In this study the burnout levels of lecturers in some Vocational High School have been analyzed in terms of some variables 79 lecturers have been included Maslach Burnout Inventory have been carried out to measure burnout levels of lecturers Correlations T test one way variance analysis have been used to analyze the data The result of study; Emotional Exhaution and Depersonalization scores are low personel accomplishment score is high in Vocational Scholl Academicians Some significiant relationships were found between the managerial duty total lesson hours job satisfaction and Emotional Exhausition ; Age job satisfaction and Personal accomplisment Key Words: Lecturer Burnout Vocational High School
Bu çalışmada, Meslek Yüksekokullarında çalışan öğretim elemanlarının
tükenmişlik düzeyleri bazı değişkenlere bağlı olarak incelenmiştir. Çalışmada 79
öğretim elemanından elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Tükenmişliğin
değerlendirilmesinde Maslach Tükenmişlik Envanteri, kullanılmıştır. Veriler
Korelasyon, T testi ve Tek yönlü varyans analizi (One-way Anova) ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda; Meslek Yüksekokulu akademik personelinin Duygusal Tükenme
ve Duyarsızlaşma puanları düşük, Kişsel başarı puanının ise yüksek olduğu tespit
edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, duygusal tükenme ile idari görev, toplam ders
yükü ve işten elde edilen doyum; Kişisel başarı ile yaş ve işten elde edilen doyum
arasında önemli düzeyde ilişkiler bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2007 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 16 Issue: 2 |