Purpose: The study was conducted to assess day surgery patients’ satisfaction levels with nursing care.
Materials and Methods: The study used a descriptive and cross-sectional design and was carried out through face-to-face interviews between January and March 2016 with 98 patients who were hospitalized in the day surgery unit of a university hospital, who were 18 years or older, spoke Turkish and were able to comprehend and answer the questions, and volunteered to take part in the study. A personal questionnaire containing questions about the patients' descriptive characteristics, and the Newcastle Satisfaction with Nursing Scales (NSNS), adapted into Turkish by Uzun, were used to collect the data.
Results: The patients’ mean age in the study was 6.2±14.5 and 56.1% of them were women. The mean score of the Experience of Nursing Care Scale (ENCS) applied to the patients was 84.4±18.1 and the Satisfaction with Nursing Care Scale’s (SNCS) mean score was 82.4±19.2. The satisfaction level in surgical clinic patients was high in a statistically significant manner. There was a positive statistically significant correlation and between mean scores of the patients in ENCS and SNCS. The scores of the scales range from 0 to 100 points. A total score of 100 points indicate the highest satisfaction with all aspects of nursing care.
Conclusion: It was determined that the patients' nursing care experience and nursing care satisfaction scores were high, and as the care experience total score increased, the nursing care satisfaction score increased.
Amaç: Çalışma; günübirlik cerrahi servis hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı-kesitsel tipte yapılan araştırma, Ocak-Mart 2016 tarihleri arasında, bir üniversite hastanesinin günübirlik cerrahi kliniğine yatan, 18 yaş ve üzeri, Türkçe bilen, soruları anlayıp cevaplayabilen ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 98 hasta ile yüz-yüze görüşme yöntemi ile yapılmıştır. Veriler, tanıtıcı özellikler ile ilgili sorular içeren kişisel anket formu ve Uzun tarafından Türkçe'ye uyarlanmış Newcastle Hemşirelikten Memnuniyet Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hastaların yaş ortalaması 46,2±14,5 olup %56,1’i kadındır. Hastalara uygulanan Hemşirelik Bakımı ile İlgili Yaşananlar Ölçeği (HBYÖ) puan ortalaması 84,4±18,1, Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği (HBMÖ) puan ortalaması 82,4±19,2 bulunmuştur. Cerrahi klinik hastalarında memnuniyet düzeyinin istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek olduğu saptanmıştır. Hastaların HBYÖ ile HBMÖ puan ortalamaları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki belirlenmiştir. Ölçeklerden alınan puanlar 0 ile 100 puan arasında değişmektedir. Toplam 100 puan, hemşirelik bakımının tüm yönlerinden en yüksek memnuniyeti gösterir.
Sonuç: Hastaların hemşirelik bakım deneyimi ve hemşirelik bakımı memnuniyet puanlarının yüksek olduğu, bakım deneyimi toplam puanı arttıkça hemşirelik bakımı memnuniyet puanının arttığı belirlendi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Acceptance Date | April 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 46 Issue: 2 |