Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Genel Fizik Laboratuvarı I Dersine Hazırlıklarını Arttırmaya Yönelik bir Çalışma

Year 2019, Volume: 48 Issue: 2, 1400 - 1428, 30.10.2019

Abstract

Bu araştırma Genel Fizik Laboratuvarı-1 dersinde
uygulanan yansıtıcı düşünme odaklı öz değerlendirme uygulamaları ile fen
bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar uygulamalarına hazırlıklı gelmeleri ve
dersten daha fazla verim almalarını sağlayabilmek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 güz döneminde öğrenim gören 26 fen
bilgisi eğitimi birinci sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden eylem araştırması benimsenmiştir. Veri toplama aracı
olarak yansıtıcı düşünme odaklı öz değerlendirme uygulamalarını içeren deney
föyü ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler
kodlanarak içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda Genel
Fizik Laboratuvarı I dersinde uygulanan yansıtıcı düşünme odaklı öz
değerlendirme uygulamalarının genel olarak öğretmen adaylarının derse
hazırlanmalarında olumlu etkilerinin olduğu görülmüştür. Ayrıca yarı
yapılandırılmış görüşme yapılan öğretmen adayları bu uygulamaların eleştirel
düşünme becerilerini ve öz eleştiri yapma becerilerini geliştirdiğini ifade
etmişlerdir. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretim üyelerine laboratuvar
föylerinde yansıtıcı düşünme odaklı öz değerlendirme uygulamalarını
kullanmaları önerilmektedir.

References

  • Akdeniz, A. R., & Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik öğretimi uygulamalarında karşılaşılan güçlükler [Difficulties encountered in teaching physics]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2).
  • Alp, S., & Taşkın, Ç. Ş. (2008). Eğitimde yansıtıcı düşüncenin önemi ve yansıtıcı düşünceyi geliştirme [The importance of reflective thinking in education and developing reflective thinking] Milli Eğitim Dergisi, 37(178).
  • Altınok, H. (2002). Yansıtıcı öğretim: Önemi ve öğretmen eğitimine yansımaları [Reflective teaching: Importance and reflections on teacher education]. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(8), 65-73.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretim ile yabancı dil olarak türkçe öğretimi [Teaching turkish as a foreign language with reflective teaching]. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu. 15-16 Nisan 2004: Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Boud, D., & Falchikov, N. (1989). Quantitative studies of student self-assessment in higher education: A critical analysis of findings. Higher Education, 18, 529-549.
  • Coronado-Aliegro, J. (2006) The effect of self-assessment in the self-efficacy of students studying spanish as a foreign language. Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
  • Dewey, J. (1933). How we think. A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D. C. Heath.
  • Dochy, F. J. R. C., & Moerkerke, G. (1997). Assessment as a major influence on learning and instruction. International Journal of Educational Research, 27(5), 415-432.
  • Harris, M. (1997). Self-assessment of language learning in formal settings. ELT Journal 51(1), 12-20.
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması [The use of concept maps in science teaching] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 95-99.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yay.
  • Milne, C. (2009). Assessing self-evalution in a science methods course: Power, agency, authority and learning. Teaching and Teacher Education, 25, 758–766.
  • National Research Council (2015). Next generation science standarts. Retrieved from http://www.nextgenscience.org, on 21-12-2015.
  • Ozogul, G., Olina, Z., & Sullivan, H. (2008). Teacher, self and peer evaluation of course plans written by preservice teacher. Educational Technology Research and Development, 56, 181-201.
  • Sünbül, A. M. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Tok, Ş. (2008). Fen bilgisi dersinde yansıtıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve fen bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi [The effects of reflective thinking activities in science course on academic achievements and attitudes toward science]. İlköğretim Online Dergisi, 7(3), 557-568.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R., & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen öğretimi. Ankara: YÖK/ Dünya Bankası.
  • Ünver, G. (2007). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yeşilyurt, S. (2005). Biyoloji eğitimi öğrencilerinin biyoloji laboratuar uygulamalarında karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi üzerine bir araştırma [A research on the difficulties that biology education students have encountered in biology laboratory applications], Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 88-96.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Study on Promoting Pre-service Science Teachers' Readiness for General Physics Laboratory I Course

Year 2019, Volume: 48 Issue: 2, 1400 - 1428, 30.10.2019

Abstract

This research was conducted in order to ensure
coming prepared of science teachers to laboratory practices with reflective
thinking focused self-assessment practices in General Physics Laboratory I
courses and to ensure them to get more efficiency from course. 26 first-grade
science education teacher candidates studying at 2013-2014 fall semester
constitute the working group of research. In this research, action research was
adopted. Experiment sheet and semi-structured interview form including
reflective thinking focused self-assessment practices was used as data
collection tool. It was analyzed with content analysis by coding obtained data.
In consequence of this research, reflective thinking focused self-assessment
practices used in General Physics Laboratory I courses for generally
preparation of teacher candidates to the course has been shown to have positive
effects. Besides semi-structured interviewed teacher candidates stated that
these practices improved their critical thinking skills and the ability to
self-criticism. According to the results of the research, it is recommended
lecturers to use reflective thinking focused self-assessment practices in
laboratory sheets.

References

  • Akdeniz, A. R., & Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik öğretimi uygulamalarında karşılaşılan güçlükler [Difficulties encountered in teaching physics]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2).
  • Alp, S., & Taşkın, Ç. Ş. (2008). Eğitimde yansıtıcı düşüncenin önemi ve yansıtıcı düşünceyi geliştirme [The importance of reflective thinking in education and developing reflective thinking] Milli Eğitim Dergisi, 37(178).
  • Altınok, H. (2002). Yansıtıcı öğretim: Önemi ve öğretmen eğitimine yansımaları [Reflective teaching: Importance and reflections on teacher education]. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(8), 65-73.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretim ile yabancı dil olarak türkçe öğretimi [Teaching turkish as a foreign language with reflective teaching]. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu. 15-16 Nisan 2004: Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Boud, D., & Falchikov, N. (1989). Quantitative studies of student self-assessment in higher education: A critical analysis of findings. Higher Education, 18, 529-549.
  • Coronado-Aliegro, J. (2006) The effect of self-assessment in the self-efficacy of students studying spanish as a foreign language. Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
  • Dewey, J. (1933). How we think. A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D. C. Heath.
  • Dochy, F. J. R. C., & Moerkerke, G. (1997). Assessment as a major influence on learning and instruction. International Journal of Educational Research, 27(5), 415-432.
  • Harris, M. (1997). Self-assessment of language learning in formal settings. ELT Journal 51(1), 12-20.
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması [The use of concept maps in science teaching] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 95-99.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yay.
  • Milne, C. (2009). Assessing self-evalution in a science methods course: Power, agency, authority and learning. Teaching and Teacher Education, 25, 758–766.
  • National Research Council (2015). Next generation science standarts. Retrieved from http://www.nextgenscience.org, on 21-12-2015.
  • Ozogul, G., Olina, Z., & Sullivan, H. (2008). Teacher, self and peer evaluation of course plans written by preservice teacher. Educational Technology Research and Development, 56, 181-201.
  • Sünbül, A. M. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Tok, Ş. (2008). Fen bilgisi dersinde yansıtıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve fen bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi [The effects of reflective thinking activities in science course on academic achievements and attitudes toward science]. İlköğretim Online Dergisi, 7(3), 557-568.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R., & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen öğretimi. Ankara: YÖK/ Dünya Bankası.
  • Ünver, G. (2007). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yeşilyurt, S. (2005). Biyoloji eğitimi öğrencilerinin biyoloji laboratuar uygulamalarında karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi üzerine bir araştırma [A research on the difficulties that biology education students have encountered in biology laboratory applications], Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 88-96.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Mustafa Yılmazlar

Alper Çorapçıgil 0000-0002-6769-6917

Publication Date October 30, 2019
Submission Date February 13, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 48 Issue: 2

Cite

APA Yılmazlar, M., & Çorapçıgil, A. (2019). A Study on Promoting Pre-service Science Teachers’ Readiness for General Physics Laboratory I Course. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1400-1428. https://doi.org/10.14812/cuefd.394065

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved