Along with globalization, significant developments have taken place in the field of accounting and accounting standards have
come to the fore as a common accounting language. The most important function of accounting standards is to provide accurate,
truthful, reliable and comparable financial information both for practitioners and those using the financial statements by
determining the method of accounting practices. In order to apply accounting standards effectively, determining the knowledge,
perception and awareness of the professional accountants and potential professional candidates on the subject is of great
importance. The purpose of this study is to reveal the general knowledge and general perception levels of the students of Agri
Ibrahim Cecen University and Cankırı Karatekin University Faculty of Economics and Administrative Sciences about TMS / TFRS. In
order to collect data, the survey method was applied and the data obtained were analyzed by using the SPSS 25 package
program. The collected data were analyzed by means of frequency analysis, cross tables and parametric hypothesis tests
(independent groups t test and ANOVA). According to the results of the study, students' perspectives and knowledge levels
about TMS / TFRS topics differ significantly in terms of statistics according to their genders, according to the departments they
study, whether it is business or another department, according to their classes, whether it is accounting or no, and according to
their levels of interest in the accounting profession.
Küreselleşmeyle birlikte muhasebe alanında önemli gelişmeler yaşanmış ve ortak bir muhasebe dili olarak muhasebe standartları gündeme gelmiştir. Muhasebe standartları, muhasebe uygulamalarıyla ilgili yöntemi belirleyerek gerek uygulayıcılar açısından gerekse finansal tabloları kullananlar açısından doğru, gerçeğe uygun, güvenilir ve karşılaştırılabilir bir finansal bilgi sağlar. Muhasebe standartlarının etkin bir şekilde uygulanabilmesi için muhasebe meslek mensuplarının ve potansiyel meslek mensubu adaylarının konu hakkındaki bilgi, algı ve farkındalıklarının belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı; muhasebe eğitimi alan Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi ve Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin TMS/TFRS hakkındaki genel bilgi ve genel algı düzeylerini ortaya koymaktır. Veri toplanması amacıyla anket yöntemi uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS 25 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen veriler frekans analizi ve çapraz tablolar ile detaylarına ve parametrik hipotez testlerinden bağımsız gruplar t testi ve ANOVA analizi ile grup ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığına bakılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre; öğrencilerin TMS/TFRS konularına bakış açıları ve bilgi düzeyleri cinsiyetlerine, okudukları bölümün İşletme veya bir başka bölüm olmasına, bulundukları sınıfa, muhasebe derslerine ve muhasebe mesleğine ilgi düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | May 7, 2020 |
Acceptance Date | June 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 1 |