Bu araştırmada Diyanet İşleri
Başkanlığı Aile ve Dini Rehberlik Bürolarına danışanlara yönelik yürütülen
hizmetin içeriği, dini danışmanlık ve rehberlik zemininde ele alınmaktadır.
Araştırmanın temel amacı, çeşitli boyutları olan sorunların getirildiği bu
bürolarda gerçekleşen yardım ilişkilerini dini danışmanlık ve rehberlik
açısından incelemektir. Bu çalışmada nitel araştırma modellerinden olan doküman
inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya kaynaklık eden veriler, ülke
genelinde bulunan Aile ve Dini Rehberlik Bürolarına, 2014 yılının ilk 10 ayında
başvuran kişilerin yönelttiği soruların yansıtıldığı kartekslerden ve kaynak
taramasıyla elde edilen dokümanlardan sağlanmıştır. Bu veriler içeriğine göre
analiz edilerek incelenmiş ve yorumlanmıştır. Bu doğrultuda, Aile ve Dini
Rehberlik Bürolarında telefonla veya yüz yüze gerçekleşen görüşmelerin bir
kısmına doğrudan temas edilerek, danışmanlık uygulamaları mercek altına alınmış
ve büro görevlilerinin, dini içerikli psikososyal sorunları olan danışanlara
yönelik yaklaşımları danışmanlık ilkeleri açısından değerlendirilmiştir.
Araştırmanın sonucunda Aile ve Dini Rehberlik Bürolarına başvuran danışanların,
bir konunun dini hükmünü bilmek istedikleri için yardım isteğinde bulundukları
ancak, çoğu kez psikolojik ve sosyal problemlerini de üstü kapalı veya açık
olarak dile getirdikleri tespit edilmiştir. Yaşanan bu problemlerin ise
mutsuzluk, çaresizlik, kararsızlık, suçluluk, değersizlik, bitkinlik, sosyal
ortamlardan kaçınma gibi çeşitli yansımalarının olduğu görülmüştür. Bunun
yanında büro görevlilerinin, ideal bir danışma süreci için gereken bilimsel ve
sistemli altyapıya sahip olma konusunda yetersiz kalabildiklerini gösteren
bulgulara ulaşılmıştır. Bu bulgular; büro görevlilerinin doğru bir danışmanlık
ilişkisi için gereken koşulları sağlamada ve danışmanlık becerilerini
sergilemede yetersiz kalabilmeleri, danışanların sorunlarını içgörü kazanarak
ve etkin kararlar alarak çözmelerini sağlamada eksik rehberlik yapmaları,
patolojik düzeyde sorunları olan danışanlarla yardım ilişkisi kurabilmek için
gereken eğitime sahip olmamaları, danışanların aile ve evlilikle ilgili
sorunlarını çözme noktasında gereken donanıma sahip olmamaları, diğer yardım
meslekleriyle işbirliği ve yönlendirme ekseninde koordineli çalışabilecek eğitim
ve deneyime sahip olmamaları şeklindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | June 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 2 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.