Purpose: The aim of this study is to detect the mistakes elderly patients with diabetes mellitus make while using a blood glucose meter at home and the frequency of such mistakes, and the factors that impact such mistakes, and to research the effect of individual training on the mistakes.
Materials and Methods: Elderly diabetic patients who used blood glucose meter were included in the study.. The patients were asked to measure their blood glucose with their personal blood glucose meter. Accordingly, an assessment form of 13 parameters which assessed the correct use of blood glucose meter was filled in. The patients were given an education on the proper use of glucometers, which lasted 45 minutes on average. The same patients were reassessed one month later in terms of correct use of blood glucose meter.
Results: A total of 73 patients were recruited in the study. A total of 21 patients, 10 of whom were female and 11 of whom were male, were excluded from the study since they did not come to control. A total of 52 patients, 33 female, and 19 male, were included in the study. After the training, the number of patients who checked meter code increased from 50% to 80%, who washed and dried their hands before measuring from increased 58% to 96%, who replaced the needle of blood glucose meter from increased 44% to 96% There was no correlation between age, education, duration of diabetes, number of drugs used, type of treatment, number of diseases, and device proper use rates.
Conclusion: Incorrect use of glucometers by elderly diabetic patients is a common problem. This problem may be solved utilizing detailed, one-to-one, and repeated education.
Amaç: Bu çalışmada; şeker ölçüm cihazlarının, yaşlı diyabetes mellituslu hastalar tarafından evde kullanımında yapılan hataların ve bu hataların sıklığının, bu hataları etkileyen faktörlerin tespiti ve bireysel eğitimin hatalar üzerine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya şeker ölçüm cihazı kullanan yaşlı diyabetik hastalar alındı. Hastalardan kan şekerlerini kendi şeker ölçüm cihazları ile ölçmeleri istendi. Buna göre şeker ölçüm cihazının doğru kullanımını değerlendiren 13 parametrelik bir değerlendirme formu dolduruldu. Hastalara ortalama 45 dakika süren doğru şeker ölçüm cihaz kullanımı eğitimi verildi. Bir ay sonra aynı hastalar doğru şeker ölçüm cihazı kullanımı açısından tekrar değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya 73 hasta dahil edildi. 10 kadın, 11 erkek, toplam 21 hasta kontrole gelmediğinden çalışmadan çıkarıldı. Çalışma 33’ü kadın, 19’u erkek toplam 52 hasta ile tamamlandı. Eğitim sonrası, cihaz kodunu kontrol eden hasta sayısı %50’den %80’e, ölçüm öncesi elini yıkayan ve elini kurulayan hasta sayısı %58’den %96’ya, şeker ölçüm iğnesini değiştiren hasta sayısı %44’den %96’ya, yükseldi. Yaş, eğitim durumu, diyabet süresi, kullanılan ilaç sayısı, tedavi şekli, hastalık sayısı ve cihaz doğru kullanım oranları arasında ilişki saptanmadı.
Sonuç: Sonuç olarak, yaşlı diyabetik hastalarda şeker ölçüm cihazının yanlış olarak kullanılması sık olarak görülen bir problemdir. Ancak ayrıntılı, birebir verilen ve tekrarlanan eğitimle bu sorun çözülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geriatrics and Gerontology |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Acceptance Date | July 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 44 Issue: Supplement 1 |