The development of web technologies has had significant effects on journalism, and journalism practices on the Internet reveal an algorithm-based structure. In this context, search engines, Google in particular, have become one of the most important tools enabling the news to go from the producer to consumer. A contemporary style of journalism has emerged in which the news published on the web is optimized for Google, and this type of journalism can be expressed as search engine optimization (SEO) journalism. While SEO journalism on one hand embodies important practices that shape journalism in the digital age, it has been the subject of important discussions on the other. These discussions focus on how producing news by focusing on algorithms contradicts the professional principles of journalism. This study aims to examine the structure of journalism as shaped by search engine algorithms. The study takes within its scope and consideration the frequency with which news sites in Turkey are visited. The article conducts qualitative research by determining an appropriate sample from among the most visited news sites and examines the problems with SEO journalism based on the findings obtained rom in-depth interviews with the SEO managers of these news sites.
journalism search engines Google SEO digital media Dijital medya gazetecilik arama motorları Google SEO
Web teknolojilerinin gelişmesi gazetecilik üzerinde önemli etkiler yaratmış ve gazetecilik faaliyetlerinin internet ortamında gerçekleştirilmesi algoritma tabanlı bir yapıyı ortaya çıkarmıştır. Başta Google olmak üzere arama motorları haberlerin üreticiden tüketiciye ulaşmasını sağlayan en önemli araçlardan biri haline gelmiştir. Günümüzde web üzerinde yayınlanan haberlerin Google için optimize edildiği güncel bir habercilik türü sürdürülmektedir ve bu habercilik türü arama motoru optimizasyonu (SEO) haberciliği olarak ifade edilebilir. SEO haberciliği bir yandan dijital çağda gazeteciliği şekillendiren önemli uygulamaları bünyesinde barındırırken, diğer yandan da önemli tartışmaların konusu olmaktadır. Bu tartışmalar, algoritmaları göz önünde bulundurarak haber üretmenin, gazeteciliğin meslek ilkeleriyle çelişmesi üzerine odaklanmaktadır. Bu çalışma, gazeteciliğin arama motoru algoritmaları tarafından şekillendirilen yapısını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, Türkiye’deki haber siteleri, ziyaret edilme sıklıklarına göre ele alınmaktadır. En çok ziyaret edilen haber sitelerinden uygun bir örneklem belirlenerek nitel bir araştırma yapılmakta ve bu haber sitelerinin SEO yöneticileriyle gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelerden elde edilen bulgular ışığında SEO haberciliğinin sorunları incelenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | October 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 63 |