BibTex RIS Cite

AN EXAMINATION OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN THE SOCIAL SKILL LEVELS, SELF CONCEPTS AND AGGRESSIVE BEHAVIOR OF STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS IN THE PROCESS OF INCLUSION EDUCATION

Year 2013, Volume: 42 Issue: 1, 23 - 38, 08.03.2014

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationships between the social skill levels, aggressive behaviors and self concepts of primary school students with autism, intellectual disabilities and hearing disabilities who are continuing inclusion education. The research group consists of a total of 78 primary school students of which 20 have hearing disabilities, 30 have intellectual disabilities and 28 have autism with ages varying between 10 and 14. The questions of the study have been assessed via the Social Skills Evaluation Scale, Aggressiveness Scale and Self-esteem Scale for Children. In this study, the social skills, self esteems and aggressive behaviors of children with autism, intellectual disabilities or hearing disabilities were examined and these diagnostic groups were compared in terms of these three properties. It is observed that students with hearing disabilities have the highest points in aggressiveness whereas students with autism have the lowest. It has also been determined that students with intellectual disabilities have the lowest points in social skills and self concept. The relations between the sub-scales of the scales and the measured properties according to diagnostic groups have been discussed in the light of relevant literature.

References

  • Akçamete, G. & Ceber, H. (1999). Kaynaştırılmış sınıflardaki işitme engelli ve işiten öğrencilerin sosyometrik statülerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 2 (3), 64-74.
  • Akçamete, G. (2003). İşitme Yetersizliği Olan Çocuklar, (Ed.) Ayşegül Ataman Özel Eğitime Giriş. Ankara: Gündüz Yayınları.
  • Aktas, C. (2001). İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Özürlü Yaşıtlarına Yönelik Sosyal Kabul Düzeylerinin Geliştirilmesi. Yayımlanmamış uzmanlık tezi, Ankara: Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları.
  • Attwood, T. (2000). Strategies for improving the social integration of children with Asperger Syndrome. Autism: The International Journal of Research and Practice, 4(1), 85-100.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara, Kök Yayıncılık.
  • Bakkaloğlu, H. (2008). Engelli Çocuklarda Yalnızlık Öğretmenler Nasıl Yardım Edebilirler? Özel Eğitim Dergisi, 9(2), 41-50.
  • Bauminger, N., Schulman, C. & Agam, G. (2003). Peer interaction and loneliness in high-functioning children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(5), 489-507.
  • Bauminger, N. & Kasari, C. (2000). Loneliness and friendship in high- functioning children with autism. Child Development, 71, 447- 456.
  • Barber, S., Grubbs, L. & Cottrell, B. (2005). Self-perception children with attention deficit/hyperactivity disorder. J Pediatr Nurs. 20(4), 235-45.
  • Batu, S. & Kırcaali-İftar, G. (2006). Kaynastırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bramston, P., Bruggerman, K. & Pretty, G. (2002). Community perspectives and subjective quality of life. International Journal of Disability Development and Education, (49) 4, 385-97.
  • Chamberlain, B., Kasari, C. & Rotheram-Fuller, E. (2007). Involvement or isolation? The social networks of children in regular classrooms. Journal of Developmental Disorder, 37, 230-242.
  • Cappelli, M., Daniels, T., Durieux-Smith, A., McGrath, P. J. & Neuss, D. (1995). Social developments of children with hearing disabilities who are integrated into general education classrooms. The Volta Review, Vol. 97, 197-208.
  • Çetin, F., Bilbay, A. A. & Kaymak, D. E. (2001). Çocuklarda Sosyal Beceriler. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Çolak, A (2008). Kaynaştırma uygulanan bir ilköğretim sınıfındaki sosyal yeterlik özelliklerinin betimlenmesi ve iyileştirilmesi çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, özel eğitim anabilim dalı. Yayınlanmamış doktora tezi. 19.08.2008 tarihinde http://tez2.yok.gov.tr/
  • Civelek, A. H. (1990). Eğitilebilir Zihinsel özürlü çocukların sosyal kabul görmelerinde normal çocukların bilgilendirilmelerinin ve iki grubun resim-iş ve beden eğitimi derslerinde bütünleştirilmelerinin etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Donnelly, J. & Bovee, J. P. (2003). Reflection on play: Recollection from a mother and her son with Asperger Syndrome. Autism 7, 471-476.
  • Erol, N. & Şimşek, Z.T. (1997). Çocuk ve Gençlerde Yeterlik Alanları ile Sorun Davranışların Dağılımı. Türkiye Ruh Sağlığı Profili. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Ercan, Z. G. (2001). Kaynaştırılmış Ortamdaki Normal Gelişim Gösteren Çocukların 8-11 Yasları Arasındaki Öğrenme Güçlüğü Olan Akranlarına Karsı Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Girli, A. & Atasoy, S. (2008) The view of autistic and mental retarded inclusion students about their peers and school experiences. 2. International conference on special education “sharing knowledge & experience around the world.(ICOSE) Marmaris-Muğla-Turkey.
  • Gordon, A.P., Feldman, D., & Chiriboga, J. (2005). Helping children with disabilities develop and maintain friendships. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 28 (1), 1-9.
  • Güvenir, T. (Ed.) (2005). Okulda Akran İstismarı. Ankara, Kök Yayıncılık.
  • Garfinkle, A. N. & Schwartz, I. S. (2002). Peer imitation: Increasing social interactions in children with autism and other developmental disabilities in inclusive preschool classrooms. Topics in Early Childhood Special Education, 22(1), 26–38.
  • Harrover, J. K. & Dunlap, G. (2001). Including children with autism in general education classrooms. Behavior Modification, 25 (5), 762-784.
  • Heiman, T. & Margalit, M. (1998). Loneliness, depression, and social skills among students with mild mental retardation in different educational settings. The Journal of Special Education, 32 (3), 154-63.
  • Heiman, T. (2001). Depressive mood in students with mild intellectual disability: students reports and teachers evaluations. Journal of Intellectual Disability Research, 45 (6), 526-534.
  • Hocaoğlu, A. (2009). Zihinsel engelli ergenlerin okul içi sosyal yeterlikler düzeyleri ve problem davranışları ile anne-babalarının sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kabasakal, Z. Girli, A., Sencar, B., Çelik, N. & Vardarlı, G. (2008). Kaynaştırma öğrencileri, akran ilişkileri ve akran istismarı . Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 , 169-177.
  • Kanay, A. ve Girli, A. (2009). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan 9-13 yaş grubu ilköğretim öğrencilerinin uyumsal davranışları, benlik kavramı ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 184-191.
  • Kaner, S. (2000). Ortopedik engelli ve engelli olmayan erkek ergenlerde benlik saygısı ve beden imajı. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 13-22.
  • Kaner, S. (1995). Görme ve ortopedik engelli ve engelli olmayan ergenlerin benlik saygılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 2(1), 11-18.
  • Katz, J. & Mirenda, P. (2002). Including students with developmental disabilities in general education classrooms: Social benefits. International Journal of Special Education, 17(2), 25-35.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koegel, L. K., Koegel, R. L., Frea, W. D. & Fredeen, R. M. (2001). Identifying early intervention targets for children with autism in inclusive school settings. Behavior Modification, 25, 745-761.
  • Koç, D. (2001). İşitme engelli çocukların duygusal ve sosyal uyumları ile benlik imajlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara üniversitesi. Ankara.
  • Küçükaksoy, M. (1993). 14-18 yaş arasındaki suçluların ve ortopedik özürlülerin, görme özürlülerin ve alt sosyo-ekonomik düzeye mensup ergenlerin benlik saygılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, A.Ü Adli Tıp Enstitüsü. Ankara.
  • Kluwin, N.T., Stinson, S. M. & Colorassi, M. G. (2002). Social processes and outcomes of in school contact between deaf and hearing peers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(3), 200-213.
  • LaBarbera, R. (2008). Perceived social support and self-esteem in adolescents with learning disabilities at a private school. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 6(1), 33-44.
  • Limaye, S. (2004). Exploring the impact of hearing impairment on self-concept. International Journal for the Advancement of Counseling, 26(4), 369-374. DOI: 10.1007/s10447-004-0172-z.
  • Ledenberg, A. (1993). Social interaction among deaf preschoolers. American Annals of Deaf, 136(1), 53-59.
  • Matsuura, N., Hoshimoto, T. & Toichi, M. (2009). The relationships between self-esteem and AD/HD characteristics in the serious juvenile delinquents in Japan. Research in Developmental Disabilities, 30, 884-890.
  • Manetti, M., Schneider, B. H. & Siperstein, G. (2001). Social acceptance of children with mental retardation: Testing the contact hypothesis with an Italian sample. International Journal of Behavioral Development, 25(3), 279-286.
  • MacMillan, D. L., Gresham, F. M., & Forness, S. R. (1996). Full inclusion: An empirical perspective. Behavioral Disorders, 21(2), 145–159.
  • Mclntyre, L. & Phaneuf, L. (2007). A three-tier model of parent education in early childhood. Topics in Early Childhood Special Education, 27, 214-222.
  • Mickey, J. (2001). Full inclusion is not to least restrictive environment for all students with disabilities. (online). Available: http://san 183sang.wmich.3edu/sped603/papermicley.html (08.09. 2010).
  • Montague, M., Enders, C., Dietz, S., Dixon, J. & Cavendish, W. (2008). A Longitudinal study of depressive symptomology and self-concept in adolescents. The Journal of Special Education, 42, 67-78.
  • Ochs, E., Kremer-Sadlik, T., Solomon, O. & Sirota, K. G. (2001). Inclusion as a social practice: Views of children with autism. Social Development, 10(3), 399–419.
  • Odum, L. & Munson, J. L [1996]. Assessing social performance. Mc Lean, M., Bailey, D. B. & Wolery, M [Ed] Assessing infants and preschoolers with special needs. New Jersey: Merrill.
  • Osler, A & Osler, C. (2002). Inclusion, exclusion and children’s rights. Emotional and Behavioral Difficulties, 7 (1), 35-54.
  • Öncü, B., Öner, Ö., Aysev, A. & Canat, S. (2002). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunda aile ve öğretmenlerin bildirdiği belirtiler: Yaşa göre değişim. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 10 (2): 123-128.
  • Özdoğan, B., Ak, A. & Soytürk, M. (2005). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite/Aşırı Hareketlilik Bozukluğu olan Çocukların Eğitiminde Öğretmen El Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Poyraz-Tüy, S. (1999). 3-6 Yaşındaki İşitme Engelli ve İşiten Çocukların Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Yönünden Karşılaştırılmaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Turhan, C. (2007). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Normal Gelişim Gösteren Öğrencilerin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sarı, H. (2009). Farklı ortamlarda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin sosyal ve etik kurallarla ilgili bilgilerinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 391-406.
  • Şahbaz, Ü. (2004). Kaynaştırma Sınıflarına Devam Eden Zihin Engelli Öğrencilerin Sosyal Kabul Düzeylerinin Belirlenmesi. XIII. Ulusal Özel Eğitim Kongresinde sunulan bildiri. Eskişehir.
  • Schwartz, I. (2000). Standing on the shoulders of giants: Looking ahead to facilitating membership and relationships for children with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, 20 (2): 123-128.
  • Schrumpf, F., Crawford, D. K. & Bodine, R. J. (2007). Okulda Çatışma Çözme. [Çev. F.Gül Akbalık, B. Dilek Karaduman]. Ankara, İmge Kitabevi Yayınları.
  • Shaw-Zirt, B., Popali-Lehane, L., Chaplin, W. & Bergman, A. (2005). Adjustment, social skills, and self-esteem in college students with symptoms of ADHD. J Atten Disorder, 8(3), 109-20.
  • Sucuoglu, B. & Kargın, T. (2006). Kaynaştırma Uygulamaları. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Sucuoğlu, B. & Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi. Özel Eğitim Dergisi, 6(1): 41-57.
  • Valas, H. (1999). Students with learning disabilities and low- achieving students: Peer acceptance, loneliness, self esteem, and depression. Social Psychology of Education 3, 173-192.
  • Vuran, S. (2005). The sociometric status of student with disabilities in elementary level integration classes in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 217-235.
  • Vickerstaff, S., Heriot, S., Wong, M., Lopes, A., & Dossetor, D. (2007). Intellectual ability, self-perceived social competence, and depressive symptomatology in children with high-functioning autistic spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(9), 1647-1664. DOI: 10.1007/s10803-006-0292-x.
  • Webster, A. A. & Carter, M. (2007). Social Relationships and friendships of children with developmental disabilities: Implications for inclusive settings. A systematic review. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 32 (3), 200-213.
Year 2013, Volume: 42 Issue: 1, 23 - 38, 08.03.2014

Abstract

References

  • Akçamete, G. & Ceber, H. (1999). Kaynaştırılmış sınıflardaki işitme engelli ve işiten öğrencilerin sosyometrik statülerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 2 (3), 64-74.
  • Akçamete, G. (2003). İşitme Yetersizliği Olan Çocuklar, (Ed.) Ayşegül Ataman Özel Eğitime Giriş. Ankara: Gündüz Yayınları.
  • Aktas, C. (2001). İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Özürlü Yaşıtlarına Yönelik Sosyal Kabul Düzeylerinin Geliştirilmesi. Yayımlanmamış uzmanlık tezi, Ankara: Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları.
  • Attwood, T. (2000). Strategies for improving the social integration of children with Asperger Syndrome. Autism: The International Journal of Research and Practice, 4(1), 85-100.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara, Kök Yayıncılık.
  • Bakkaloğlu, H. (2008). Engelli Çocuklarda Yalnızlık Öğretmenler Nasıl Yardım Edebilirler? Özel Eğitim Dergisi, 9(2), 41-50.
  • Bauminger, N., Schulman, C. & Agam, G. (2003). Peer interaction and loneliness in high-functioning children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(5), 489-507.
  • Bauminger, N. & Kasari, C. (2000). Loneliness and friendship in high- functioning children with autism. Child Development, 71, 447- 456.
  • Barber, S., Grubbs, L. & Cottrell, B. (2005). Self-perception children with attention deficit/hyperactivity disorder. J Pediatr Nurs. 20(4), 235-45.
  • Batu, S. & Kırcaali-İftar, G. (2006). Kaynastırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bramston, P., Bruggerman, K. & Pretty, G. (2002). Community perspectives and subjective quality of life. International Journal of Disability Development and Education, (49) 4, 385-97.
  • Chamberlain, B., Kasari, C. & Rotheram-Fuller, E. (2007). Involvement or isolation? The social networks of children in regular classrooms. Journal of Developmental Disorder, 37, 230-242.
  • Cappelli, M., Daniels, T., Durieux-Smith, A., McGrath, P. J. & Neuss, D. (1995). Social developments of children with hearing disabilities who are integrated into general education classrooms. The Volta Review, Vol. 97, 197-208.
  • Çetin, F., Bilbay, A. A. & Kaymak, D. E. (2001). Çocuklarda Sosyal Beceriler. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Çolak, A (2008). Kaynaştırma uygulanan bir ilköğretim sınıfındaki sosyal yeterlik özelliklerinin betimlenmesi ve iyileştirilmesi çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, özel eğitim anabilim dalı. Yayınlanmamış doktora tezi. 19.08.2008 tarihinde http://tez2.yok.gov.tr/
  • Civelek, A. H. (1990). Eğitilebilir Zihinsel özürlü çocukların sosyal kabul görmelerinde normal çocukların bilgilendirilmelerinin ve iki grubun resim-iş ve beden eğitimi derslerinde bütünleştirilmelerinin etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Donnelly, J. & Bovee, J. P. (2003). Reflection on play: Recollection from a mother and her son with Asperger Syndrome. Autism 7, 471-476.
  • Erol, N. & Şimşek, Z.T. (1997). Çocuk ve Gençlerde Yeterlik Alanları ile Sorun Davranışların Dağılımı. Türkiye Ruh Sağlığı Profili. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Ercan, Z. G. (2001). Kaynaştırılmış Ortamdaki Normal Gelişim Gösteren Çocukların 8-11 Yasları Arasındaki Öğrenme Güçlüğü Olan Akranlarına Karsı Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Girli, A. & Atasoy, S. (2008) The view of autistic and mental retarded inclusion students about their peers and school experiences. 2. International conference on special education “sharing knowledge & experience around the world.(ICOSE) Marmaris-Muğla-Turkey.
  • Gordon, A.P., Feldman, D., & Chiriboga, J. (2005). Helping children with disabilities develop and maintain friendships. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 28 (1), 1-9.
  • Güvenir, T. (Ed.) (2005). Okulda Akran İstismarı. Ankara, Kök Yayıncılık.
  • Garfinkle, A. N. & Schwartz, I. S. (2002). Peer imitation: Increasing social interactions in children with autism and other developmental disabilities in inclusive preschool classrooms. Topics in Early Childhood Special Education, 22(1), 26–38.
  • Harrover, J. K. & Dunlap, G. (2001). Including children with autism in general education classrooms. Behavior Modification, 25 (5), 762-784.
  • Heiman, T. & Margalit, M. (1998). Loneliness, depression, and social skills among students with mild mental retardation in different educational settings. The Journal of Special Education, 32 (3), 154-63.
  • Heiman, T. (2001). Depressive mood in students with mild intellectual disability: students reports and teachers evaluations. Journal of Intellectual Disability Research, 45 (6), 526-534.
  • Hocaoğlu, A. (2009). Zihinsel engelli ergenlerin okul içi sosyal yeterlikler düzeyleri ve problem davranışları ile anne-babalarının sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kabasakal, Z. Girli, A., Sencar, B., Çelik, N. & Vardarlı, G. (2008). Kaynaştırma öğrencileri, akran ilişkileri ve akran istismarı . Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 , 169-177.
  • Kanay, A. ve Girli, A. (2009). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan 9-13 yaş grubu ilköğretim öğrencilerinin uyumsal davranışları, benlik kavramı ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 184-191.
  • Kaner, S. (2000). Ortopedik engelli ve engelli olmayan erkek ergenlerde benlik saygısı ve beden imajı. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 13-22.
  • Kaner, S. (1995). Görme ve ortopedik engelli ve engelli olmayan ergenlerin benlik saygılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 2(1), 11-18.
  • Katz, J. & Mirenda, P. (2002). Including students with developmental disabilities in general education classrooms: Social benefits. International Journal of Special Education, 17(2), 25-35.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koegel, L. K., Koegel, R. L., Frea, W. D. & Fredeen, R. M. (2001). Identifying early intervention targets for children with autism in inclusive school settings. Behavior Modification, 25, 745-761.
  • Koç, D. (2001). İşitme engelli çocukların duygusal ve sosyal uyumları ile benlik imajlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara üniversitesi. Ankara.
  • Küçükaksoy, M. (1993). 14-18 yaş arasındaki suçluların ve ortopedik özürlülerin, görme özürlülerin ve alt sosyo-ekonomik düzeye mensup ergenlerin benlik saygılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, A.Ü Adli Tıp Enstitüsü. Ankara.
  • Kluwin, N.T., Stinson, S. M. & Colorassi, M. G. (2002). Social processes and outcomes of in school contact between deaf and hearing peers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(3), 200-213.
  • LaBarbera, R. (2008). Perceived social support and self-esteem in adolescents with learning disabilities at a private school. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 6(1), 33-44.
  • Limaye, S. (2004). Exploring the impact of hearing impairment on self-concept. International Journal for the Advancement of Counseling, 26(4), 369-374. DOI: 10.1007/s10447-004-0172-z.
  • Ledenberg, A. (1993). Social interaction among deaf preschoolers. American Annals of Deaf, 136(1), 53-59.
  • Matsuura, N., Hoshimoto, T. & Toichi, M. (2009). The relationships between self-esteem and AD/HD characteristics in the serious juvenile delinquents in Japan. Research in Developmental Disabilities, 30, 884-890.
  • Manetti, M., Schneider, B. H. & Siperstein, G. (2001). Social acceptance of children with mental retardation: Testing the contact hypothesis with an Italian sample. International Journal of Behavioral Development, 25(3), 279-286.
  • MacMillan, D. L., Gresham, F. M., & Forness, S. R. (1996). Full inclusion: An empirical perspective. Behavioral Disorders, 21(2), 145–159.
  • Mclntyre, L. & Phaneuf, L. (2007). A three-tier model of parent education in early childhood. Topics in Early Childhood Special Education, 27, 214-222.
  • Mickey, J. (2001). Full inclusion is not to least restrictive environment for all students with disabilities. (online). Available: http://san 183sang.wmich.3edu/sped603/papermicley.html (08.09. 2010).
  • Montague, M., Enders, C., Dietz, S., Dixon, J. & Cavendish, W. (2008). A Longitudinal study of depressive symptomology and self-concept in adolescents. The Journal of Special Education, 42, 67-78.
  • Ochs, E., Kremer-Sadlik, T., Solomon, O. & Sirota, K. G. (2001). Inclusion as a social practice: Views of children with autism. Social Development, 10(3), 399–419.
  • Odum, L. & Munson, J. L [1996]. Assessing social performance. Mc Lean, M., Bailey, D. B. & Wolery, M [Ed] Assessing infants and preschoolers with special needs. New Jersey: Merrill.
  • Osler, A & Osler, C. (2002). Inclusion, exclusion and children’s rights. Emotional and Behavioral Difficulties, 7 (1), 35-54.
  • Öncü, B., Öner, Ö., Aysev, A. & Canat, S. (2002). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunda aile ve öğretmenlerin bildirdiği belirtiler: Yaşa göre değişim. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 10 (2): 123-128.
  • Özdoğan, B., Ak, A. & Soytürk, M. (2005). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite/Aşırı Hareketlilik Bozukluğu olan Çocukların Eğitiminde Öğretmen El Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Poyraz-Tüy, S. (1999). 3-6 Yaşındaki İşitme Engelli ve İşiten Çocukların Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Yönünden Karşılaştırılmaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Turhan, C. (2007). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Normal Gelişim Gösteren Öğrencilerin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sarı, H. (2009). Farklı ortamlarda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin sosyal ve etik kurallarla ilgili bilgilerinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 391-406.
  • Şahbaz, Ü. (2004). Kaynaştırma Sınıflarına Devam Eden Zihin Engelli Öğrencilerin Sosyal Kabul Düzeylerinin Belirlenmesi. XIII. Ulusal Özel Eğitim Kongresinde sunulan bildiri. Eskişehir.
  • Schwartz, I. (2000). Standing on the shoulders of giants: Looking ahead to facilitating membership and relationships for children with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, 20 (2): 123-128.
  • Schrumpf, F., Crawford, D. K. & Bodine, R. J. (2007). Okulda Çatışma Çözme. [Çev. F.Gül Akbalık, B. Dilek Karaduman]. Ankara, İmge Kitabevi Yayınları.
  • Shaw-Zirt, B., Popali-Lehane, L., Chaplin, W. & Bergman, A. (2005). Adjustment, social skills, and self-esteem in college students with symptoms of ADHD. J Atten Disorder, 8(3), 109-20.
  • Sucuoglu, B. & Kargın, T. (2006). Kaynaştırma Uygulamaları. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Sucuoğlu, B. & Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi. Özel Eğitim Dergisi, 6(1): 41-57.
  • Valas, H. (1999). Students with learning disabilities and low- achieving students: Peer acceptance, loneliness, self esteem, and depression. Social Psychology of Education 3, 173-192.
  • Vuran, S. (2005). The sociometric status of student with disabilities in elementary level integration classes in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 217-235.
  • Vickerstaff, S., Heriot, S., Wong, M., Lopes, A., & Dossetor, D. (2007). Intellectual ability, self-perceived social competence, and depressive symptomatology in children with high-functioning autistic spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(9), 1647-1664. DOI: 10.1007/s10803-006-0292-x.
  • Webster, A. A. & Carter, M. (2007). Social Relationships and friendships of children with developmental disabilities: Implications for inclusive settings. A systematic review. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 32 (3), 200-213.
There are 64 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Article
Authors

Alev Girli

Publication Date March 8, 2014
Submission Date March 8, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 42 Issue: 1

Cite

APA Girli, A. (2014). AN EXAMINATION OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN THE SOCIAL SKILL LEVELS, SELF CONCEPTS AND AGGRESSIVE BEHAVIOR OF STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS IN THE PROCESS OF INCLUSION EDUCATION. Cukurova University Faculty of Education Journal, 42(1), 23-38. https://doi.org/10.14812/cuefd.54278

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved