Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 731 - 754, 26.12.2021
https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.878456

Abstract

Bu araştırma, tüketicilerin organik gıda satın alma niyetine etki eden faktörleri incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla organik gıdaya yönelik tutum, organik gıdaların çevreye etki algısı ve tasarruf eğilimi faktörlerinin doğrudan, organik gıdaya ilişkin inancın organik tutum üzerinden dolaylı ve çevresel tutumun hem doğrudan hem de organik tutum üzerinden dolaylı olarak organik gıda satın alma niyeti üzerine etkisi incelenmiştir. Verilerin analiz edilmesi için yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda besin değeri ve doğal içerik olarak iki boyutu olan organik gıdaya ilişkin inancın ve çevresel tutumun organik gıdaya ilişkin tutum ile pozitif yönde anlamlı bir ilişki içinde olduğu görüşmüştür. Tasarruf eğiliminin, algılanan çevresel etki düzeyinin, organik gıdaya ilişkin tutumun ve çevresel tutumun organik gıda satın alma niyeti üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Tasarruf eğiliminin organik gıda satın alma niyeti üzerinde etkisi olması, tüketicilerin organik gıdaları ödenen paraya değer gördüğünün bir göstergesidir.

References

  • Aarset, B., Beckmann, S., Bigne, E., Beveridge, M., Bjorndal, T., Bunting, J. & Reisch, L. (2004). The European Consumers' Understanding and Perceptions of the “Organic” Food Regime: The Case of Aquaculture, British Food Journal, 106(2), 93-105.
  • Abraham, C., Norman, P. & Corner, M. T. (2000). Understanding and Changing Health Behaviour: From Health Beliefs to Self-Regulation, 1st Edition, Psychology Press, London.
  • Aertsens, J., Mondelaers, K., & Huylenbroeck, G.V. (2009). Differences in Retail Strategies on The Emerging Organic Market, British Food Journal, 111(2), 138-154.
  • Akbayır, F. & Yereli, A. B. (2019). Bir İktisadi Denge Meselesi: Tüketimde Yerli Mal Tercihi, Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 409-417.
  • Arvola, A., Vassallo, M., Dean, M., Lampila, P., Saba, A., Lähteenmäki, L. & Shepherd, R. (2008). Predicting Intentions to Purchase Organic Food: The Role of Affective and Moral Attitudes in the Theory of Planned Behaviour, Appetite, 50(2), 443-454.
  • Asami, D.K., Hong, Y. J., Barrett, D. M. & Mitchell AE. (2003). Comparison of the Total Phenolic and Ascorbic Acid Content of Freeze-Dried and Air-Dried Marionberry, Strawberry, and Corn Grown Using Conventional, Organic, and Sustainable Agricultural Practices, J Agric Food Chem, 51(5), 1237-1241.

Analysis of Factors Affecting Consumers' Intention to Purchase Organic Foods

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 731 - 754, 26.12.2021
https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.878456

Abstract

This study was carried out to analyze the factors that affect the consumers' intention to purchase organic foods. For this reason, direct effects of attitude towards organic food, perception of the effect of organic foods on the environment, and frugality, indirect effects of belief in organic food through organic food attitude, and indirect effects of through organic food attitude and direct effect of pro-environment lifestyle on the intention to purchase organic food were examined. A structural equation model was used to analyze the data. As a result of the analysis, it was found that belief, which has two dimensions as nutritional value and natural content, and pro-environment lifestyle, have a significant positive relationship with organic food attitude. It has been observed that frugality, perceived effect of environment, attitude towards organic food, and the pro-environment lifestyle affect the intention to buy organic food. The effect of frugality on organic food purchase intention is an indication that consumers think organic food is worth the money paid.

References

  • Aarset, B., Beckmann, S., Bigne, E., Beveridge, M., Bjorndal, T., Bunting, J. & Reisch, L. (2004). The European Consumers' Understanding and Perceptions of the “Organic” Food Regime: The Case of Aquaculture, British Food Journal, 106(2), 93-105.
  • Abraham, C., Norman, P. & Corner, M. T. (2000). Understanding and Changing Health Behaviour: From Health Beliefs to Self-Regulation, 1st Edition, Psychology Press, London.
  • Aertsens, J., Mondelaers, K., & Huylenbroeck, G.V. (2009). Differences in Retail Strategies on The Emerging Organic Market, British Food Journal, 111(2), 138-154.
  • Akbayır, F. & Yereli, A. B. (2019). Bir İktisadi Denge Meselesi: Tüketimde Yerli Mal Tercihi, Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 409-417.
  • Arvola, A., Vassallo, M., Dean, M., Lampila, P., Saba, A., Lähteenmäki, L. & Shepherd, R. (2008). Predicting Intentions to Purchase Organic Food: The Role of Affective and Moral Attitudes in the Theory of Planned Behaviour, Appetite, 50(2), 443-454.
  • Asami, D.K., Hong, Y. J., Barrett, D. M. & Mitchell AE. (2003). Comparison of the Total Phenolic and Ascorbic Acid Content of Freeze-Dried and Air-Dried Marionberry, Strawberry, and Corn Grown Using Conventional, Organic, and Sustainable Agricultural Practices, J Agric Food Chem, 51(5), 1237-1241.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Nur Çağlar Çetinkaya 0000-0002-6047-2718

Tülin Durukan 0000-0001-5228-3274

Serhat Karaoglan 0000-0002-4120-4013

Early Pub Date December 29, 2021
Publication Date December 26, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Çağlar Çetinkaya, N., Durukan, T., & Karaoglan, S. (2021). Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(2), 731-754. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.878456
AMA Çağlar Çetinkaya N, Durukan T, Karaoglan S. Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. December 2021;11(2):731-754. doi:10.18074/ckuiibfd.878456
Chicago Çağlar Çetinkaya, Nur, Tülin Durukan, and Serhat Karaoglan. “Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11, no. 2 (December 2021): 731-54. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.878456.
EndNote Çağlar Çetinkaya N, Durukan T, Karaoglan S (December 1, 2021) Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 2 731–754.
IEEE N. Çağlar Çetinkaya, T. Durukan, and S. Karaoglan, “Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 2, pp. 731–754, 2021, doi: 10.18074/ckuiibfd.878456.
ISNAD Çağlar Çetinkaya, Nur et al. “Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11/2 (December 2021), 731-754. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.878456.
JAMA Çağlar Çetinkaya N, Durukan T, Karaoglan S. Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11:731–754.
MLA Çağlar Çetinkaya, Nur et al. “Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 2, 2021, pp. 731-54, doi:10.18074/ckuiibfd.878456.
Vancouver Çağlar Çetinkaya N, Durukan T, Karaoglan S. Tüketicilerin Organik Gıdaları Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11(2):731-54.