Aim: The purpose of this study was to determine the relationship between the aggression levels of primary school students and parents’ attitudes and some variables.
Methods: This descriptive correlational study was conducted in a primary school in Istanbul at April-May 2011. The universe of the study consisted of all four-five and six grade students (N=425). Sample selection has not been made and the aim was to reach all students, but study has been completed with 409 students. Questionnaire forms, aggression scale and parental attitudes scale were used to the collect the research data.
Results: The mean aggression scale scores of students was 17.61±5.10 and %15.2 of them was determined as aggressive. Male students’ aggression scores were significantly higher than that of the female students (t=-2.21, p<0.05). The frequency of mother and father fights (Kwx2=9.84, p<0.05), course success of students (F=6.28, p<0.05), leisure activities of students (F=5.89, p<0.05) had statistically significant differences compared with the mean scores of aggression scale. According to the results of the logistic regression analysis the aggression level of the children was influenced by the parental fight status and the attitude of the mother and father.
Conclusion: The findings of the study indicate that elementary school student had low levels of aggression and aggression was affected by variables such as parental fight status and attitude of the parents.
Amaç: Bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin anne-baba tutumları ve bazı değişkenler ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki bu çalışma Nisan-Mayıs 2011 tarihleri arasında bir ilköğretim okulunun dört, beş ve altıncı sınıf öğrencileri ile yürütüldü. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyerek dört, beş ve altıncı sınıfta öğrenim gören tüm öğrencilere (N=425) ulaşmak hedeflendi, ancak çalışma 409 öğrenci ile tamamlandı. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan sosyodemografik anket formu, Anne-Baba Tutum Ölçeği ve Çocuk Saldırganlık Ölçeği kullanılarak toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin saldırganlık ölçeği puan ortalamaları 17.61±5.10 bulundu ve % 15,2’si saldırgan olarak belirlendi. Erkek öğrencilerin saldırganlık puan ortalamaları kız öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı daha yüksek bulundu (t=-2.21, p<0.05). Anne ve babanın kavga etme sıklığı (Kwx2=9.84, p<0.05),öğrencilerin boş zaman faaliyetleri (F=5.89, p<0.05) ile saldırganlık puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (F=6.28). Lojistik regresyon analizi sonuçlarına göre saldırgan olma durumunun ana baba kavga etme sıklığı, anne tutumu ve baba tutumundan etkilendiği saptandı (p<0.05).
Sonuç: Çalışma sonuçlarında ilköğretim çağındaki öğrencilerin saldırganlık düzeylerinin düşük olduğu, saldırganlığın anne baba kavga etme sıklığı ve ana-baba tutumu gibi değişkenlerden etkilendiği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 4 |