Research Article
BibTex RIS Cite

The relationship between a primary school fourth, fifth, sixth grade students’ aggressiveness levels, parent attitudes and some variables

Year 2013, Volume: 3 Issue: 4, 184 - 190, 30.01.2014

Abstract

Aim: The purpose of this study was to determine the relationship between the aggression levels of primary school students and parents’ attitudes and some variables. 

Methods: This descriptive correlational study was conducted in a primary school in Istanbul at April-May 2011. The universe of the study consisted of all four-five and six grade students (N=425). Sample selection has not been made and the aim was to reach all students, but study has been completed with 409 students. Questionnaire forms, aggression scale and parental attitudes scale were used to the collect the research data. 

Results: The mean aggression scale scores of students was 17.61±5.10 and %15.2 of them was determined as aggressive. Male students’ aggression scores were significantly higher than that of the female students (t=-2.21, p<0.05). The frequency of mother and father fights (Kwx2=9.84, p<0.05), course success of students (F=6.28, p<0.05), leisure activities of students (F=5.89, p<0.05) had statistically significant differences compared with the mean scores of aggression scale. According to the results of the logistic regression analysis the aggression level of the children was influenced by the parental fight status and the attitude of the mother and father. 

Conclusion: The findings of the study indicate that elementary school student had low levels of aggression and aggression was affected by variables such as parental fight status and attitude of the parents.

References

  • Törüner EK, Büyükgönenç L. Büyüme ve gelişme. çocuk sağlığı temel hemşirelik yaklaşımları, Ankara: Göktuğ Yayıncılık; 2012. s. 34-56.
  • İlal Koptagel G. Ergenlik çağı, Davranış Bilimleri Tıpsal Psikoloji, Birinci Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2001. s. 249-258.
  • Şahin H. Saldırganlık ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 5: 180-190.
  • Eroğlu ES. Saldırganlık davranışının boyutları ve ilişkili olduğu faktörler: Lise ve üniversite öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; 21: 205-2
  • Sezer Ö, Oğuz V. Üniversite öğrencilerinde kendilerini değerlendirmelerinin ana baba tutumları ve bazı sosyo- demografik değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2010; 18(3): 743-758.
  • Seydooğulları SÜ, Arıdağ NÇ. Examining life satisfaction levels of high school student in term of parental attitude and some variables. International Online Journal of Educational Sciences. 2012; 4(3): 7527
  • Işık Taner Y. Ah bir büyüse. Çocuk ve Ergen Psikolojisi. Birinci Baskı, İstanbul: Doğan Yayıncılık; 2011. s. 83-90.
  • Ayan S. Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anatolian Journal of Psychiatry. 2007; 8: 206-214.
  • Efilti E. Orta öğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin saldırganlık ve denetim odağının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Doktora Tezi, Konya, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2006.
  • Mutluoğlu S. İlkokul 5.sınıf öğrencilerinin bazı sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi(kuzey kıbrıs örneklemi) ınternational conference on new trends in education and their implications (11-13 November 2010 Antalya-Turkey), Tam metin kitabı, 2010; s: 858-864.
  • Erdoğan Ö, Uçukoğlu H. İlköğretim okulu öğrencilerinin anne-baba tutumu algıları ile atılganlık. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(1): 51Kesen NF, Deniz ME, Durmuşoğlu N. Ergenlerde saldırganlık ve öfke düzeyleri arasındaki ilişki: yetiştirme yurtları üzerinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; 17(1): 353-365. Ülken F. Televizyon izlemede anne-baba aracılığı ile çocukların saldırgan davranışları arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 11(1): 195-216.
  • Seçginli S, Erdoğan S, Demirezen E. Okul sağlığı tarama programı: bir pilot çalışma örneği. STED. 2004; 13(12): 462-465.
  • Saföz Sağlam P. Boş zamanları değerlendirmeye yönelik hazırlanan grup rehberliği programının öğrencilerin saldırgan davranışları üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2008.
  • Yasankul N. İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin saldırganlık eğilimleri ile eğitim algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2007.
  • Onat G. Demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının lise birinci sınıf öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkilerinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Maltepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2010.
  • Kabasakal Z, Uz Baş AA. Research on some variables regarding the frequency of violent and aggressive behaviors among elementary school students and their families. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010;2(2): 582-586.
  • Tiet QQ, Wasserman GA, Loeber R, McReynolds LS, Miller LS. Developmental and sex differences in types of conduct problems. Journal of Child and Family Studies. 2001; 10(2): 181-197.
  • Pişkin M. School bullying: Definition, types, related factors, and strategies to prevent bullying problems. Educational Sciences: Theory&Practice. 2002; 2(2): 531-562.
  • Öz ES. İlköğretim 1.kademe 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2007.
  • Lopez E, Perez SM, Ochoa GM, Ruiz DM. Type of violence, age, and gender differences in the effects of family violence on children’s behavior problems: A mega-analysis, Developmental Review 2006; 26(1): 89-112.
  • Şimşek S, Cankseven Önder F. An ınvestigation the behavioral problems of adolescents, who perceived emotional abuse from parents and teachers. Elementary Education Online 2011; 10(3): 1124-1137.
  • YükselgünY. İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin internet kullanım durumlarına göre saldırganlık ve sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2008.
  • Yeh MT, Chen P, Raine A, Baker LA, Jacobson KC. Child psychopathic traits moderate relationships between parental affect and child aggression. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2011; 50(10): 105410
  • Güney K. Aileleri İstanbul Ümraniye ilçesine göç etmiş ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • Bilgili A. Bilgisayar oyunu oynayan ve oynamayan ilköğretim öğrencilerinin saldırganlık, depresyon ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2006.
  • Arriaga P, Esteves F, Carnerio P, and Monteiro MB. Violent computer games and their effects on state hostility and physiological arousal. Aggressive Behavior. 2006; 32(4): 146-158.
  • Kelleci M. İnternet, cep telefonu, bilgisayar oyunlarının çocuk ve gençlerin ruh sağlığına etkileri. TAF Prev Med Bull. 2008; 7(3): 2532
  • Dilekmen M, Ada Ş, Alver B. İlköğretim II. kademe öğrencilerinin saldırganlık özellikleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(2): 927-944.

Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi

Year 2013, Volume: 3 Issue: 4, 184 - 190, 30.01.2014

Abstract

Amaç: Bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin anne-baba tutumları ve bazı değişkenler ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki bu çalışma Nisan-Mayıs 2011 tarihleri arasında bir ilköğretim okulunun dört, beş ve altıncı sınıf öğrencileri ile yürütüldü. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyerek dört, beş ve altıncı sınıfta öğrenim gören tüm öğrencilere (N=425) ulaşmak hedeflendi, ancak çalışma 409 öğrenci ile tamamlandı. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan sosyodemografik anket formu, Anne-Baba Tutum Ölçeği ve Çocuk Saldırganlık Ölçeği kullanılarak toplandı. 

Bulgular: Öğrencilerin saldırganlık ölçeği puan ortalamaları 17.61±5.10 bulundu ve % 15,2’si saldırgan olarak belirlendi. Erkek öğrencilerin saldırganlık puan ortalamaları kız öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı daha yüksek bulundu (t=-2.21, p<0.05). Anne ve babanın kavga etme sıklığı (Kwx2=9.84, p<0.05),öğrencilerin boş zaman faaliyetleri (F=5.89, p<0.05) ile saldırganlık puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (F=6.28). Lojistik regresyon analizi sonuçlarına göre saldırgan olma durumunun ana baba kavga etme sıklığı, anne tutumu ve baba tutumundan etkilendiği saptandı (p<0.05).

Sonuç: Çalışma sonuçlarında ilköğretim çağındaki öğrencilerin saldırganlık düzeylerinin düşük olduğu, saldırganlığın anne baba kavga etme sıklığı ve ana-baba tutumu gibi değişkenlerden etkilendiği saptanmıştır.

References

  • Törüner EK, Büyükgönenç L. Büyüme ve gelişme. çocuk sağlığı temel hemşirelik yaklaşımları, Ankara: Göktuğ Yayıncılık; 2012. s. 34-56.
  • İlal Koptagel G. Ergenlik çağı, Davranış Bilimleri Tıpsal Psikoloji, Birinci Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2001. s. 249-258.
  • Şahin H. Saldırganlık ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 5: 180-190.
  • Eroğlu ES. Saldırganlık davranışının boyutları ve ilişkili olduğu faktörler: Lise ve üniversite öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; 21: 205-2
  • Sezer Ö, Oğuz V. Üniversite öğrencilerinde kendilerini değerlendirmelerinin ana baba tutumları ve bazı sosyo- demografik değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2010; 18(3): 743-758.
  • Seydooğulları SÜ, Arıdağ NÇ. Examining life satisfaction levels of high school student in term of parental attitude and some variables. International Online Journal of Educational Sciences. 2012; 4(3): 7527
  • Işık Taner Y. Ah bir büyüse. Çocuk ve Ergen Psikolojisi. Birinci Baskı, İstanbul: Doğan Yayıncılık; 2011. s. 83-90.
  • Ayan S. Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anatolian Journal of Psychiatry. 2007; 8: 206-214.
  • Efilti E. Orta öğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin saldırganlık ve denetim odağının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Doktora Tezi, Konya, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2006.
  • Mutluoğlu S. İlkokul 5.sınıf öğrencilerinin bazı sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi(kuzey kıbrıs örneklemi) ınternational conference on new trends in education and their implications (11-13 November 2010 Antalya-Turkey), Tam metin kitabı, 2010; s: 858-864.
  • Erdoğan Ö, Uçukoğlu H. İlköğretim okulu öğrencilerinin anne-baba tutumu algıları ile atılganlık. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(1): 51Kesen NF, Deniz ME, Durmuşoğlu N. Ergenlerde saldırganlık ve öfke düzeyleri arasındaki ilişki: yetiştirme yurtları üzerinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; 17(1): 353-365. Ülken F. Televizyon izlemede anne-baba aracılığı ile çocukların saldırgan davranışları arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 11(1): 195-216.
  • Seçginli S, Erdoğan S, Demirezen E. Okul sağlığı tarama programı: bir pilot çalışma örneği. STED. 2004; 13(12): 462-465.
  • Saföz Sağlam P. Boş zamanları değerlendirmeye yönelik hazırlanan grup rehberliği programının öğrencilerin saldırgan davranışları üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2008.
  • Yasankul N. İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin saldırganlık eğilimleri ile eğitim algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2007.
  • Onat G. Demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının lise birinci sınıf öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkilerinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Maltepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2010.
  • Kabasakal Z, Uz Baş AA. Research on some variables regarding the frequency of violent and aggressive behaviors among elementary school students and their families. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010;2(2): 582-586.
  • Tiet QQ, Wasserman GA, Loeber R, McReynolds LS, Miller LS. Developmental and sex differences in types of conduct problems. Journal of Child and Family Studies. 2001; 10(2): 181-197.
  • Pişkin M. School bullying: Definition, types, related factors, and strategies to prevent bullying problems. Educational Sciences: Theory&Practice. 2002; 2(2): 531-562.
  • Öz ES. İlköğretim 1.kademe 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2007.
  • Lopez E, Perez SM, Ochoa GM, Ruiz DM. Type of violence, age, and gender differences in the effects of family violence on children’s behavior problems: A mega-analysis, Developmental Review 2006; 26(1): 89-112.
  • Şimşek S, Cankseven Önder F. An ınvestigation the behavioral problems of adolescents, who perceived emotional abuse from parents and teachers. Elementary Education Online 2011; 10(3): 1124-1137.
  • YükselgünY. İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin internet kullanım durumlarına göre saldırganlık ve sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2008.
  • Yeh MT, Chen P, Raine A, Baker LA, Jacobson KC. Child psychopathic traits moderate relationships between parental affect and child aggression. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2011; 50(10): 105410
  • Güney K. Aileleri İstanbul Ümraniye ilçesine göç etmiş ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • Bilgili A. Bilgisayar oyunu oynayan ve oynamayan ilköğretim öğrencilerinin saldırganlık, depresyon ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2006.
  • Arriaga P, Esteves F, Carnerio P, and Monteiro MB. Violent computer games and their effects on state hostility and physiological arousal. Aggressive Behavior. 2006; 32(4): 146-158.
  • Kelleci M. İnternet, cep telefonu, bilgisayar oyunlarının çocuk ve gençlerin ruh sağlığına etkileri. TAF Prev Med Bull. 2008; 7(3): 2532
  • Dilekmen M, Ada Ş, Alver B. İlköğretim II. kademe öğrencilerinin saldırganlık özellikleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(2): 927-944.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Sezer

Nurcan Kolaç This is me

Saime Erol This is me

Publication Date January 30, 2014
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Sezer, A., Kolaç, N., & Erol, S. (2014). Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi. Clinical and Experimental Health Sciences, 3(4), 184-190.
AMA Sezer A, Kolaç N, Erol S. Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi. Clinical and Experimental Health Sciences. February 2014;3(4):184-190.
Chicago Sezer, Ayşe, Nurcan Kolaç, and Saime Erol. “Bir İlköğretim Okulu 4, 5, Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları Ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi”. Clinical and Experimental Health Sciences 3, no. 4 (February 2014): 184-90.
EndNote Sezer A, Kolaç N, Erol S (February 1, 2014) Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi. Clinical and Experimental Health Sciences 3 4 184–190.
IEEE A. Sezer, N. Kolaç, and S. Erol, “Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi”, Clinical and Experimental Health Sciences, vol. 3, no. 4, pp. 184–190, 2014.
ISNAD Sezer, Ayşe et al. “Bir İlköğretim Okulu 4, 5, Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları Ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi”. Clinical and Experimental Health Sciences 3/4 (February 2014), 184-190.
JAMA Sezer A, Kolaç N, Erol S. Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi. Clinical and Experimental Health Sciences. 2014;3:184–190.
MLA Sezer, Ayşe et al. “Bir İlköğretim Okulu 4, 5, Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları Ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi”. Clinical and Experimental Health Sciences, vol. 3, no. 4, 2014, pp. 184-90.
Vancouver Sezer A, Kolaç N, Erol S. Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi. Clinical and Experimental Health Sciences. 2014;3(4):184-90.

14639   14640