I. Dünya Savaşı’nın Türkiye açısından askeri tarihi incelendiğinde İtilaf güçlerinin,
İzmir ve çevresini, hem savaş gemileri hem de savaş uçakları ile birçok kez bombardımana
tabii tuttukları görülecektir. Bu bombalamaların ilki 5 Mart 1915 tarihinde, Çanakkale Deniz
Harekâtı’nın hemen öncesinde, çoğunluğu İngiliz savaş gemilerince gerçekleştirilmiştir.
İngiliz Amirallik Dairesi tarafından planlanan bu harekâtı yürütmek için, Suriye
kıyılarında bulunan, Euryalus adlı sancak gemisi komodoru Amiral Peirse, 2 Mart 1915’de
görevlendirilmiştir. Bu görev için Çanakkale açıklarından İzmir kıyılarına gelecek olan iki
adet İngiliz savaş gemisi ile birlikte üç savaş gemisi ile hareket etmesi söz konusu olacak olan
Amiral Peirse’ın hedefleri İzmir Limanı ve çevresidir.
İngiliz donanmasının İzmir Bombardımanı Harekâtını gerçekleştirilmesinde üç
amacı olduğu söylenebilir. Bunların ilki İzmir Limanı’nı, Osmanlı deniz gücü (özellikle
denizaltıları) için kullanılmaz hale getirmektir. Bu sayede Çanakkale Boğazı harekâtından
önce cephenin arka tarafından gelebilecek bir saldırıya karşı önlem alınmış olacaktır. İkinci
amaç ise XIX. yüzyılın ortalarından beri Doğu Akdeniz’in önemli ticari merkezlerinin başında
gelen, özellikle ihracat limanı olarak Osmanlı ekonomisine artı değer üreten bir merkez olan
İzmir’in ekonomisine darbe vurmaktır. Üçüncü amaç ise psikolojik harekâttır. Bombardımanın
yoğunluğuna bakıldığında burada İngilizlerin asıl amacının İzmir’i işgal etmek değil, İzmirlileri
aynı zamanda psikolojik olarak olumsuz şekilde etkilenmelerini sağlamaktır.
Bombardıman 9 Mart gününe kadar sürmüştür. Harekâtın sonunda Amiral Pierse,
İzmir Valiliği ile temasa geçerek İzmir’deki Osmanlı askeri savunma tesislerin tamamen
tahribini ve limanın kendilerine teslim edilmesini talep etmişlerse de dönemin İzmir Valisi
Rahmi Bey bu istekleri reddetmiştir. Bu reddedişe rağmen İngilizler bu taleplerde çok da
ısrarcı olmadan çekilmişler ve asıl hedefleri olan Çanakkale harekâtına ağırlık vermişlerdir.
When military history of Turkey in World War I is studied it can be seen that Izmir and
its surroundings were subjected to bombings many times by both battleships and warplanes
of Allied forces. The first bombing had been done just before Dardanelles Campaign by the
majority of English Battleships on March 5th, 1915.
On March 2nd 1915 Admiral Peirse, the Commodore of the flagship Euryalus that was
located on the shores of Syria, was assigned to carry out this mission planned by the British
Admiralty Office. For this task two other British Battleships coming to Izmir shores from
Gallipoli would join Admiral Peirse’s command. These three battleships’ target were Port of
Izmir and its surroundings.
It can be stated that The British Navy’s bombardment of Izmir had three objectives.
First was to make sure the port of Izmir becomes nonfunctioning for Ottoman Naval Forces,
especially for submarines. By doing so any attacks coming from the rear of the front before
the Dardanelles Operation would be prevented. The second objective was to strike a blow
to the economy of Izmir which had been one of the most important commercial centers in
the Eastern Mediterranean producing surplus for the Ottoman economy as an export port
since the mid-19th century. The third objective is in the form of psychological operations.
Considering the intensity of the bombardment the main purpose of the British was not to
occupy Izmir but to lower the morale of its residents.
The Bombardment lasted until March 9th. At the end of the operation Admiral Peirse
contacted Governor of Izmir, Rahmi Bey, and requested for Ottoman military defense facilities
to be destroyed and Port of Izmir to be handed over. Even though all these requests were
rejected by Governor Rahmi Bey the British retreated without being too persistent on their
demands and concentrated on their main objective which was the Dardanelles campaign.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education, Political Science |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 - The Occupation of Izmir |