İbn Dakīkul‘îd, hadis usûlüne dair kaleme aldığı
el-İḳtirâḥ adlı eserinde farklı bir yöntem takip etmiş; kitabının ilk yarısında
hadis ıstılahlarını açıklamış, ikinci yarısında ise hayatın tümünü kuşatan 279
sahîh hadise yer vermiştir. Bir hadis usûlü eserinde bu şekilde çok sayıda
hadis rivâyetine yer verilmesi ondan önce ve sonra başka muhaddislerde pek
görülmemektedir. Makâlede İbn Dakīkul‘îd’in bu özel eseri incelenmiş, ilgili
eserin hadis öğretimi noktasında –her yönden olmasa da bazı yönlerden– güzel
bir örnek teşkil ettiği üzerinde durulmuş, bu eserden hareketle lise ve
üniversitelerdeki hadis öğretiminin muhtevasının nasıl olması gerektiğine dair
bazı önerilerde bulunulmuştur. Bu bağlamda, imam hatip liselerinde ve ilahiyat
fakültelerindeki hadis öğretiminin ilk aşamasında hadis ıstılahlarının gereksiz
yere uzatılmadan yeterli bir şekilde açıklanıp çok sayıda hadis metni
okutulmasının öğrencinin hadis dersine motive olması açısından önemli olduğuna
dikkat çekilmiştir. Ayrıca ilahiyat fakültelerindeki hadis öğretimi kapsamında
ikinci aşamada ülkemizin ihtiyaçlarına göre, geniş kapsamlı, düzenli ve
üniversite tahsili esnasında tamamlanabilecek boyutta hazırlanmış olan bir
hadis metninin okutulmasının faydalı olacağı savunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 1 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.