal Raporlama Standartları Hakkındaki İlgi Düzeyleri, Beklentileri ve Farkındalıkları: Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 156-174.
  • Durer, S., Akbaş, H.E. ve Zeytinoğlu, E. (2016). International Financial Reporting Standards And Accounting Education in Turkey: an Investigation On Accounting Academians’ Perceptions. Maliye Finans Yazıları, 0 (106): 73-100.
  • Gökçen, G., Ataman, B., Cebeci, Y. ve Cavlak H. (2015). Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma, Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 11(44):121-145
  • Kocamaz, H. (2012). Uluslararası Muhasebe Standartlarının Dünyada Ve Türkiye’de Oluşum Ve Gelişim Süreci. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2):105-120.
  • Koçyiğit, S. Ç. ve Tanç, Ş. G. (2017). Türkiye’deki Üniversitelerde Lisansüstü Eğitim Programlarında Yer Alan Muhasebe Standartları Dersleri Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış, 50: 57-78.
  • Kurnaz N. (2012). Statistical Analysis of the Factors Affecting Accounting Students’ Awareness of the TAS (Turkish Accounting Standards) and TFRS (Turkish Financial Reporting Standards), British Journal of Science, February, 4: 142-156.
  • Kutlu, H. A. (2010). Muhasebe Eğitiminin, Nitelikli İşgücü Yetiştirme Açısından Değerlendirilmesi, Journal of Accounting & Finance, (46):232-246
  • Özerhan, Y. ve Yanık, S. (2015). Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı Türkiye Muhasebe Standartları–Türkiye Finansal Raporlama Standartları, , Yayın No: 427, 2. Baskı, Ankara: TÜRMOB Yayınları.
  • Yazıcı, M. (2003). Muhasebe Standardının Tanımı, MUFAD Muhasebe ve Finansman Dergisi, 18:33-37.
  • Yıldız, F. ve Yanık A. (2013). Yükseköğretimde Öğrenim Gören Öğrencilerin Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Hakkındaki Algıları: Ampirik Çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17:205-220.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2017). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1):115- 136.
  • www.kgk.gov.tr (Erişim Tarihi: 13.09.2017).
Year 2018, Volume: 8 Issue: 1, 185 - 212, 30.06.2018

Abstract

References

  • Akdoğan, N. (2003). AB’ye Üye Ülkeler Arasında Finansal Raporlama Uygulamalarında Uluslararası Standartlara Geçiş-Dördüncü ve Yedinci Yönerge Muhasebe Standartlarının IAS’e Yakınlaştırma Çalışmaları, Prof.Dr. Yüksel Koç Yalkın’a Armağan. SBF Yayın No:590, TÜRMOB Yayınları, No: 221: 33-36.
  • Akgül, B. A. ve Akay, H. (2003). Uluslararası Muhasebe Standartları ve Türkiye’de Uygulama Etkinliğine İlişkin Bir Araştırma, 2. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitapevi
  • Aktürk, A. (2014). Muhasebe Meslek Mensuplarının Muhasebe Standartlarına Uyumu Sürecinde Eğitim Faktörü Üzerine Antalya İlinde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi/Financial Analysis, 24(122): 63-84.
  • Başpınar, A. (2005). Türkiye’de ve Dünyada Denetim Standartlarının Oluşumuna Genel Bir Bakış, Maliye Dergisi, 148: 35-62.
  • Çankaya, F. ve Hatipoğlu, O. (2011). Türkiye’de Uluslararası Muhasebe Standartları’nın Uygulanabilirliğini Etkileyen Faktörlerin Meslek Mensuplarınca Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 4(7):61-89.
  • Çankaya, F. ve Dinç E. (2012). Türkiye Finansal Raporlama Standartlarının Uygulama Başarısını Etkileyen Faktörler: Bağımsız Denetçiler Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(1): 81-102.
  • Dalğar, H., Çelik, İ. ve Mortaş, M. (2012). Muhasebe Öğrenimi Gören Öğrencilerin TMS/TRS Hakkındaki Farkındalıklarına Yönelik Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi 1(1): 217-230. ş
  • Demirkutlu, F. K. (2014). İşletme Lisans Öğrencilerinin Türkiye Muhasebe/Fİnansal Raporlama Standartları Hakkındaki İlgi Düzeyleri, Beklentileri ve Farkındalıkları: Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 156-174.
  • Durer, S., Akbaş, H.E. ve Zeytinoğlu, E. (2016). International Financial Reporting Standards And Accounting Education in Turkey: an Investigation On Accounting Academians’ Perceptions. Maliye Finans Yazıları, 0 (106): 73-100.
  • Gökçen, G., Ataman, B., Cebeci, Y. ve Cavlak H. (2015). Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma, Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 11(44):121-145
  • Kocamaz, H. (2012). Uluslararası Muhasebe Standartlarının Dünyada Ve Türkiye’de Oluşum Ve Gelişim Süreci. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2):105-120.
  • Koçyiğit, S. Ç. ve Tanç, Ş. G. (2017). Türkiye’deki Üniversitelerde Lisansüstü Eğitim Programlarında Yer Alan Muhasebe Standartları Dersleri Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış, 50: 57-78.
  • Kurnaz N. (2012). Statistical Analysis of the Factors Affecting Accounting Students’ Awareness of the TAS (Turkish Accounting Standards) and TFRS (Turkish Financial Reporting Standards), British Journal of Science, February, 4: 142-156.
  • Kutlu, H. A. (2010). Muhasebe Eğitiminin, Nitelikli İşgücü Yetiştirme Açısından Değerlendirilmesi, Journal of Accounting & Finance, (46):232-246
  • Özerhan, Y. ve Yanık, S. (2015). Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı Türkiye Muhasebe Standartları–Türkiye Finansal Raporlama Standartları, , Yayın No: 427, 2. Baskı, Ankara: TÜRMOB Yayınları.
  • Yazıcı, M. (2003). Muhasebe Standardının Tanımı, MUFAD Muhasebe ve Finansman Dergisi, 18:33-37.
  • Yıldız, F. ve Yanık A. (2013). Yükseköğretimde Öğrenim Gören Öğrencilerin Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Hakkındaki Algıları: Ampirik Çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17:205-220.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2017). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1):115- 136.
  • www.kgk.gov.tr (Erişim Tarihi: 13.09.2017).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Research Article
Authors

Meral Gündüz

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Gündüz, M. (2018). Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 185-212. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.341533
AMA Gündüz M. Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. June 2018;8(1):185-212. doi:10.18074/ckuiibfd.341533
Chicago Gündüz, Meral. “Türkiye’deki Devlet Ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama Ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8, no. 1 (June 2018): 185-212. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.341533.
EndNote Gündüz M (June 1, 2018) Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8 1 185–212.
IEEE M. Gündüz, “Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 185–212, 2018, doi: 10.18074/ckuiibfd.341533.
ISNAD Gündüz, Meral. “Türkiye’deki Devlet Ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama Ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8/1 (June 2018), 185-212. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.341533.
JAMA Gündüz M. Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2018;8:185–212.
MLA Gündüz, Meral. “Türkiye’deki Devlet Ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama Ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 1, 2018, pp. 185-12, doi:10.18074/ckuiibfd.341533.
Vancouver Gündüz M. Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tüm Programlarında Muhasebe, Finansal Raporlama ve Denetim Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2018;8(1):185-212.