Objectives:The purpose of this study was to identify Turkish nursing students’ thoughts and attitudes about palliative care.
Methods:This is a descriptive survey study that was conducted in Ankara, Turkey with nursing students during between 2015 and 2016.In order to obtain the broadest viewpoint, we decided to survey 163 nursing students, including 77 juniors and 86 seniors. The data was collected using an “Opinion Forms on Palliative Care” as well as a demographic form.
Results:136 out of a total of 163 junior and senior students were included in this study. Most of the students practiced general medicine, surgery and ICU, and described palliative care as a multidisciplinary health service for terminally ill patients with cancer. Although 89.7% of students had received some degree of palliative care training as part of their education, most of them (66.2%) had felt that it was insufficient. Palliative care topics that students wished were included as part of the curriculum included the basic concepts of palliative care (94.9%), communication (91.9%), legal and ethical issues (89.7%), loss and bereavement (89%), and symptom management (86%). Most students (77.9-76.5%) stated that palliative care training ought to be a mandatory training program.
Conclusion: Nursing students who have heard about the concept of palliative care during their education thought that the content of the palliative care education was lacking within their nursing program. Also, most had felt that this specialized content ought to be expanded upon as part of specialization training.
Keywords: Palliative care, nursing education, undergraduate, student experience
Öz
Amaç:Bu çalışmanın amacı, Türk hemşirelik öğrencilerinin palyatif bakım konusundaki düşünce ve tutumlarının belirlenmesidir.
Yöntemler:Bu araştırma Türkiye, Ankara'da hemşirelik öğrencileriyle birlikte 2015 - 2016 yılları arasında gerçekleştirilen tanımlayıcı bir anket çalışmasıdır. En geniş bakış açısını elde etmek için 77 ikinci-üçüncü sınıf ve 86 son sınıf hemşirelik öğrencisi toplam 163 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler, “palyatif bakım konusundaki görüş formları” ve demografik form kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular:Çalışmaya toplam 163 öğrenciden 136 hemşirelik öğrencisi dahil edilmiştir. Öğrencilerin çoğu dahiliye, cerrahi ve yoğun bakımlarda staj yapmışlardır ve palyatif bakımı; kanserli hastalar için multidisipliner bir sağlık hizmeti olarak tanımlamışlardır.Öğrencilerin %89.7'si eğitimlerinin bir parçası olarak bir dereceye kadar palyatif bakım eğitimi almış olmasına rağmen, çoğu (% 66.2) bunun yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Öğrencilerin müfredatın bir parçası olarak dahil edilmesini istedikleri palyatif bakım konularının başında; palyatif bakımın temel kavramları (% 94.9), iletişim (% 91.9), yasal ve etik konular (% 89.7), kayıp ve yas süreci (% 89) ve semptom yönetimi (% 86) gelmektedir.Öğrencilerin çoğu (% 77.9-76.5) palyatif bakım eğitiminin zorunlu bir eğitim programı olması gerektiğini belirtmişlerdir.
Sonuç:Eğitiminde palyatif bakım kavramını duyan hemşirelik öğrencileri, palyatif bakım eğitiminin içeriğinin hemşirelik programında eksik olduğunu düşünmektedir. Ayrıca çoğu, bu özel içeriğin uzmanlık eğitiminin bir parçası olarak genişletilmesi gerektiğini düşünmüştür.
Anahtar Kelimeler:Palyatif bakım, hemşirelik eğitimi, lisans, öğrenci deneyimi
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2020 |
Submission Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |