This study was performed to determine the effect of 12-weeks Karate and Salsa Dance training on the physical fitness performances of university students. A total of 124 students (age: 21.35 ± 1.59 year; height: 1.70 ± 0.08 cm; body weight: 67.1 ± 10.78 kg) have voluntarily participated in the study. The participants were divided into three groups using a random coin toss. The numbers of Karate group (KG), the Salsa Dance Group (SDG) and Control Group (COG) are 43 people (20 female, 23 male), 40 people (17 female, 23 male) and 41 people (12 female, 29 male), respectively. Technical training programs including two days a week and 90 minutes a day for 12 weeks were applied to the KG and SDG members accepting to the study. Body weight, height measurement, BMI calculation, bass stick balance test, handgrip strength test in upper and lower extremity strength measurements, wall squat leg strength test and plate tapping test for movement speed were performed to all participants before and after 12 weeks training. Since the data did not show normal distribution, Kruskal Wallis test was used in more than two groups and Mann Whitney-U test was used in binary comparisons. Looking at the results of KG and SDG, it was found that the BMI and muscle strength values of KG were better than the SDG values (p= .00). It was determined that the static balance values of SDG were higher than KG (p= 0.00). However, there was no significant difference between the movement speed of both groups (p> .05). All physical fitness parameters of both groups were found to be better than COG. We can suggest that sedentary individuals can benefit from karate technique training in gaining muscle strength. In addition, we can emphasize that it may be more appropriate to use salsa dance training in the development of static balance.
Funding: This research was supported by Çukurova University Scientific Research Projects Unit (BAP) with the project code TSA-2018-10550
10550
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin fiziksel uygunluk performansları üzerine 12 haftalık Karate ve Salsa Dans antrenmanlarının etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya, Çukurova Üniversitesi’nde farklı fakültelerde okuyan toplam 124 öğrenci (yaş: 21.35 ± 1.59 yıl; boy: 1.70 ± 0.08 cm; vücut ağırlığı: 67.1 ± 10.78 kg) gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılar, tesadüfi yöntemle 3 gruba ayrılmıştır. Gruplar; Karate Grubu (KG) 43 kişi (20 kadın, 23 erkek), Salsa Dans Grubu (SDG) 40 kişi (17 kadın, 23 erkek) ve Kontrol Grubu (COG) 41 kişiden (12 kadın, 29 erkek) oluşmuştur. Çalışmaya alınan KG ve SDG gruplarına 12 hafta boyunca haftada iki gün ve günde 90 dk teknik antrenman programları uygulanmıştır. Tüm katılımcılara 12 hafta öncesinde ve sonrasında vücut ağırlığı, boy ölçümü, Vücut Kütle İndeksi (BMI), Bass stick denge testi, üst ve alt extremite kuvvet ölçümlerinde el kavrama kuvveti testi ve wall squat bacak kuvveti testi, hareket hızı için disklere dokunma testi ölçümleri yapılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediği için karşılaştırmalarda, ikiden fazla gruplarda Kruskal Wallis testi, ikili karşılaştırmalarda ise Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. KG ve SDG grup sonuçlarına bakıldığında; KG grubunun BMI ve kas kuvveti (alt ve üst extremite) değerlerinin SDG grubunun değerlerinden daha iyi çıktığı tespit edilmiştir (p< .05). SDG grubunun statik denge değerlerinin ise KG grubundan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p< .05). Ancak, her iki grubun hareket hızları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Her iki grubun tüm fiziksel uygunluk parametrelerinin ise COG grubundan daha iyi olduğu bulunmuştur. Sedanter bireylerin kas kuvveti kazanımında karate teknik antrenmanlarından yararlanabileceklerini önerebiliriz. Ayrıca, statik denge gelişiminde ise özellikle salsa türü dans antrenmanlarının kullanılmasının daha uygun olabileceğini vurgulayabiliriz.
10550
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Project Number | 10550 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Submission Date | October 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 52 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved