ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OKUL İKLİMİNE YÖNELİK ALGILARI
Yıl 2022,
Sayı: 8, 75 - 85, 30.06.2022
Nükhet Adalet Akpulat
,
Tülay Polat Üzümcü
,
Ömür Alyakut
Öz
Örgüt iklimi örgütsel alan yazının önemli kavramlarından biridir ve bu kavram okullarda okul iklimi olarak tanımlanmaktadır. Alan yazında ilköğretim ve lise düzeyindeki okullarda çok sayıda ölçek olmasına rağmen yükseköğretimdeki okullarda okul iklimini ölçen az sayıda ölçek ve bu konuda yapılmış az sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu kapsamda bu çalışmada, yükseköğretim düzeyinde eğitim alan turizm fakültesi ve turizm meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul iklimi ile ilgili algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Özellikle fakülte ve MYO düzeyindeki öğrencilerin okul iklimine yönelik algıları arasında fark olup olmaması çalışmanın hareket noktasını oluşturmuştur. Ayrıca demografik faktörlerin yükseköğretim düzeyinde okul iklimine yönelik algıları ne şekilde etkilediğinin belirlenmesi çalışmanın bir diğer araştırma amacını oluşturmaktadır. Literatürde turizm alanında farklı eğitim seviyelerinde yapılan az sayıda çalışma olduğundan, diğer çalışmalardan ayrılmaktadır. Araştırmada, yükseköğretim okullarındaki iklimi belirlemek üzere, Terzi (2015) tarafından geliştirilen Okul İklimi Ölçeği kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerine yönelik geliştirilen ölçek; okula bağlılık, iletişim ve öğrenme ortamı alt boyutlarından oluşmaktadır. Araştırma evrenini Çeşme Turizm Fakültesi ve Kartepe Turizm Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada Turizm Fakültesi ve Turizm MYO öğrencilerinin okul iklimine yönelik algıları arasında farklılık olup olmadığını tespit etmek üzere t-testi ve ANOVA analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; yüksek öğrenim kurumu türüne, yaş gruplarına, okudukları lise çeşidine ve okudukları sınıfa göre anlamlı farklılıklar bulunmuş, cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Kaynakça
- Bektaş, F. ve Nalçacı A. (2013). Okul İklimi İle Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 1-13.
- Canlı, S. (2016). Okul Müdürlerinin Öğretmenlere Güveninin Okul İklimine Etkisi, (Doktora Tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı.
- Çekmecelioğlu, H.G. (2006). Örgüt İklimi, Duygusal Bağlılık ve Yaratıcılık Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20 (2), 295-310.
- Deniz, M. ve Çoban R. (2016). Örgütsel İklimin Çalışan Bağlılığına Etkisi ve Bir Araştırma, Birey ve Toplum, 6(12), 49-72.
- Doğan S. (2012). Lise Öğrencilerinin Okul İklimi Algıları, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 55-92.
- Dönmez, Ş, ve Taylı, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinde Okul İklimi, Okula Bağlılık ve Okul Yaşam Kalitesi Algısının İncelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2): 1-17.
- Ellis T.L (1988). School Climate, National Association CF Elementary School Principals, Research Roundup, ERIC Information Analysis, 4(2), Products, 1-6.
- Erarslan, B. (2018). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Okul İklimi Algıları. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı.
- Ertem, H.Y. ve Gökalp, G. (2020). Velilerin Okul İklimi ve Veli Katılımı Algılarının Velilerin Eğitim Durumu ve Çocuklarının Öğrenim Kademesine Göre İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 78-91.
- Ertem, H.Y. ve Gökalp G. (2017). Velilerin Okul İklimi Algısı Ölçeğinin Türkçe ’ye Uyarlanması, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 155-173.
- Göçmen, F.D. (2018). Örgüt İkliminin Bağımsız Denetçilerin Mesleki Şüpheciliği Üzerine Etkisi: Bağımsız Denetim Firmaları Üzerine Bir Araştırma (Doktora Tezi). Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Programı.
- Loukas, A. ( 2007). What Is School Climate? High-quality school climate is advantageous for all students and may be particularly beneficial for at-risk students, Leadership Compass, 5 (1), 1-3.
- McKinney, Bruce C. (1983). Organizational Climate: A Summary of Research and Controversy, Annual Meeting of the Eastern Communication Association, Ocean City, MD, April 27-30, Speeches/Conference.
- Mieke, Van Houtte (2005) Climate or Culture? A Plea for Conceptual Clarity in School Effectiveness Research, School Effectiveness and School Improvement, 16 (1), 71-89.
- Özdemir, S., Sezgin F., Şirin H., Karip E. ve Erkan S. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Okul İklimine İlişkin Algilarini Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 213-224.
- Özdemir, E., Çepni, S. & İncedere, L. (2020). Ön Lisans Öğrencilerinin Okul İklimi Algılarının Belirlenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (19), 272-281.
- Sökmez Bugay, A., Çok, F. ve Avcı, D. (2020). Lise Öğrencilerinin Okul İklimi Algısının İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53 (2): 665-692.
- Şahin, A. ve Atbaşı, Z. (2020). Olumlu Okul İklimi Oluşturmada Öğretmenin Rolünün İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 672-689.
- Şenel, T. ve Buluç B. (2016). İlkokullarda Okul İklimi İle Okul Etkililiği Arasındaki İlişki, TÜBAV Bilim, 9(4), 1-12.
- Thapa, A., Cohen J.,Guffey S. ve D’Alessandro A.H. (2013). A Review of School Climate Research, Review of Educational Research, 83 (3), 357–385.
- Terzi, A. (2015). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Okul İklimi Ölçeğinin Geliştirilmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 111-117.
- Uzunsakal, E. Ve Yıldız D. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (6).
- Yılmaz, K. ve Altınkurt Y. (2013). Örgütsel İklim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-11.
- Zullig, K.J., Koopman T.M, Patton J.M. ve Ubbes V.A. (2010). School Climate: Historical Review, Instrument Development, and School Assessment, Journal of Psychoeducational Assessment, SAGE Publications, 28(2) 139–152.