Amaç: Bu çalışma, zihinsel engelli çocuklara yönelik uygulamaların hemşirelik öğrencilerinin engellilere yönelik tutumları üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma karma desende (deneysel+içerik analizi) yapılmıştır. 5 Şubat - 30 Haziran 2018 tarihleri arasında üçüncü sınıf hemşirelik öğrencileri ile yürütülmüştür. Nicel veriler, Öğrenci Tanıtım Formu ve Özürlülere Yönelik Tutum Ölçeği kullanılarak çalışma öncesi ve sonrasında toplanmıştır. Nitel veriler için hemşirelik öğrencilerinin yazdıkları mektuplar kullanılmıştır.
Bulgular: Deney grubundaki öğrencilerin ortalama puanlarının daha fazla olduğu ve kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarının azaldığı belirlenmiştir. Temalar; zihinsel engelli çocukların ve neler yapabileceklerinin farkına varma, zihinsel engelli çocuklara yönelik önyargılarının farkına varma, zihinsel engelli çocukların eğitiminde öğretmenleri anlama, zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin zorluklarını anlamak, zihinsel engelli çocuklar ve aileleri ile çalışmanın kazansırdıklarıdır.
Sonuç: Bu çalışmanın bulguları, hemşirelik öğrencilerinin lisans eğitimlerinde zihinsel engelli çocuklar ve ailelerine yönelik bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmeleri için önemlidir.
Purpose: This study was conducted to determine the effect of practices for mentally disabled children on attitudes of nursing students towards disabled people.
Materials and Methods: The study was conducted in mixed design (experimental+content analysis). It was realized of third-year nursing students between February 5 and June 30, 2018. The quantitative data were collected before and after the study by using the Student Identification Form and Attitude Scale for Disabled People. Qualitative data were collected writing a letter of the students in the experimental group.
Results: It was determined that while the students in the experimental group had higher total mean scores and those decreased in the control group. The themes were determined as realizing the children with mental disabilities and what they can do, realizing their own prejudices about children with mental disabilities, understanding teachers in the education of children with mental disabilities, understanding the difficulties of families with mentally disabled children, gains obtained by working with the children with mental disabilities and their families.
Conclusion: The findings of this study are significant to education as nursing schools undergraduate education of nursing students to develop their knowledge, skills and attitudes towards mental disability children and their families.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Acceptance Date | May 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 45 Issue: 3 |