Bu çalışmanın amacı okul psikolojik danışmanlarının
ikincil travmatik stres ve sosyal problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Bu araştırmanın örneklemi Amasya, İstanbul ve Samsun’da Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı olarak çalışmakta olan 268 psikolojik danışmandan
oluşmaktadır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak İTSÖ ve SPÇE kullanılmıştır. Bu çalışma sonucunda katılımcıların ikincil travmatik
stress düzeyleri ile sosyal problem çözmenin negatif problem yönelimi,
içtepisel-dikkatsiz stil, kaçınan stil boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı
ilişkiler bulunurken; pozitif problem yönelimi ve[1]
akılcı problem çözme stili ile anlamlı ilişkiler bulunmamıştır. Psikolojik
danışmanların problem çözme becerileri arttıkça, ikincil travmatik stress
düzeylerinin azaldığı bulunmuştur. Psikolojik danışmanların negatif problem
yönelimi, içtepisel/dikkatsiz stil ve kaçınan stil düzeyleri arttıkça ikincil
travmatik stress düzeylerinin arttığı bulunmuştur. Son olarak, negatif problem
yönelimi okul psikolojik danışmanlarının ikincil travmatik stress düzeylerinin
pozitif anlamlı yordayıcısı iken; pozitif problem yönelim, akılcı problem
çözme, içtepisel-dikkatsiz stil ve kaçınan stilin ikincil travmatik stress
düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı değildir.
The aim of this study
was to analyze the relationship between school psychological counselors’
secondary traumatic stress and social problem-solving levels. The sample of this research was
consisted of 268 school psychological counselors who were working affiliated to
Turkey Ministry of National Education in Amasya, İstanbul and Samsun. Secondary Traumatic
Stress Scale and Social Problem Solving Inventory were used as data collection
tools in this study. As a result of the
research, while there were significant positive correlations between
participants’ the secondary traumatic stress levels and negative problem
orientation, impulsive-careless style, avoidance
style dimensions of the social problem solving, there were not significant
correlations between positive problem orientation and rational problem-solving
style of the social problem solving. Another finding of the study, as
psychological counselors’ level of social problem solving increased, secondary
traumatic stress levels were found to decreased. As psychological counselors’
levels of negative problem orientation, impulsive-careless style and avoidance
styles were increased, secondary traumatic stress levels were found to
increased. Finally, while negative problem
orientation was found a positive predictor of the school counselors’ secondary
traumatic stress levels, positive problem orientation, rational problem
solving, impulsive-careless style and avoidant style were not significant predictor of the secondary
traumatic stress.
Social problem solving School counselor Trauma Secondary traumatic stress Social problem solving
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | March 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved