Öğretim elemanlarının performansının sistematik
şekilde ölçülmesi ve değerlendirilmesi yükseköğretim kurumlarının kalitesi için
önemlidir. Bu çalışmanın amacı, çeşitli devlet üniversitelerinin Eğitim
Fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının performans değerlendirme
yaklaşımından beklentileri ve performans değerlendirmenin önündeki engellere
ilişkin görüşlerinin nicel ve nitel olarak incelenmesidir. Bu araştırma
kapsamında karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel karma desen tercih
edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Tonbul (2008) tarafından geliştirilen
“Performans Değerlendirme Yaklaşımına İlişkin Beklentiler” altölçeği ve
“Performans Değerlendirme Sisteminin Önündeki Engeller” altölçeği
kullanılmıştır. Nicel veriler için ilişksiz örneklemler t-testi, ANOVA; nitel
veriler için içerik analizi tercih edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, öğretim
elemanlarının performans değerlendirme yaklaşımıyla ilgili beklentilerinin orta
düzeyde olduğu, performans değerlendirme yaklaşımıyla ilgili en yüksek beklentiye
sahip olanların doktor öğretim üyeleri, en düşük beklentiye sahip olanların ise
profesörler olduğu ortaya çıkmıştır. Performans değerlendirmenin önündeki en
önemli iki engelin ise yükseköğretim kurumlarının mevcut örgütsel işleyişi ve
öğretim üyelerinin iş yükü olduğu görülmüştür. Performans Değerlendirmeye
İlişkin Beklentiler ve Engellerle ilgili puanlar “akademik teşvik alma, çalışma
deneyimi, akademik unvan ve kurumdan memnuniyet düzeyi”ne göre anlamlı
farklılık göstermektedir. Nitel analiz sonucunda ise en sık tekrar eden kodlara
bakıldığında ise Değerlendirmeye Karşı Tutum temasında “benimseyenler, şüpheyle
yaklaşanlar”; Akademisyenlerin Öncelikleri temasında “akademik yayınlar”,
“öğretimin kalitesinin değerlendirilmesi”, “lisans ve lisansüstü danışmanlık”;
Olumlu etkileri temasında “motivasyon”, “maddi destek”, “kalite arayışı”;
Olumsuz etkileri temasında “kurum içi rekabet, akademik sahtekarlıklar”;
Engeller temasında “yoğun iş yükü, içsel motivasyon eksikliği”; Öneriler
temasında ise “memur istihdamı, yayın ve çalışmaların kurumca desteklenmesi”
kodları ortaya çıkmıştır.
The assesment and evaluation of academic members in
faculties in a systematic way is a crucial issue because higher education
institutions put a large emphasis on a transparent, efficient and successful
management. This study aims to conduct a mixed (quantitative and qualitative)
research about the expectations of Education Faculties’ academic members about
a performance evaluation approach and the obstacles to such an evaluation
system. Convergent parallel mixed method design has been preferred as research
model. “Expectations from performance assessment” subscale
and “barriers to performance assessment” subscale have been used as data
collection tools which are developed by Tonbul (2008). Independent Samples
t-test and ANOVA are used for analysis of quantitave data; and content analysis
is used for analysis of qualitative data.
As a result of this study, it is found out that academic members have a
moderate level of expectations from a performance evaluation approach. The
highest expectations belong to assistant professors while the lowest belong to
professors. The mostly agreed expectations of academic members from a
performance evaluation approach are found to be “developing a consensus about
the criteria of an effective academician, affecting professional development of
academic members positively and increasing workload of academic members”. The
most frequent obstacles to a performance evaluation approach emerged as
“current organizational mechanism of higher education institutions” and
“workload of faculty academic members”. The scores of both expectations and
obstacles significantly differ depending on “taking academic incentive, work
experience in higher education, academic title and satisfaction level of
academicians from their institutions”. As a result of qualitative analysis,
there emerge many themes and codes related to a performance evaluation system.
In “Attitude Towards Performance Approach” theme, the most frequent codes
appeared to be “adopters, doubters”. In Academicians’ Priorities theme, the
codes emerged as “research and publications, evaluation of quality of
instruction, advisory for undergraduates and postgraduates”; In Positive
Effects theme, the codes emerged as “motivation, financial support, search of
quality”; In Negative Effects theme, the codes emerged as “intra-institutional
rivalry, academic dishonesty”; In Obstacles theme, the codes emerged as
“intense workload, lack of instrintic motivation”; and finally In Suggestions theme, the codes emerged as
“more officer employment, institutional support for academic efforts and
research publishings”.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | October 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved