19. asırda Hint Alt kıtasında ortaya çıkan Kādiyân Ahmedîlerinin kurucu ismi Mirza Gulâm Ahmed’in, kendisine nispet ettiği çoklu görev tayinin ikinci aşaması olan “mehdî-mesîh” iddiası, müntesipler nezdinde ciddi bir önem ve karşılığa sahiptir. Bu çalışma, Mirza Gulâm Ahmed’in mehdîlik iddiasının Ahmedîliğin iki kolundan biri olan ve günümüzde oldukça aktif faaliyet gösteren Kādiyân Ahmedîlerine yansımalarını konu edinmektedir. Bu çerçevede bu çalışmanın amacı Kādiyân Ahmedîlerinin Mirza Gulâm Ahmed’e nispetle benimsediği mehdîlik inancının söz konusu topluluğun güncel literatüründe nasıl ortaya koyulduğu, aktüel kurtarıcı algılarının nasıl şekillendiği ve bu bağlamda yaptıkları faaliyetlerin tetkikidir. Bu minvalde öncelikle Mirza Gulâm Ahmed’in iddialarının müntesipleri nezdinde inandırıcılık ve meşruiyet kazanabilmesi için inşa edilen bilgi anlayışından ve bu bağlamda Kur’an ve hadislerin bâtinî tevil yönteminden bahsedilmiştir. Ardından ise konunun özellikle günümüz faaliyetleri ekseninde siyasî ve sosyal yansımaları ele alınmıştır. Konu ele alınırken öncelikle Kādiyân Ahmedîlerinin kendi kaynaklarından istifade edilmiş; özellikle ülkemizde Türkçe yayımlanan Maneviyat Dergisi, internet siteleri, Youtube kanalları ve aktüel basılı yayınları objektif bir şekilde tetkik edilmiştir. Böylece Kādiyân Ahmedîlerinin modern literatürü taranmış ve kurtarıcı fikrinin yansımaları tespit edilmiştir. Kādiyân Ahmedîlerinin eskatoloji anlayışı bağlamında çok sayıda araştırma kaleme alınmakla beraber teorik düzlemdeki mehdîlik algısı üzerinden şekillenen güncel faaliyetlerinin ele alınması ve cemaatin kendi modern kaynakları üzerinden tetkikine imkân tanıması, çalışmamızı önemli kılmaktadır.
İslâm Mezhepleri Tarihi Ahmediye Kādiyân Ahmedîlerî Mehdî Mirza Gulâm Ahmed.
The "Mahdī-Masīḥ" claim, regarded as the second stage of the multifaceted missions attributed to Mīrzā G̲h̲ulām Aḥmed, the founder of the Aḥmadiyya movement, which originated in the Indian subcontinent during the 19th century, holds profound significance and resonance among his followers. This study focuses on the reflections of Mīrzā G̲h̲ulām Aḥmed’s claim to be the Mahdī on the Qādiyān Aḥmadīs, one of the two principal branches of Aḥmadiyya, which remains highly active today. The primary aim of this research is to examine how the belief in the Mahdī, as interpreted by the Qādiyān Aḥmadīs in connection with Mīrzā G̲h̲ulām Aḥmed, is articulated in the community’s contemporary literature. It further explores how this perception of the awaited savior informs their worldview and shapes their present-day activities. To this end, the study first investigates the epistemological framework established to validate and legitimize Mīrzā G̲h̲ulām Aḥmed’s claims in the eyes of his followers, focusing on the community’s esoteric interpretations of the Qurʾān and Ḥadīth. It then examines the political and social ramifications of these beliefs, with particular attention to their ongoing activities in the modern era. The research relies predominantly on primary sources produced by the Qādiyān Aḥmadī community, including Maneviyat magazine, published in Turkish, as well as their official websites, YouTube channels, and recent printed publications. These materials are analyzed objectively to provide an in-depth understanding of the community’s perspectives. While many studies have addressed Aḥmadiyya’s eschatological beliefs, the significance of this study lies in its focus on the community’s contemporary activities, shaped by their Mahdist perceptions, at a theoretical level. By engaging directly with the Qādiyān Aḥmadīs’ modern narratives and resources, this research offers a unique insight into the current dynamics of the community.
History of Islamic Sects Aḥmadiyya Qādiyan Aḥmadīs Mahdī Mīrzā G̲h̲ulām Aḥmed
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Mezhepleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 2 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.