This qualitative study aimed to investigate the
views of preservice mathematics teachers taking a Pedagogical Formation
Certificate Program,on their professional development through reflective
journals. Twenty-four preservice teachers’ reflective journals written during their
Practicum Course were analyzed under four themes: properties of a practicum teacher;
definition of an ideal teacher; reflections of teaching sessions; reflections
of the practicum course. According to the results, a preservice teacher would
be a teacher with patience, tolerance, and have good mathematics teaching
skills. In the reflections of teaching session’s theme, it was revealed that
preservice teachers have different opinions about teaching methods and
classroom management. In the last theme, the awareness of preservice teachers
about their improvements and differences was presented.In light of the results,
suggestions aremade regarding topics such as (re)structuring pedagogical
formation certificate teacher preparation programs and supporting teacher
candidates with theoretical and practicum courses like classroom management,
teaching methods and communication.
Pedagogical formation certificate program Preservice mathematics teachers Practicum course Reflective journal
Bu çalışmanın amacı Pedagojik Formasyon Sertifika
Programı Matematik Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin Öğretmenlik Uygulaması
dersi kapsamında mesleki gelişimlerine dair düşüncelerini yazdıkları yansıtıcı
günlükler yardımıyla incelemektir. Bu amaçla 24 öğretmen adayının Öğretmenlik Uygulaması
dersinde yazmış olduğu yansıtıcı günlükler, önceden belirlenen dört tema
çerçevesinde analiz edilmiştir. Temalar uygulama öğretmeninin özellikleri,
ideal öğretmen tanımı, ders anlatımına dair dönütler ve öğretmenlik uygulaması
dersine dair dönütler olarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda
öğretmen adaylarının sabırlı, hoşgörülü, matematiği öğretme bilgisi iyi olan
bir öğretmen olmak istedikleri tespit edilmiştir. Uygulama okullarında
yaptıkları ders anlatımlarına dair dönütleri incelendiğinde, kullandıkları özel
öğretim yöntemlerine ve sınıf yönetimlerine dair farklı düşünceler ortaya
çıkmıştır. Öğretmenlik Uygulaması dersinin genel dönütleri olarak adlandırılan
son tema ile öğretmen adaylarının kendi değişim ve gelişimlerine dair farkındalıkları
ortaya koyulmuştur. Bu bulgular ışında pedagojik formasyon sertifika
programının yeniden yapılandırılması ve öğretmen adaylarının sınıf yönetimi ve
özel öğretim yöntemleri konularında hem torik hem de uygulama dersleri
bağlamında desteklenmesi gerektiği önerilerinde bulunulmuştur.
Akademik başarı Üniversite yaşamına katılım Öğrenci kazanımları Yapısal eşitlik modeli Üniversite öğrencileri
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2017 |
Submission Date | April 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved