Amaç: Bu araştırmanın amacı, futbol kulüplerinde taraftar yönetim modelinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sürecinde, futbol kulüplerindeki taraftar yönetim modellerine ilişkin çeşitli kitaplar, makaleler, medya bültenleri ve diğer akademik kaynaklar detaylı bir şekilde incelenmiştir. Ayrıca araştırmanın geçerliliğini artırmak amacıyla, kullanılan kaynakların güncelliği ve güvenilirliği göz önünde bulundurulmuştur.
Bulgular: Taraftar yönetim modelinin, kulüplerin iletişim temelli, katılım odaklı, sadakat ve ödül programları, deneyim odaklı yaklaşımlar ile veri analitiği kullanarak taraftarlarla ilişkilerini güçlendirdiği belirlenmiştir. İletişim stratejileri, dijital platformların etkili kullanımıyla, taraftarların kulüple bağını artırmakta; katılım modelleri, taraftarların kulüp yönetimine olan ilgisini ve katkısını güçlendirmektedir. Bununla birlikte, sadakat programları ve kişiselleştirilmiş deneyimlerin, taraftarların ekonomik ve duygusal bağlılıklarını artırarak kulüplerin sürdürülebilir başarılarına katkı sağladığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Futbol kulüplerinin taraftar yönetim modeli, kapsamlı bir iletişim ve katılım stratejisi gerektirmektedir. Bu model, kulüplerin uzun vadeli başarısını güvence altına almakta ve taraftar bağlılığını artırarak kulüplerin sosyal ve ekonomik yapısını güçlendirmektedir.
Purpose: The aim of this research is to examine the fan management model in football clubs.
Method: Document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the research. During the research process, various books, articles, media releases and other academic sources on fan management models in football clubs were analysed in detail. In addition, in order to increase the validity of the research, the currency and reliability of the sources used were taken into consideration.
Results: The fan management model was identified as a communication-based, engagement-oriented, loyalty and reward programmes, experience-oriented approaches and data analytics. Communication strategies increase fans‘ engagement with the club through the effective use of digital platforms; engagement models strengthen fans’ interest and contribution to club management. In addition, loyalty programmes and personalised experiences have been found to contribute to the sustainable success of clubs by increasing the economic and emotional loyalty of fans.
Conclusion: The fan management model of football clubs requires a comprehensive communication and engagement strategy. This model secures the long-term success of the clubs and strengthens the social and economic structure of the clubs by increasing fan engagement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 11, 2024 |
Acceptance Date | December 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 4 |
Dear Researchers,
The ÇOMÜ Journal of Sports Sciences, which is an international and peer-reviewed journal covering studies in the field of Sports Sciences, will accept original research and compilation articles on topics within the scope of our journal for its March 2025 issue. In this sense, articles for the relevant issue can be sent until the end of February 2025. It is presented for your information.
Editor Prof. Dr. Hürmüz KOÇ