In this study, to determine the red meat consumption structure and consumer behavior in different income groups, 400 persons have been subjected to a questionnaire. Red meat consumption habits and consumers' family preferences were also determined. According to research findings, the per capita annual intake of red meat was 22,02 kg. It was found that the most favored form of meat was boneless meat regardless of the income level, given the red meat intake of the individuals subjected to this study. In the study, 57.9% of customers prefer conventional butcher shops to purchase red meat when the butcher is known to be familiar. Consumers like red meat because it is inexpensive, nutritious and easy to access. In addition, 30% of customers who partook in the survey were willing to pay more for red meat in food safety. 74.6% of the people who took part in the study were determined to consume more red meat if the price lowered by 30%. In order to analyze the factors that influence the red meat buying place of the families participating in this research the binary logit model was used. As per the results of the logit model it has been established that the family's red meat buying place was influenced by variables like income, education, quantity, proximity, fresh meat, affordable price
This work was supported by Research Projects Center of Cukurova University
FYL-2019-11677
Bu çalışmada, farklı gelir gruplarında kırmızı et tüketim yapısını ve tüketici davranışını belirlemek amacıyla 400 kişiye anket uygulanmış ve kırmızı et tüketim alışkanlıkları ile tercihleri belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre kişi başına yıllık kırmızı et tüketimi 22,02 kg'dır. Kişilerin kırmızı et tüketimi göz önüne alındığında, gelir grubu ne olursa olsun en çok tercih edilen et çeşidinin kemiksiz et olduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak, kırmızı eti sırasıyla ucuz, sağlıklı ve kolay ulaşılabilir olması nedeniyle satın alma yeri olarak tüketicilerin geleneksel kasap dükkanlarını tercih ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca çalışmaya katılan tüketicilerin%30'u gıda güvenliği açısından kırmızı ete fazladan ödeme yapma istekliliğindedirler. Araştırmaya katılanların %74,6'sının kırmızı et fiyatının %30 ucuzlaması durumunda daha fazla kırmızı et tüketme istekliliği tespit edilmiştir. Bu araştırmaya katılan ailelerin kırmızı et satın alma yerini etkileyen faktörleri analiz etmek için ikili logit modeli kullanılmıştır. Logit modeli sonuçlarına göre, ailelerin kırmızı et tüketim yerlerinin; gelir, eğitim, miktar, yakınlık, taze et, uygun fiyat vb. istatistiksel değişkenlerden etkilendiği belirlenmiştir.
FYL-2019-11677
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | FYL-2019-11677 |
Publication Date | December 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 35 Issue: 2 |
From January 1, 2016 “Çukurova University Journal of Faculty of Agriculture” continuous its publication life as “Çukurova Journal of Agriculture and Food Sciences”.