Bu
çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerini
belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçek geliştirilirken, karar
verme becerisine ilişkin boyut ve alt becerilere alanyazından ulaşılmıştır. Bu
boyut ve alt beceriler rehberliğinde madde havuzu hazırlanmıştır. Uzman görüşü
ve iki ayrı pilot uygulama ile ölçek son halini almıştır. Oluşturulan form
Eskişehir ilinde farklı sosyo-ekonomik düzeyden 489 dördüncü sınıf öğrencisine
uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için 306, doğrulayıcı faktör analizi
için 183 katılımcıya ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme
kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, tek faktörde 15 maddeden
oluşan yapının; madde faktör yükleri ,53 - ,74 arasında değişmekte olup, Cronbach
Alfa güvenirlik katsayısı .89, açıkladığı varyans ise 40,078 olarak
hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonrasında hesaplanan c2/df : 2.02, RMSEA .075, RMR .030, SRMR
.059, NFI .93, NNFI .96, CFI .97, GFI .88, AGFI .85 uyum değerleri ile yapının
doğrulandığı, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik bulguları ışığında, ölçeğin
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. Geliştirilen ölçek
dörtlü Likert tipinde (hiçbir zaman, ara sıra, genellikle, her zaman) 15
maddeden oluşmakta, puan aralığı 15 ile 60 arasında değişmekte ve ölçekte ters
madde bulunmamaktadır.
The aim of this
study is to develop a scale to determine the decision-making skills of fourth
grade students. While developing the scale, dimensions and sub-factors on
decision-making skills were reviewed in related literature. The item pool was
formed based on this review. The initial form of scale was completed with
expert opinions and two separate pilot studies. The final form was applied to
489 fourth grade students from various socio-economic levels in Eskişehir.
There were 306 participants for exploratory factor analysis and, 183
participants for confirmatory factor analysis. Maximum variation sampling
method, which is one of purposeful sampling methods was used when determining
the participants. As the result of exploratory factor analysis, a single factor
consisted of 15 items. Item factor loadings ranged from .53 to .74, the
Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated as .89, and the explained
variance was calculated as 40.078. After confirmatory factor analysis, the
structure was confirmed with the fit values as c2/df: 2.02, RMSEA: .075, RMR: .030, SRMR:
.059, NFI: .93, NNFI: .96, CFI: .97, GFI: .88, AGFI: .85. According to the
validity and reliability results, it was determined that the scale was valid
and reliable. The scale consisted of 15 items in four Likert types (never,
occasionally, usually, always). The score can be obtained from the scale ranged
from 15 to 60. In addition, no reverse items were included in the scale.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | February 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved