İnternetin yaygınlaştığı,
akıllı telefon ve tablet gibi mobil cihaz teknolojilerinin çok hızlı geliştiği
günümüzde bilimin ve teknolojik yeniliklerin her alanda kendini göstermesi ve
bazı kolaylıklar sağlaması, eğitimde de yeni teknolojilerin uygulanabileceği
düşüncesini akla getirmektedir. Eğitimde kullanılabileceği öngörülen ve
kullanılan birçok uygulama bulunmaktadır. Bunlardan biri de son zamanlarda eğitim
ortamlarında gittikçe daha fazla yer almaya başlayan ve çok boyutlu bir içeriğe
sahip olan sanal veya artırılmış gerçeklik uygulamalarıdır. Artırılmış
gerçeklik teknolojisi hem eğitim‐öğretim
ortamlarını zenginleştirmekte hem de öğrenmeyi
daha zevkli ve kalıcı hale getirmektedir. Literatüre bakıldığında artırılmış
gerçeklik teknolojisinin farklı disiplinler açısından eğitim-öğretim materyali
olarak kullanımı ile ilgili birçok çalışmaya rastlanırken din eğitimi alanında
bu konuda bir araştırma tespit edilememiştir. Bu çalışma artırılmış gerçeklik
uygulamaları ile işlenen Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi dersinin
öğrencilerin bu derse olan tutumlarına etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Bu
temel amaç doğrultusunda nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin beraber kullanıldığı
karma yöntem tercih edilmiştir. Çalışmanın nicel bölümünde deneme öncesi
desenlerden tek gruplu öntest – sontest model kullanılmıştır. Bu desen
çerçevesinde artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanılarak işlenen Din Kültürü
ve Ahlak Bilgisi Öğretimi dersinin öğrencilerin bu derse yönelik tutumlarındaki
değişimi incelemek amacıyla Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği Lisans Programında 4.sınıfta öğrenim gören 49 öğrenci
belirlenmiştir. Gönüllülük esasına göre rastgele seçilen katılımcılara
artırılmış gerçeklik uygulamalarından önce “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi
Dersi Tutum Anketi” ön-test olarak uygulanmıştır. Katılımcılara Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi Öğretimi Dersinde 4 saat süresince “İslam Dininde İbadetler ve
Kutsal Mekânlar” konusu artırılmış gerçeklik uygulamaları kullanılarak
işlenmiştir. Uygulama öncesinde katılımcılara ön-test olarak uygulanan tutum anketi
etkinlik sonrasında son-test olarak tekrardan uygulanmış ve her iki anket
sonucunda elde edilen puanlar arasında bir fark olup olmadığı incelenmiştir.
Çalışmanın nitel bölümünde ise öğrencilerle uygulama sonunda yarı
yapılandırılmış görüşme soruları ile görüşmeler yapılarak nitel veriler elde
edilmiştir. Çalışma sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin tamamının
artırılmış gerçeklik uygulamalarıyla işlenen dersten keyif aldığı
belirlenmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun artırılmış gerçeklik
uygulamaları kullanıldığında bu derse daha istekli geldikleri, dersten
sıkılmadıkları, dikkatlerini derse daha iyi verebildikleri, bu uygulamaların
derse karşı tutum ve motivasyonlarını olumlu olarak etkilediği, diğer derslerde
de artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanılmasını istedikleri tespit
edilmiştir. Son olarak artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenciler
tarafından kullanımında bazı teknik aksaklıkların yaşanmasının yanı sıra en sık
dile getirilen problemin Türkçe dil desteğine sahip yeteri kadar aplikasyon
bulunmaması olduğu ifade edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Artırılmış Gerçeklik, Din Öğretimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tutum,Teknoloji.
In today's world where the Internet is becoming
widespread and mobile device technologies such as smartphones and tablets are
developing very rapidly, science and technological innovations show themselves
in every field, provide some convenience and it brings to mind to apply new
technologies in education. There are many applications that are predicted to be
used and used in education. Recently, one of them which is increasingly started
taking place in educational environments and have a multidimensional content,
are virtual or augmented reality applications. Augmented reality technology
makes learning more enjoyable and permanent while enriching education and
training environments. Considering the literature, while there are many studies
on the use of augmented reality technology as a teaching and learning material
in terms of different disciplines, it is noteworthy that it has not confirmed
any research on this subject in the field of religious education. This study
has aimed to analyze the effects of student attitudes to lesson of Religious
Culture and Moral Knowledge Teaching (RCMKT) which is taught with augmented
reality applications for this basic purpose, the mixed method has preferred, in
which qualitative and quantitative research methods are used together. In the
quantitative part of the research, pre-experimental pre-test - post-test model
with single group has been used. Within the framework of this pattern, 49
students in the 4th grade who study in Hatay Mustafa Kemal University education
faculty classroom teaching education program have been determined to examine
the change on the attitude towards the lesson of the students of RCMKT course
taught with the using augmented reality technology. “Religion Culture and Moral
Knowledge Attitude Survey” has been applied as a pre-test before the augmented
reality applications for participants who has been selected randomly on a
voluntary basis. The “Worship and Sacred Places in Islamic Religion” subject
has been taught to the participants by using augmented reality applications for
4 hours in the RCMKT course. The Survey, which has been applied to the
participants as a pre-test before the application, has been applied again as a
post-test after the activity and it has been examined whether there was a
difference between the scores obtained from both measurements. In the
qualitative part of the study, qualitative data’s has been obtained by
conducting interviews with the semi-structured interview questions at the end
of the application. As a outcome of the study, it has been determined that all
of the students participating in the study enjoyed the course which has been
processed with augmented reality applications. It has been determined that when the augmented reality applications are
used, the majority of students are more keen on RCMKT, they do not get bored from the lesson,
they can focus their attention better on the lesson, and they want to use the
augmented reality applications in other lessons. Lastly, in addition to the
fact that there are some technical problems in the use of augmented reality
applications by students, it is stated that the most frequently mentioned
problem is that there are not enough applications with Turkish language
support.
Augmented Reality Religious Teaching Religious Culture and Moral Knowledge Attitude Technology.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2020 |
Submission Date | April 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.