This study, which aims to reveal the psychological and developmental effects of “ninni”s on children, was conducted in phenomenological design using qualitative research approach and was revealed by document analysis. In the study, 8 themes and 30 sub-themes were found as a result of content analysis of ninni texts. In these themes, it was seen that “ninni”s include processes related to the developmental stages of children, social role expectations are included and various wishes are made for the future of children. In addition, it was determined that children were described with descriptions and qualifications in “ninni”s; in these descriptions, children were tried to be described by praising and positive connotations were predominant. In addition to this, it was understood that positive emotions such as love, compassion and peace were included more in “ninni”s, while negative emotions such as separation and sadness were included less. It was found that the “ninni”s included contents that support the individual spiritually such as being safe, togetherness and sacrifice. As a result, it was seen that lullabies support the spiritual development of children. Research findings were discussed in the context of the literature and suggestions were made.
Ninnilerin çocuklar üzerindeki ruhsal ve gelişimsel etkilerini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımının kullanılarak fenomenolojik desende yapılmış ve doküman analizi ile ortaya konulmuştur. Çalışmada ninni metinlerinin içerik analizi ile incelenmesi sonucunda 8 tema ve 30 alt tema bulunmuştur. Bu temalarda ninnilerde çocukların gelişim evrelerine dair süreçlerin yer aldığı, toplumsal rol beklentilerine yer verildiği ve çocukların geleceklerine dair çeşitli temennilerde bulunulduğu görülmüştür. Ayrıca ninnilerde çocukların tasvir ve nitelemeler ile tarif edildiği; bu tariflerde çocukların methedilerek anlatılmaya çalışıldığı ve olumlu çağrışımların ağırlıkta olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra ninnilerde sevgi, şefkat ve huzur gibi pozitif duygulara çok; ayrılık, üzüntü gibi negatif duygulara ise az yer verildiği anlaşılmıştır. Ele alınan ninnilerde güvende olma, beraberlik ve fedakârlık gibi ruhsal yönden bireyi destekleyen içeriklerin olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak ninnilerin çocukların ruhsal yönden gelişimlerini desteklediği görülmüştür. Araştırma bulguları, alanyazın bağlamında tartışılmış ve birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cognitive Development, Emotional Development, Personal Development, Social Development |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | November 26, 2023 |
Acceptance Date | March 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |
Follow us on Social Media!