Türkiye, Tanzimat döneminde başlayıp Cumhuriyet’in ilanına kadar geçen süredeki kazanımlarının üzerine, Cumhuriyet dönemi dinamizmlerini ekleyerek her alanda olduğu gibi eğitim alanında da önemli adımlar atmıştır. Tüm yurtta okuma seferberliği ve okullaşma hareketi günümüze kadar önemini korumuştur. Temel eğitim dönemi ile yükseköğretim dönemi arasında önemli bir yere sahip olan ortaöğretim, ergenlik gibi zorlu bir dönemden geçen gençlerin bilgi ve kültür düzeyini yükseltmede önemli bir rol oynamıştır. Cumhuriyet’in ilanı ile başlayan ve tüm yurtta etkisini gösteren çağdaşlaşma hareketi Osmaniye’de etkisini geç de olsa göstermiştir. Özellikle 1950 yılından sonra okul sayısında artış yaşanmaya başlamıştır. Ancak ortaöğretim kurumu olarak liselerin olmayışı Osmaniye ilçe merkezinde eğitim alanında sorunları da beraberinde getirmiştir. Bu nedenle Osmaniye (Atatürk) Lisesi açılan ilk lise olması bakımından önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada öncelikli amaç Osmaniye’de ortaöğretime geçiş sürecinde Osmaniye Lisesi özelinde, dönemin lise eğitim-öğretim faaliyetlerini ve lisenin sosyo-kültürel çalışmalarını incelemektir. Çalışma kapsamımız 1958-1970 yılları ile sınırlandırılmış olup, lisenin günümüzdeki genel durumuna da kısaca yer verilmiştir. Kronolojiye bağlı kalarak tarihi çerçeve içerisinde Osmaniye Postası Gazetesi, Yedi Ocak Gazetesi, lisenin arşiv kayıtları başta olmak üzere diğer kaynaklar incelenerek yorumlanmıştır.
Building upon the advancements made from the Tanzimat period to the declaration of the Republic and incorporating the dynamics of the Republican era, Turkey has taken significant steps in education, as in many fields. The nationwide campaign for literacy and school enrollment has maintained its importance to the present day. Secondary education, which occupies a crucial position between primary education and higher education, has played a vital role in enhancing the knowledge and cultural levels of young people going through the challenging period of adolescence. The modernization movement, which began with the declaration of the Republic and had an impact throughout the country, manifested itself in Osmaniye, albeit later. Notably, the number of schools started to increase after 1950. However, the absence of high schools as secondary education institutions in the Osmaniye district center led to educational challenges. Consequently, Osmaniye (Atatürk) High School holds a significant place as the first high school to be established. This study primarily aims to examine the educational activities of the period and the socio-cultural endeavors of the high school during the transition to secondary education in Osmaniye, focusing specifically on Osmaniye High School. The scope of this study is limited to the period between 1958 and 1970, with a brief overview of the current status of the high school. By adhering to a chronological framework, the present study analyzes and interprets various sources, including the Osmaniye Postası Newspaper, Yedi Ocak Newspaper, and the archival records of the high school.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political History (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2024 |
Submission Date | June 6, 2024 |
Acceptance Date | July 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 33 Issue: 2 |