In this study, cultural comparison topics that
emerged in the field of conflict and negotiation literature were handled as a
whole, with the aim of to define the conflict and negotiation processes in
Turkish culture. Research sample consists of 71 females and 91 males totally 162
adult employees. The research was structured with 47 open ended questions using
face to face interview technique. The obtained data were analyzed using
appropriate qualitative and quantitative methods. At the end of the study
findings about definition of conflict and negotiation, aims of
negotiation, ideal negotiator, risk taking and bluffing,
protocol used in negotiation, communication styles in negotiation, time
management, benefit orientation, strategies used in conflict and negotiation
are discussed in the light of relevant cultural literature. This study is supported by TUBİTAK 1001 project no:
113K548 named Conflict and Negotiation in Turkish Culture.
Bu çalışmada, çatışma ve müzakere alan yazınında
ortaya çıkan kültürel karşılaştırma başlıkları bir bütün olarak ele alınmış;
çalışan örneklemi üzerinden Türk kültürüne özgü çatışma ve müzakere
süreçlerinin tanımlanması amaçlanmıştır. Araştırma örneklemini 71’i kadın ve
91’i erkek olmak üzere 162 yetişkin çalışan oluşturmaktadır. Yüz yüze görüşme
tekniği kullanılarak 47 açık uçlu soru yardımıyla toplanan veriler uygun nitel
ve nicel yöntemler yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonunda, Türk
kültüründe çatışma ve müzakerenin nasıl tanımlandığı, hedefleri, ideal
müzakereci tanımı, risk ve blöf kullanımına yaklaşım, uygulanan protokol, kullanılan iletişimin tarzı, zaman yönetimi,
çıkar yönelimi, duyguların ifadesi, kullanılan stratejiler konularında elde
edilen bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılmıştır. Bu çalışma TÜBİTAK 1001 Projesi olarak desteklenen
113K548 numaralı Türk Kültüründe Çatışma ve Müzakere başlıklı araştırma projesi
verisinden üretilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | August 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved