Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencileri ile üniversite mezunları ve yetişkinlerin zeka alanlarına yönelik tercihlerini belirlemektir. Çalışma betimsel karşılaştırmalı bir araştırma niteliğini taşımaktadır. Araştırmanın örneklemini Çukurova üniversitesinin farklı bölümlerinde okuyan, bir üniversiteden mezun olup Çukurova üniversitesinde yüksek lisans/doktora programlarına devam eden ve Adana’da yaşayan toplam 1466 (692 kadın, 774 erkek) birey oluşturmuştur. Örneklemi oluşturan bireylerin 545’i Çukurova üniversitesi öğrencisi, 921’i üniversite mezunları ve yetişkinlerden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Çoklu Zeka Alanları Gelişimsel Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde frekans ve yüzde hesaplamaları ile bağımsız gruplar t-testi analizi kullanılmıştır. Bulgular, üniversite öğrencileri ile üniversite mezunları ve yetişkinlerin sözel/dilsel, matematiksel/mantıksal, müziksel/ritmik ve bedensel/kinestetik zeka alanlarına ilişkin tercihleri açısından anlamlı bir şekilde farklılaştıkları ve ortalamalar incelendiğinde bu farklılığın üniversite öğrencileri lehine olduğu bulunmuştur. Cinsiyete göre farklılığın müziksel/ritmik ve doğa zekası ortalama puanları arasında ve müziksel ritmik zeka da kadınların, doğa zekasında da erkeklerin lehine olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu araştırmanın sınırlılıkları ve bulguları doğrultusunda, çoklu zeka kuramıyla bireylerin çoklu zeka alanlarının belirlenmesinin, daha çok kişiye ulaşabilme ve bu kişilerin kendilerini tanımalarına yardımcı olarak kendileri ile barışık bireyler olmaları konusunda bir farkındalık oluşturma açısından önemli olduğu söylenebilir.
Cinsiyet çoklu zeka çoklu zeka düzeyleri çoklu zeka alanları gelişimsel değerlendirme ölçeği değerlendirme
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2016 |
Submission Date | November 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 25 Issue: 3 |