The aim of the present study is to investigate the science courses given within the framework of pre-school teacher training programs in terms of their number, content, variety and credit; hence, a descriptive study to determine the existing state was carried out. The findings were obtained by analyzing the courses included in pre-school teacher training programs of the universities reported by each country in their National Education System Descriptions reports. Information concerning the variables of Turkey and European Union Countries was collected from Agencies of the European Union, Eurydice-Network on Education Systems and Policies in Europe. Though there are some differences among the countries in relation to the number, content and time of the science courses given in pre-school teacher training programs, they are not very distinct. With the efforts made to implement accreditation system in the higher education institutions in Turkey within the framework of Bologna adaptation process, it has become compulsory to determine the differences between the programs in Turkey and their counterparts in European Universities. The findings of the present study are believed to make some contributions to the efforts made for the harmonization of Turkish pre-school teacher training programs with European Credit Transfer System.
Okul öncesi öğretmenliği programlarında yer alan fen eğitimine ilişkin derslerin sayı, içerik, çeşitlilik ve kredileri açısından incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada, var olan durumu belirlemeye yönelik betimsel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Türkiye ve Avrupa Birliğine (AB) üye ülkelerin değişkenlere ait bilgilerine Avrupa Birliği Ajansı, Avrupa Eğitim Bilgi Ağı-Avrupa’da Eğitim Sistemi ve Ulusal Politikalar kaynaklarından ulaşılmıştır. Bulgular, araştırmaya dahil edilen ülkelere ait Ulusal Eğitim Sistemlerine Genel Bakış raporlarında referans alınan yükseköğretim kurumlarının okul öncesi öğretmenliği lisans programlarındaki derslerin incelenmesi sonucunda elde edilmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre, Türkiye ve AB üye ülkelerinin okul öncesi öğretmenliği programlarında yer alan fen eğitimi ile ilgili derslerde kredi ve dönem açısından çeşitlilik görülmekle beraber çok önemli farklılaşmalar bulunmamaktadır. Ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarında Bologna uyum süreci ile birlikte akreditasyon sisteminin hayata geçirilmesi, mevcut lisans programlarının AB üye ülkelerindeki eş değer programlarla farklılıklarının belirlenmesini zorunlu hale getirmiştir. Araştırma bulgularının okul öncesi öğretmenliği programında yer alan derslerin Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) ile uyumuna yönelik yapılacak düzenlemelere katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 18, 2014 |
Submission Date | July 18, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 43 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved