Günümüz tasarım eğitiminde farklı yaklaşımlar
denenmekle birlikte, bu yaklaşımlarda genellikle göz merkezci bir eğitim
anlayışı hâkimdir. Oysa duyumsal süreçte kazanılacak çeşitli farkındalıkların
tasarımcı adayının yaratıcılığını arttıracağı düşünülmektedir. Bu makale tasarım eğitiminde gözün giderek
artan egemenliğine karşın, görmenin diğer duyularla bütünleşmesine imkan
sağlayacak çok duyulu farkındalık eğitimlerinin yaratıcılığı olumlu yönde
etkileyeceği varsayımı üzerine temellenmiştir. Öğrencilerin
duyularına yönelik farkındalık yaratarak, bu farkındalıkların
yaratıcı düşünceye etkisini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Karadeniz
Teknik Üniversitesi İç Mimarlık Bölümünde eğitim gören 1.sınıf öğrencileriyle
yürütülmüştür. Bu deneysel çalışma, 3 temel adımda gerçekleştirilmiş olup, ilk
adımda uygulanan
Torrance Yaratıcı Düşünce Testiyle (TYDT/A Formu-ön test) öğrencilerin
yaratıcılık düzeyleri ölçülmüştür. Ardından ikinci adımda duyusal farkındalığın
yaratıcılığa etkisini belirlemek için Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (TYDT)
sözel ve şekilsel yaratıcılık parametreleri esas alınarak kurgulanan çok duyulu
farkındalık eğitimleri uygulanmıştır. Üçüncü aşamada ise uygulanan son testle
(TYDT/B Formu) duyusal farkındalık kazanımlarının öğrencilerin yaratıcılık
düzeylerine etkileri belirlenmiştir. Duyulara olan
farkındalığı arttırmak ve duyuların tasarım eğitimi ile ilişkisine dikkat
çekmeyi amaçlayan bu çalışma kapsamında yapılan istatistiksel analizler
sonucunda çok duyulu farkındalık eğitimlerinin öğrencilerin yaratıcılıklarını
arttırdığı belirlenmiştir. Bu bağlamda iç
mimarlık 1.sınıf mevcut eğitiminin yanı sıra, çok duyulu farkındalık eğitimi
alan deney grubu öğrencilerine uygulanan TYDT ile deney grubunun toplam, sözel
ve şekilsel yaratıcılıklarının anlamlı bir şekilde arttığı saptanmıştır.
Today, by the fact that various approaches are tried in design
education, an eye-centred approach is dominant among them. Whereas, in the
development of the concept of creativity, it is thought that the awareness
gained in sensory process will increase the creativity of the designer. This
study is based on the hypothesis that, in spite of the increasing domination of
the eye in design education, multi-sensory awareness training, which will allow
for the integration of vision with other senses, may affect creativity
positively. This study was conducted with the freshmen, who studied in the
Department of Interior Architecture in Karadeniz Technical University during
2014-2015 academic year, with the aim of creating awareness for the senses of
the students, and revealing the effect of their awareness on creative thinking.
This experimental study was conducted in three main steps: Firstly, the
creativity levels of the students were determined by Torrance Test of Creative
Thinking (TTCT, Form A - pre-test). Secondly, multi-sensory awareness education
was applied by basing on TTCT verbal and formal creativity parameters in order
to reveal the effect of awareness on creative thinking. Thirdly, the effects of
sensory awareness acquisitions on the creativity levels of students were
determined by the post-test (TTCT, Form B).
As a result of the statistical
analyses carried out within the scope of this study aiming to create awareness
of the senses and to draw attention to the relationship between the senses and
design education, it was determined that multi-sensory awareness education
increased students' creativity. It was found out by TTCT that the total verbal
and formal creativity of the experimental group, which had multi-sensory
awareness education in addition to their existing first-year interior
architecture education, are significantly increased.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved