BibTex RIS Cite
Year 2012, Volume: 41 Issue: 2, 29 - 42, 08.03.2014

Abstract

References

  • Aslan, G. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balcı, A. (1996). Etkili Okul: Kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Yavuz Dağıtım.
  • Bolat, H. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde Obenchain ve Morris tarafından önerilen öğretim stratejilerinin öğrencilerin akademik, başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. Yüksek lisan Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Brophy, J. E. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4 (1): 1–18.
  • Chappin, S. R. & Messick, R.G. (1992). Elementary social studies: A practical guide (Second Edition). Longman, New York.
  • Cruickshank D.R., Bainer D.L., & Metcalf K.K. (1995). The act of teaching. McGraw-Hill, USA.
  • Doğanay, A. (2007). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi, A. Doğanay (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem A Yayıncılık Tic. Ltd. Şti, Ankara, 279-331.
  • Dolapçıoğlu, S.D. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Dorow, E. (1989). A critical pedagogy for social studies educators. University of Pittsburgh, USA.
  • Doyle, W. (1986). Classroom organization and management, M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching. Mc. Millan, New York.
  • Edwards, C.H. (1993). Classroom discipline and management. Macmillan Publishing Company, New York.
  • Ekiz, D. (2006). Self-observation and peer observation: Reflective diaries of primary student- teachers. Elementary Education Online, 5 (1): 47-57.
  • Erginel, S.Ş. (2006). Developing reflective teachers: A study on perception and improvement of reflection in pre-service teacher education. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Glickman, C.D. & Tamashiro, R.T. (1980). Clarifying teachers’ beliefs about discipline. Educational Leadership, March: 459-464.
  • Gottfredson, D.C. (1986). Promising strategies for improving student behavior, ED 1.310/2: 315910.
  • Güney, K. (2008). Mikro-yansıtıcı öğretim yönteminin öğretmen adaylarının sunu performansı ve yansıtıcı düşünmesine etkisi. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • İnce, V. M. (2006). İlköğretim 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • İskenderoğlu, Z. (1999). The effect of action research as a teacher development model on becoming reflective in teaching: A case study. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaf Hasırcı, Ö., & Sadık, F. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Sözlü Bildiri, Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-3 Ekim 2009, İzmir.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar (10. Basım). Evrim Yayınevi ve Bilgisayar San. Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • Kılınç, H.H., (2010). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • King, P. & Kitchener, K. (1994). Developing reflective judgment: understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. http://www.myunion.edu, Erişim Tarihi 01.04.2010.
  • Kocaoluk, F. & Kocaoluk M. Ş. (2000). İlköğretim okulu programı. Kocaoluk Yayıncılık, İstanbul.
  • Kozan, S. (2007). Yansıtıcı düşünme becerisinin kaynak tarama ve rapor yazma derslerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köksal, N. & Demirel Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 189-203.
  • Lee, H.J. (2005). Understanding and assessing preservice teachers’ reflective thinking. Teaching and Teacher, 21 (1): 699-715.
  • Lewis, R. (1999). Teachers coping with the stress of classroom discipline. Social Psychology of Education, 3: 155–171.
  • Martorella, P.H. (1998). Social Studies for children: Developing young citizens (Second Edition). Printice-Hall,Inc, USA.
  • Mc. Nmara, S. & Moreton, G. (1995). Changing behavior- teaching children with emotional and behavioral difficulties in primary and secondary classrooms. David Fulton Publishers, London.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (6-7. Sınıflar). MEB Yayınevi, Ankara.
  • Meral, E. (2006). Yeni (2006) ilköğretim İngilizce programını uygulayan öğretmenlerin eleştirel ve yansıtıcı düşünmeleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Moallem, M. (1997). The content and nature of reflective thinking: A case of an expert middle school science teacher. The Clearing House, 70 (3): 143-51.
  • NCSS (2004). Sosyal Bilgiler Ulusal Konseyi. www.socialstudies.org/standards/strands. Erişim Tarihi 05.04.2010.
  • Oruç, İ. (2000). Effects of reflective teacher training program on teachers’ perception of classroom environment and on their attitudes toward teaching profession. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Övet, O. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özcan, T. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin genel amaçlarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Kilis ilinde bir araştırma). Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 21-50.
  • Özyurt, B.E. (2006). Cinsiyet. Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Editörler), Eğitimde bireysel farklılıklar (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara, 317-346.
  • Rodgers, C. (2002). Defining reflection: another look at John Dewey and reflective thinking, http://www.jcu.edu/education. Erişim Tarihi 30.03.2010.
  • Ran N.Y. (2004). Democratic citizenship education in the information age: a comparative study of South Korea and Australia. Asia Pacific Education Review by Education Research Institute, 5 (2): 167-177.
  • Sadık, F. (2006). Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve güvengen disiplin modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının öğretmenlerin baş etme stratejilerine etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Semerci Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 729-754.
  • Supaporn, S. (2000). High school students’ perceptions perspectives about misbehavior. Physical Educator, 57 (3):124.
  • Taggart, G. L. & Willson, A. P. (2005). Promoting reflective thinking in teachers in 50 action strategies. Corwin Press, USA.
  • Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33 (149): 104-117.
  • Uçan, A. (2001). Türkiye'de öğretmenlik mesleğine genel bakış. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimde Kalite Paneli (22Kasım 2000). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, Ankara, 53–102.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim I. kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeye ilişkin görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.

INVESTIGATION OF SOCIAL STUDIES TEACHERS’ REFLECTIVE THINKING LEVELS IN TERMS OF SOCIO-DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS (AN EXAMPLE OF ŞANLIURFA PROVINCE)

Year 2012, Volume: 41 Issue: 2, 29 - 42, 08.03.2014

Abstract

This research is a descriptive study for determining the reflective thinking levels of the social studies teachers. The universe of the study is the social studies teachers working in Şanlıurfa within 2009-2010 education year. Due to the accessibility of the universe of the study, no sampling was employed for the research, 277 social studies teachers working in the towns and villages of Şanlıurfa provinces participated in the study voluntarily. In order to analyze the data collected by means of Reflective Teaching Tendency Scale by Semerci (2007), arithmetic mean, standard deviation, ANOVA, Mann Whitney U, Kruskall Wallis, and LSD tests were used. At the end of the study it was found that while the reflective thinking levels of the social study teachers were found very high, their most positive perception related to the reflective thinking skills was “Open-minded” dimension. Although there is no meaningful difference in the statistics performed, it was found that female teachers have a higher reflective thinking tendency in interrogating and effective teaching, teaching responsibility and scientific, researching, being foresighted and sincere dimensions and have more positive perceptions about their profession. While there is no meaningful difference on the reflective thinking levels of the teachers on the basis of the length of service and the size of the location (province, district, village) they serve, it was found that the teachers with a length of service between 11 and 15 years have a higher reflective thinking tendency.

References

  • Aslan, G. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balcı, A. (1996). Etkili Okul: Kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Yavuz Dağıtım.
  • Bolat, H. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde Obenchain ve Morris tarafından önerilen öğretim stratejilerinin öğrencilerin akademik, başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. Yüksek lisan Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Brophy, J. E. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4 (1): 1–18.
  • Chappin, S. R. & Messick, R.G. (1992). Elementary social studies: A practical guide (Second Edition). Longman, New York.
  • Cruickshank D.R., Bainer D.L., & Metcalf K.K. (1995). The act of teaching. McGraw-Hill, USA.
  • Doğanay, A. (2007). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi, A. Doğanay (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem A Yayıncılık Tic. Ltd. Şti, Ankara, 279-331.
  • Dolapçıoğlu, S.D. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Dorow, E. (1989). A critical pedagogy for social studies educators. University of Pittsburgh, USA.
  • Doyle, W. (1986). Classroom organization and management, M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching. Mc. Millan, New York.
  • Edwards, C.H. (1993). Classroom discipline and management. Macmillan Publishing Company, New York.
  • Ekiz, D. (2006). Self-observation and peer observation: Reflective diaries of primary student- teachers. Elementary Education Online, 5 (1): 47-57.
  • Erginel, S.Ş. (2006). Developing reflective teachers: A study on perception and improvement of reflection in pre-service teacher education. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Glickman, C.D. & Tamashiro, R.T. (1980). Clarifying teachers’ beliefs about discipline. Educational Leadership, March: 459-464.
  • Gottfredson, D.C. (1986). Promising strategies for improving student behavior, ED 1.310/2: 315910.
  • Güney, K. (2008). Mikro-yansıtıcı öğretim yönteminin öğretmen adaylarının sunu performansı ve yansıtıcı düşünmesine etkisi. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • İnce, V. M. (2006). İlköğretim 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • İskenderoğlu, Z. (1999). The effect of action research as a teacher development model on becoming reflective in teaching: A case study. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaf Hasırcı, Ö., & Sadık, F. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Sözlü Bildiri, Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-3 Ekim 2009, İzmir.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar (10. Basım). Evrim Yayınevi ve Bilgisayar San. Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • Kılınç, H.H., (2010). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • King, P. & Kitchener, K. (1994). Developing reflective judgment: understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. http://www.myunion.edu, Erişim Tarihi 01.04.2010.
  • Kocaoluk, F. & Kocaoluk M. Ş. (2000). İlköğretim okulu programı. Kocaoluk Yayıncılık, İstanbul.
  • Kozan, S. (2007). Yansıtıcı düşünme becerisinin kaynak tarama ve rapor yazma derslerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köksal, N. & Demirel Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 189-203.
  • Lee, H.J. (2005). Understanding and assessing preservice teachers’ reflective thinking. Teaching and Teacher, 21 (1): 699-715.
  • Lewis, R. (1999). Teachers coping with the stress of classroom discipline. Social Psychology of Education, 3: 155–171.
  • Martorella, P.H. (1998). Social Studies for children: Developing young citizens (Second Edition). Printice-Hall,Inc, USA.
  • Mc. Nmara, S. & Moreton, G. (1995). Changing behavior- teaching children with emotional and behavioral difficulties in primary and secondary classrooms. David Fulton Publishers, London.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (6-7. Sınıflar). MEB Yayınevi, Ankara.
  • Meral, E. (2006). Yeni (2006) ilköğretim İngilizce programını uygulayan öğretmenlerin eleştirel ve yansıtıcı düşünmeleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Moallem, M. (1997). The content and nature of reflective thinking: A case of an expert middle school science teacher. The Clearing House, 70 (3): 143-51.
  • NCSS (2004). Sosyal Bilgiler Ulusal Konseyi. www.socialstudies.org/standards/strands. Erişim Tarihi 05.04.2010.
  • Oruç, İ. (2000). Effects of reflective teacher training program on teachers’ perception of classroom environment and on their attitudes toward teaching profession. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Övet, O. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özcan, T. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin genel amaçlarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Kilis ilinde bir araştırma). Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 21-50.
  • Özyurt, B.E. (2006). Cinsiyet. Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Editörler), Eğitimde bireysel farklılıklar (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara, 317-346.
  • Rodgers, C. (2002). Defining reflection: another look at John Dewey and reflective thinking, http://www.jcu.edu/education. Erişim Tarihi 30.03.2010.
  • Ran N.Y. (2004). Democratic citizenship education in the information age: a comparative study of South Korea and Australia. Asia Pacific Education Review by Education Research Institute, 5 (2): 167-177.
  • Sadık, F. (2006). Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve güvengen disiplin modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının öğretmenlerin baş etme stratejilerine etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Semerci Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 729-754.
  • Supaporn, S. (2000). High school students’ perceptions perspectives about misbehavior. Physical Educator, 57 (3):124.
  • Taggart, G. L. & Willson, A. P. (2005). Promoting reflective thinking in teachers in 50 action strategies. Corwin Press, USA.
  • Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33 (149): 104-117.
  • Uçan, A. (2001). Türkiye'de öğretmenlik mesleğine genel bakış. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimde Kalite Paneli (22Kasım 2000). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, Ankara, 53–102.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim I. kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeye ilişkin görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Article
Authors

Mümtaz Karadağ This is me

Fatma Sadık

Publication Date March 8, 2014
Submission Date March 8, 2014
Published in Issue Year 2012 Volume: 41 Issue: 2

Cite

APA Karadağ, M., & Sadık, F. (2014). INVESTIGATION OF SOCIAL STUDIES TEACHERS’ REFLECTIVE THINKING LEVELS IN TERMS OF SOCIO-DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS (AN EXAMPLE OF ŞANLIURFA PROVINCE). Cukurova University Faculty of Education Journal, 41(2), 29-42.

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved