Design-drawing works is important because it is the
basis of the studies supporting the development of visual perceptions, creative
thinking and artistic design power of elementary prospective teachers. It is
known that some adults do not go above the level of development they have
achieved in primary and secondary school in terms of drawing skills. It is a
frequent occurrence that many adults who have been educated at a higher level
than art are still drawing like children and using template figures. For this
reason, it is considered important to focus on the drawing skills that
individuals are expected to earn in the art education process. In context with
this, in this research, it has been aimed to investigate views related to design- drawing works that prospective
elementary teachers within visual art class. The research is a descriptive
survey model. The sample of this research consists of 83 elementary prospective
teachers (45 female, 38 male) ongoing to
a state university elementary education classroom teaching program in the
Turkey's southern region. A questionnaire developed by the researcher was used
as data collection tool. Analysis of data obtained from the questionnaire were
analyzed with descriptive statistics. The research findings show that most of
elementary prospective teachers don't know drawings technics, and how to begin to draw. Also the most of
elementary prospective teachers have got problems about composition, perspective during drawing. In
addition, the findings indicate that elementary prospective teachers are
concerned about during the drawing
works.
Desen çizim çalışmaları, sınıf öğretmeni
adaylarının görsel algı, yaratıcı, eleştirel düşünce ve artistik tasarım
gücünün gelişimini destekleyen çalışmaların temelini oluşturması bakımından
önem taşımaktadır. Bazı yetişkinlerin çizim
becerileri bakımından ilk ve ortaokul döneminde eriştikleri gelişim düzeyinin
üzerine çıkamadıkları bilinmektedir. Sanat dışında daha üst düzeyde eğitim
almış olan birçok yetişkinin halen çocuklar gibi çizim yaptıkları, şablon
figürleri kullandıkları sıklıkla rastlanan bir durumdur. Bu nedenle bireylerin
sanat eğitimi sürecinde kazanmaları beklenen çizim becerilerine odaklanmanın
önemli olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda bu
araştırmada sınıf öğretmen adaylarının görsel sanatlar dersi kapsamında
yaptıkları desen çizim çalışmalarına ilişkin görüş ve problemlerin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Bu
araştırmanın örneklemi, Türkiye’nin
güney bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi, sınıf
öğretmenliği programına devam eden 45’ i kız ve 38’i erkek olmak üzere 83
öğretmen adayından oluşmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından
geliştirilen bir anket formu kullanılmıştır. Anket formundan elde edilen
veriler betimsel istatistik teknikleri ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları,
sınıf öğretmen adaylarının çoğunun desen çizim tekniklerini ve çizim yapmaya
nasıl başlayacaklarını bilmediklerini göstermektedir. Ayrıca öğretmen
adaylarının çoğunun, desen çizimi
yapacakları modeli kâğıda sığdırmakta,
çizimlerinde derinlik etkisi vermekte zorlandıklarını göstermektedir.
Bunun yanı sıra bulgular, öğretmen adaylarının desen çizim çalışmaları
sırasında kaygılandıklarını da göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Submission Date | January 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 47 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved