EKONOMİ OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA
Year 2019,
Volume: 28 Issue: 1, 126 - 141, 22.04.2019
Ebru Özgür Güler
,
Dilek Veysikarani
Abstract
Günümüzde
teknoloji ve bilgi ağının hızla gelişmesi ile beraber değişen ekonomik
koşullar, ekonomi okuryazarı olan rasyonel bireylerin yaşadıkları dünyayı
anlamalarını kolaylaştırarak daha akılcı ve katılımcı olmaya yönelmelerini ve
ekonomi politikalarının potansiyelini anlamalarını sağlamaktadır. Bu doğrultuda
çalışmanın amacı Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüne kayıtlı olan
lisansüstü öğrencilerinin, ekonomi okuryazarlık düzeyleri hakkında bilgi sahibi
olmaktır. Bununla birlikte öğrencilerin farklı demografik özelliklerine bağlı
olarak ekonomi okuryazarlık düzeylerinde anlamlı bir farklılık olup olmadığı da
incelenmek istenmiştir. Çalışmada, katılımcıların ekonomi okuryazarlık düzeylerini
belirlemek amacıyla Gerek ve Kurt tarafından (2011) Türkçe formu hazırlanan 34
sorudan oluşan ölçeğe yer verilmiştir. Kişisel bilgi formu ile birlikte iki
bölümden oluşan anket uygulamasında toplamda 224 lisansüstü öğrencisinin
katılımı sağlanmıştır. Toplanan ve
düzenlenen verilere ilişkin tanımsal istatistikler ve çok değişkenli
istatistiksel analiz yöntemlerinden faktör analizi uygulamaları SPSS paket
programı kullanılarak yapılmıştır. Kullanılan ekonomi okuryazarlık ölçeğine
ilişkin güvenilirlik katsayısı %94 olarak elde edilmiş ve ekonomi okuryazarlığı
ölçeği toplamda beş alt boyuta indirgenmiştir. Analiz sonuçlarından ekonomiyi
takip etme sıklığı ve alınan ekonomi ile ilgili ders sayılarının artması ile
birlikte ekonomi okuryazarlık düzeyinin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır.
References
- Akhan, N. E. (2013). Adım Adım Ekonomi Okuryazarlığı: Sosyal Bilgiler Dersleri İçin Alternatif Yollar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,6(14), 1–36.
Anthony, K. V., Smith, R. C., ve Miller, N. C. (2015). Preservice elementary teachers’ economic literacy: Closing gates to full implementation of the social studies curriculum. Journal of Social Studies Research, 39(1), 29–37.
Burke, M. A., ve Manz, M. (2014). Economic literacy and inflation expectations: evidence from a laboratory experiment. Journal of Money, Credit and Banking, 46(7), 1421–1456. https://doi.org/10.1111/jmcb.12144
Chen, H., ve Volpe, R. P. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financıal Servıces Revıew, 7(2), 107–128.
Davies, P. (2006). Educating citizens for changing economies. Journal of Curriculum Studies, 38(1), 15–30. https://doi.org/10.1080/00220270500185122
Durmuşkaya, S., ve Kavas, Y. (2018). Akademik Gelişim Ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3), 925–939.
Gerek, S., ve Kurt, A. A. (2011). Ekonomi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 59–73.
Güğerçin, U. ve İplik, F. N. (2013)."Yöneticilerin Eğitim Seviyeleri İle Firmaların Risk İştahı Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 1(2): 44 - 53.
Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B. ve Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition, Pearson Publication, New York.
Hansen, W. L., Salemi, M. K., ve Siegfried, J. J. (2002). Use It or Lose It: Teaching Literacy in the Economics Principles Course. American Economic Review, 92(2), 463–472. https://doi.org/10.1257/000282802320191813
Hayta, N., ve Akhan, N. E. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Ekonomi Okuryazarlığının Geliştirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(1), 205–230.
Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal Of Consumer Affairs 44(2), 296–316.
Jappelli, T. (2010). Economic literacy: An international comparison. Economic Journal, 120(548). https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2010.02397.x
Kartal, S. K., ve Dirlik, E. M. (2016). Geçerlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Güvenirlikte En Çok Tercih Edilen Yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1865–1879.
Koshal, R. K., Gupta, A. K., Goyal, A., ve Choudhary, V. N. (2011). Assessing Economic Literacy of Indian MBA Students. American Journal of Business, 23(2), 43–52.
Lo Prete, A. (2013). Economic literacy, inequality, and financial development. Economics Letters, 118(1), 74–76. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2012.09.029
Oanea, D.-C., ve Dornean, A. (2013). Defining and Measuring Financial Literacy. New Evidence from Romanian’ Students of the Master in Finance. Annals of the Alexandru Ioan Cuza University - Economics, 59(2), 113–129.
Özgür, E. (2003). Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Yöntemleri ve Bir Uygulama. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Şantaş, F., ve Demirgil, B. (2015). Ekonomi Okuryazarlı Düzeyinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Akademik Bakış Dergisi, Mart-Nisan(48), 46–60.
Stigler, G. J. (1970). The Teaching of Economics The Case , If Any , for Economic Literacy, Spring, 77–84.
Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2007). Using Multivariate Statistics. Fifth Edition, Pearson Education Inc., USA, 1008 p.
Ünal, S., Düğer, Y. S., ve Söylemez, C. (2015). Ekonomi Okuryazarlığı ve Kredi Kartı Tutumunun Rasyonel Kredi Kartı Kullanımına Etkisi: Dumlupınar Üniversitesi Tavşanlı MYO Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Dergisi, 10(1), 31–52.
Utami, N. N. (2014). The economic literacyeEducation for elementary school students. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS, 19(11), 24–27.
Teyyare, E., Ayyıldız, B., Dirican H.,Zıvalı, B.S. ve Renkli, B. (2018). İktisadi ve mali okuryazarlık üzerine bir araştırma: abant izzet baysal üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 99–120.
Worthington, A. C. (2006). Predicting financial literacy in Australia. Financial Services Review, 15(1), 59–79.
Yayar, R., ve Karaca, Ö. E. (2017). Economic Literacy Levels of Public Officers in Turkey. Pakistan Journal of Commerce & Social Sciences, 11(1), 49–65.
Year 2019,
Volume: 28 Issue: 1, 126 - 141, 22.04.2019
Ebru Özgür Güler
,
Dilek Veysikarani
References
- Akhan, N. E. (2013). Adım Adım Ekonomi Okuryazarlığı: Sosyal Bilgiler Dersleri İçin Alternatif Yollar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,6(14), 1–36.
Anthony, K. V., Smith, R. C., ve Miller, N. C. (2015). Preservice elementary teachers’ economic literacy: Closing gates to full implementation of the social studies curriculum. Journal of Social Studies Research, 39(1), 29–37.
Burke, M. A., ve Manz, M. (2014). Economic literacy and inflation expectations: evidence from a laboratory experiment. Journal of Money, Credit and Banking, 46(7), 1421–1456. https://doi.org/10.1111/jmcb.12144
Chen, H., ve Volpe, R. P. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financıal Servıces Revıew, 7(2), 107–128.
Davies, P. (2006). Educating citizens for changing economies. Journal of Curriculum Studies, 38(1), 15–30. https://doi.org/10.1080/00220270500185122
Durmuşkaya, S., ve Kavas, Y. (2018). Akademik Gelişim Ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3), 925–939.
Gerek, S., ve Kurt, A. A. (2011). Ekonomi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 59–73.
Güğerçin, U. ve İplik, F. N. (2013)."Yöneticilerin Eğitim Seviyeleri İle Firmaların Risk İştahı Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 1(2): 44 - 53.
Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B. ve Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition, Pearson Publication, New York.
Hansen, W. L., Salemi, M. K., ve Siegfried, J. J. (2002). Use It or Lose It: Teaching Literacy in the Economics Principles Course. American Economic Review, 92(2), 463–472. https://doi.org/10.1257/000282802320191813
Hayta, N., ve Akhan, N. E. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Ekonomi Okuryazarlığının Geliştirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(1), 205–230.
Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal Of Consumer Affairs 44(2), 296–316.
Jappelli, T. (2010). Economic literacy: An international comparison. Economic Journal, 120(548). https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2010.02397.x
Kartal, S. K., ve Dirlik, E. M. (2016). Geçerlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Güvenirlikte En Çok Tercih Edilen Yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1865–1879.
Koshal, R. K., Gupta, A. K., Goyal, A., ve Choudhary, V. N. (2011). Assessing Economic Literacy of Indian MBA Students. American Journal of Business, 23(2), 43–52.
Lo Prete, A. (2013). Economic literacy, inequality, and financial development. Economics Letters, 118(1), 74–76. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2012.09.029
Oanea, D.-C., ve Dornean, A. (2013). Defining and Measuring Financial Literacy. New Evidence from Romanian’ Students of the Master in Finance. Annals of the Alexandru Ioan Cuza University - Economics, 59(2), 113–129.
Özgür, E. (2003). Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Yöntemleri ve Bir Uygulama. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Şantaş, F., ve Demirgil, B. (2015). Ekonomi Okuryazarlı Düzeyinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Akademik Bakış Dergisi, Mart-Nisan(48), 46–60.
Stigler, G. J. (1970). The Teaching of Economics The Case , If Any , for Economic Literacy, Spring, 77–84.
Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2007). Using Multivariate Statistics. Fifth Edition, Pearson Education Inc., USA, 1008 p.
Ünal, S., Düğer, Y. S., ve Söylemez, C. (2015). Ekonomi Okuryazarlığı ve Kredi Kartı Tutumunun Rasyonel Kredi Kartı Kullanımına Etkisi: Dumlupınar Üniversitesi Tavşanlı MYO Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Dergisi, 10(1), 31–52.
Utami, N. N. (2014). The economic literacyeEducation for elementary school students. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS, 19(11), 24–27.
Teyyare, E., Ayyıldız, B., Dirican H.,Zıvalı, B.S. ve Renkli, B. (2018). İktisadi ve mali okuryazarlık üzerine bir araştırma: abant izzet baysal üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 99–120.
Worthington, A. C. (2006). Predicting financial literacy in Australia. Financial Services Review, 15(1), 59–79.
Yayar, R., ve Karaca, Ö. E. (2017). Economic Literacy Levels of Public Officers in Turkey. Pakistan Journal of Commerce & Social Sciences, 11(1), 49–65.