This research, on the one hand aims to reveal the intercultural sensitivity levels of Çukurova University Faculty of Divinity students, on the other hand, it aims to reveal the relationship between intercultural sensitivity and religiosity for the students of Çukurova University Faculty of Divinity. A total of 547 people, 423 men and 124 women, participated in the study. Quantitative research method was used in the research. The collected data were analyzed by independent groups t test, one-way ANOVA an correlation analysis. According to the results of the study, it was determined that the students of Çukurova University Faculty of Divinity had a very high level of intercultural sensitivity. No significant difference was found in the level of intercultural sensitivity according to gender. A significant difference was found in the level of intercultural sensitivity according to the regions of residence of the students. There was no significant difference in the level of intercultural sensitivity according to the place of residence. No significant difference was found according to the grade level of the students. No significant relationship was found in the level of intercultural sensitivity according to the type of high school students graduated from. According to the results of the study, as subjective religiosity increases, the level of subjective intercultural sensitivity increases. There was no significant relationship between intercultural sensitivity (5-dimensional scale) and religiosity. In addition, a low level negative relationship was found between the subscale of interaction engagement and religiosity. As the level of religiosity increases, the level of interaction engagement decreases. A low level positive significant relationship was found between the interaction injoyment sub-dimension and religiosity. As the level of religiosity increases, the level of interaction injoyment increases. No significant relationship was found between religiosity and the sub-dimensions of respect for cultural differences, interaction confidence, and interaction attentiveness.
Bu araştırma bir yandan Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeylerini ortaya koymayı amaçlarken diğer yandan kültürlerarası duyarlılık ve dindarlık arasındaki ilişkiyi Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencileri özelinde ele almayı amaçlamaktadır. Araştırmada bilgi toplama tekniklerine göre nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise korelasyon analizi, tek yönlü varyans analizi ve betimsel istatistik tekniklerinden istifade edilmiştir. Araştırmaya 423 erkek 124 kadın olmak üzere toplamda 547 kişi katılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyinin oldukça yüksek olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyete göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin ikamet ettikleri bölgelere göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Yerleşim yerine göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin mezun oldukları lise türüne göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Bunun yanı sıra öznel dindarlık arttıkça öznel kültürlerarası duyarlılık düzeyi artmaktadır. Kültürlerarası duyarlılık ile dindarlık arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Etkileşime katılım alt boyutuyla dindarlık arasında negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Dindarlık arttıkça etkileşime katılım düzeyi azalmaktadır. Etkileşim memnuniyeti alt boyutuyla dindarlık arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Dindarlık düzeyi arttıkça etkileşim memnuniyet düzeyi yükselmektedir. Kültürel farklılıklara saygı, etkileşimde özgüven ve etkileşimde dikkatli olma alt boyutlarıyla dindarlık arasında anlamlı düzeyde bir ilişki tespit edilmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | July 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 2 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.