This study, which examines the educational beliefs
of students who participate in the pedagogical formation certificate program,
is a descriptive study in the correlational
survey model. Four hundred sixty-six students (305
females, 161 males) who attended the pedagogical formation certificate program
at Çukurova University participated in the study voluntarily. Data were
collected using the Educational Beliefs Scale (SCI) developed by Yılmaz,
Altınkurt & Çokluk (2011) and analyzed using the Mann Whitney U and Kruskal
Wallis H tests. As a result of the study, the belief levels of the students in
the existentialist and progressive education philosophies were determined to be
higher while the belief levels in the essentialism education philosophy were
determined to be lower. The obtained
results demonstrated that the participants, who were over 30 years of age, were
married and who had children, adopted the existentialist educational belief,
while the male participants adopted the essentialist educational belief more. Essentialism
education philosophy was significantly higher in students who graduated from
science, literature and sports sciences. The teaching experience created a
significant difference in the educational beliefs of the students, and the
students who worked in the education center and study center were observed to
adopt the essentialism education philosophy more. According to the obtained results,
the most effective factors in the development of students' educational beliefs
are attitudes and behaviors of teachers giving them lessons during their
education, the methods and techniques used by teachers, and the central
examination system.
Educational beliefs Education philosophy Pedagogical formation certificate program Pre-service teacher
Pedagojik formasyon sertifika programına katılan
öğrencilerin eğitim inançlarını inceleyen bu araştırma ilişkisel tarama
modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya Çukurova Üniversitesinde
pedagojik formasyon sertifika programına devam eden 466 öğrenci (305 kadın, 161
erkek) gönüllü olarak katılmıştır. Veriler Yılmaz, Altınkurt & Çokluk
(2011) tarafından geliştirilen Eğitim İnançları Ölçeği (EİÖ) kullanılarak
toplanmış, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin varoluşçu ve ilerlemeci eğitim
felsefelerine olan inanç düzeylerinin daha yüksek, esasicilik eğitim
felsefesine olan inanç düzeylerinin ise daha düşük olduğu saptanmıştır. Elde
edilen sonuçlar yaşa göre 30 yaş üzerinde, medeni duruma göre evli, çocuk sahibi olma durumuna göre ise çocuğu
olan katılımcıların varoluşçu; cinsiyete göre ise erkek katılımcıların esasici
eğitim inancını daha çok benimsediklerini göstermiştir. Fen-edebiyat ve spor
bilimlerinden mezun olan öğrencilerde ise daimicilik ve esasicilik eğitim
felsefesine olan inanç düzeyin anlamlı bir şekilde daha yüksek olmuştur.
Öğretmenlik deneyimi öğrencilerin eğitim inançlarında anlamlı bir fark
yaratmış, dershane ve etüt merkezinde
çalışan öğrencilerin esasicilik eğitim felsefesini daha fazla benimsedikleri
görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre
öğrencilerin eğitim inançların gelişmesinde en etkili olan faktörler eğitim
hayatları boyunca derslerine giren öğretmenlerin tutum ve davranışları,
öğretmenlerin derslerde kullandıkları yöntem ve teknikler ve merkezi sınav
sistemidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | December 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved