Research Article
BibTex RIS Cite

A Research on The Perception of The Quality of Travel for Daily Tours and The Intention to Rejourn

Year 2023, Issue: 11, 12 - 22, 11.12.2023
https://doi.org/10.58455/cutsad.1334025

Abstract

While daily tours contribute to the destination marketing and socio-economic development of destinations, when considered in terms of tourists, they enrich the holiday experience of tourists. From this point of view, the subject of the research is to examine the effect of the travel quality perception of the tourists who participate in daily tours on their intention to participate again. In order to realize the purpose of the research, data were collected from 400 participants who participated in daily tours by questionnaire technique. Factor analysis, correlation analysis and regression analysis were performed on the obtained data. According to the results of the analysis, it was concluded that sincerity, one of the dimensions of travel quality perception, had a significant and positive effect on the intention to revisit, while the other dimensions did not have a significant effect on the intention to revisit.

References

  • Akbaba, A. & Kılınç, İ. (2001). Hizmet Kalitesi ve Turizm İşletmelerinde Servqual Uygulamaları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 162-168.
  • Albayrak, T. (2018). Classifying Daily Tour Service Attributes by Three-Factor Theory of Customer Satisfaction. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 19(1), 112-125.
  • Ap, J., & Wong, K. K. F. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems. Tourism Management, 22, 551–563.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination of Future. Tourism Management, 21(1), 97-116. Caber, M. & Albayrak, T. (2018). Assesing Daily Tour Service Quality: A Proposal for A Dailyserv Scale. Journal of Destination Marketing & Management, 7, 18-25.
  • Chang, H. M., Chou, C. L., & Wu, C. L. (2017). Destination Tourism Information Sources, Trip Quality and Behavioral Intention for Island Tourists. International Journal of Information Technology and Business Management, 60(1), 32-43.
  • Chen, C. H., & Tsai, D. C. (2007). How Destination Image and Evaluative Factors Affect Behavioral İntentions? Tourism Management, 28, 1115-1122.
  • Çapacı, R., & Temizkan, R. (2020). Yerli Turistlerin Tur Kalitesi Algısı ve Tüketici Hakları Açısından Belgeli Rehber ve Belgesiz (Sahte) Turist Rehberi Karşılaştırması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1132-1147.
  • Çetinsöz, B. C. (2011). Uluslararası Seyahatlerde Turistlerin Çekim Yerinde Algıladıkları Risklerin Tekrar Ziyaret Etme Niyetlerine Etkileri: Alanya İlçesine Yönelik Bir Araştırma. Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Çetin, B. & Şahin Perçin, N. (2021). Japon Turistlerin Seyahat Motivasyonlarının Turist Memnuniyeti ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(25), 598- 623.
  • Esen, T. (2017). Turistik Ürün Çeşitlendirme Kapsamındaki Günübirlik Kültür Turlarının Önemi-Performans Analizi ile Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Ghobadian, A., Speller, S., & Jones, M. (1994). Service Quality:Concepts and Models. International Journal of Quality & Reliability Managament, 11(9), 43-66.
  • Halmi, L. & Severović, K., (2016). Strategic Approach to Tourism Destination Management. The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 32(4), 77-86.
  • Kahraman, O. C. (2019). Turist Deneyimi ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Arasındaki İlişkide Kişilik Özelliklerinin Aracı Rolü: Alternatif Turizm Türlerine Katılan Turistler Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Keskin, B. (2020). Kapadokya Bölgesini Ziyaret Eden Turistlerin Günlük Tur Deneyimlerinin Destinasyon Prestiji Algılamalarına Etkisi: Tur Türünün Düzenleyici Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Kızılırmak, İ, Kahraman, O., C. & Çifçi, İ. (2018). Günübirlik Tur E-Broşürlerine Yönelik İçerik Analizi: Türkiye Karadeniz Bölgesi Örneği, Journal of Yasar University, 13(49), 43-52.
  • Lin, C.T., Lee, C., & Chen, W. Y. (2009). An Expert System Approach to Assess Service Performance of Travel Intermediary. Expert Systems with Applications, 36, 2987-2996.
  • Orhan, M. (2016). Belediye Hizmet Kalitesi Ölçümü: Keçiören Belediyesi’nde Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 945-963.
  • Ön Esen, F. & Kılıç, B. (2017). Destinasyon Rekabetçiliğini Etkileyen Faktörler Fethiye ve Marmaris Turizm Destinasyonlarında Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(49), 645-660.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 14-40.
  • Pratminingsih, S. A., Rudatin, C. L. & Rimenta, T. (2014). Roles of Motivation and Destination Image in Predicting Tourist Revisit Intention: A Case of Bandung-Indonesia. International Journal of Innovation. Management and Technology, 5(1), 19-24.
  • Ryan, C., & Gu, H. (2007). Spatial Planning, Mobilities and Culture: Chinese and New Zealand Student Preferences for Californian Travel. International Journal of Tourism Research, 9(3), 189–203.
  • Stetic, S., Simicevic, D. & Stanic, S. (2011). Same-Day Trips: A Chance of Urban Destination Development. Journal of Economics, 2(2), 113-124.
  • Uzut, İ. & Batman, O. (2017). Van’da Yer Alan A Sınıfı Seyahat Acentalarının Düzenlediği Günübirlik Tur İçeriklerinin İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(3), 206-216.
  • Vélez, P. E. R., Naranjo, L. M. P., & Zapatero, M. R. (2019). The Impact of Daily Tour Service Quality on Tourist Satisfaction and Behavioural Intentions in an Island Context: A Study on Tours to Isla De La Plata, Ecuador, Current Issues in Tourism, 22(19), 2337-2341.
  • Wong, C. U. I. & McKercher, B. (2012). Day Tour Itineraries: Searching for The Balance Between Commercial Needs and Experiential Desires. Tourism Management, 33(6), 1360-1372.
  • Wu, C. L., & Chang, H. M. (2013). Island Marine Tourism Development Critical Success Factors – Case by Wangan in Taiwan. The Journal of Global Business Management, 9(3), 126-135.
  • Wu, C. L., & Chang, H. M. (2014). Winter Marine Sport Tourism Development Critical Success Factors-Case By Penghu Island Recreation Area in Taiwan. The Journal of International Management Studies, 9(1), 79-88.

Günübirlik Turlara Yönelik Seyahat Kalitesi Algısı ve Tekrar Katılma Niyeti Üzerine Bir Araştırma

Year 2023, Issue: 11, 12 - 22, 11.12.2023
https://doi.org/10.58455/cutsad.1334025

Abstract

Günübirlik turlar destinasyon pazarlaması ve destinasyonların sosyo-ekonomik olarak gelişmesine katkıda bulunmakla birlikte turistler açısından ele alındığında turistlerin tatil deneyimini zenginleştirmektedir. Buradan hareketle araştırma konusu, günübirlik turlara katılan turistlerin seyahat kalite algısının tekrar katılma niyeti üzerine etkisini incelemektir. Araştırmanın amacını gerçekleştirmek için günübirlik turlara katılan 400 katılımcıdan anket tekniği ile veri toplanmıştır. Elde edilen verilere, faktör analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, seyahat kalitesi algısı boyutlarından samimiyetin tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde anlamlı ve olumlu derecede etkisi olduğu, diğer boyutların tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akbaba, A. & Kılınç, İ. (2001). Hizmet Kalitesi ve Turizm İşletmelerinde Servqual Uygulamaları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 162-168.
  • Albayrak, T. (2018). Classifying Daily Tour Service Attributes by Three-Factor Theory of Customer Satisfaction. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 19(1), 112-125.
  • Ap, J., & Wong, K. K. F. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems. Tourism Management, 22, 551–563.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination of Future. Tourism Management, 21(1), 97-116. Caber, M. & Albayrak, T. (2018). Assesing Daily Tour Service Quality: A Proposal for A Dailyserv Scale. Journal of Destination Marketing & Management, 7, 18-25.
  • Chang, H. M., Chou, C. L., & Wu, C. L. (2017). Destination Tourism Information Sources, Trip Quality and Behavioral Intention for Island Tourists. International Journal of Information Technology and Business Management, 60(1), 32-43.
  • Chen, C. H., & Tsai, D. C. (2007). How Destination Image and Evaluative Factors Affect Behavioral İntentions? Tourism Management, 28, 1115-1122.
  • Çapacı, R., & Temizkan, R. (2020). Yerli Turistlerin Tur Kalitesi Algısı ve Tüketici Hakları Açısından Belgeli Rehber ve Belgesiz (Sahte) Turist Rehberi Karşılaştırması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1132-1147.
  • Çetinsöz, B. C. (2011). Uluslararası Seyahatlerde Turistlerin Çekim Yerinde Algıladıkları Risklerin Tekrar Ziyaret Etme Niyetlerine Etkileri: Alanya İlçesine Yönelik Bir Araştırma. Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Çetin, B. & Şahin Perçin, N. (2021). Japon Turistlerin Seyahat Motivasyonlarının Turist Memnuniyeti ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(25), 598- 623.
  • Esen, T. (2017). Turistik Ürün Çeşitlendirme Kapsamındaki Günübirlik Kültür Turlarının Önemi-Performans Analizi ile Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Ghobadian, A., Speller, S., & Jones, M. (1994). Service Quality:Concepts and Models. International Journal of Quality & Reliability Managament, 11(9), 43-66.
  • Halmi, L. & Severović, K., (2016). Strategic Approach to Tourism Destination Management. The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 32(4), 77-86.
  • Kahraman, O. C. (2019). Turist Deneyimi ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Arasındaki İlişkide Kişilik Özelliklerinin Aracı Rolü: Alternatif Turizm Türlerine Katılan Turistler Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Keskin, B. (2020). Kapadokya Bölgesini Ziyaret Eden Turistlerin Günlük Tur Deneyimlerinin Destinasyon Prestiji Algılamalarına Etkisi: Tur Türünün Düzenleyici Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Kızılırmak, İ, Kahraman, O., C. & Çifçi, İ. (2018). Günübirlik Tur E-Broşürlerine Yönelik İçerik Analizi: Türkiye Karadeniz Bölgesi Örneği, Journal of Yasar University, 13(49), 43-52.
  • Lin, C.T., Lee, C., & Chen, W. Y. (2009). An Expert System Approach to Assess Service Performance of Travel Intermediary. Expert Systems with Applications, 36, 2987-2996.
  • Orhan, M. (2016). Belediye Hizmet Kalitesi Ölçümü: Keçiören Belediyesi’nde Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 945-963.
  • Ön Esen, F. & Kılıç, B. (2017). Destinasyon Rekabetçiliğini Etkileyen Faktörler Fethiye ve Marmaris Turizm Destinasyonlarında Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(49), 645-660.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 14-40.
  • Pratminingsih, S. A., Rudatin, C. L. & Rimenta, T. (2014). Roles of Motivation and Destination Image in Predicting Tourist Revisit Intention: A Case of Bandung-Indonesia. International Journal of Innovation. Management and Technology, 5(1), 19-24.
  • Ryan, C., & Gu, H. (2007). Spatial Planning, Mobilities and Culture: Chinese and New Zealand Student Preferences for Californian Travel. International Journal of Tourism Research, 9(3), 189–203.
  • Stetic, S., Simicevic, D. & Stanic, S. (2011). Same-Day Trips: A Chance of Urban Destination Development. Journal of Economics, 2(2), 113-124.
  • Uzut, İ. & Batman, O. (2017). Van’da Yer Alan A Sınıfı Seyahat Acentalarının Düzenlediği Günübirlik Tur İçeriklerinin İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(3), 206-216.
  • Vélez, P. E. R., Naranjo, L. M. P., & Zapatero, M. R. (2019). The Impact of Daily Tour Service Quality on Tourist Satisfaction and Behavioural Intentions in an Island Context: A Study on Tours to Isla De La Plata, Ecuador, Current Issues in Tourism, 22(19), 2337-2341.
  • Wong, C. U. I. & McKercher, B. (2012). Day Tour Itineraries: Searching for The Balance Between Commercial Needs and Experiential Desires. Tourism Management, 33(6), 1360-1372.
  • Wu, C. L., & Chang, H. M. (2013). Island Marine Tourism Development Critical Success Factors – Case by Wangan in Taiwan. The Journal of Global Business Management, 9(3), 126-135.
  • Wu, C. L., & Chang, H. M. (2014). Winter Marine Sport Tourism Development Critical Success Factors-Case By Penghu Island Recreation Area in Taiwan. The Journal of International Management Studies, 9(1), 79-88.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Şafak Ünüvar 0000-0001-9177-8704

Simge Şalvarcı 0000-0003-0703-4126

Hatice Sarı Gök 0000-0003-0949-2593

Publication Date December 11, 2023
Submission Date July 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 11

Cite

APA Ünüvar, Ş., Şalvarcı, S., & Sarı Gök, H. (2023). Günübirlik Turlara Yönelik Seyahat Kalitesi Algısı ve Tekrar Katılma Niyeti Üzerine Bir Araştırma. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(11), 12-22. https://doi.org/10.58455/cutsad.1334025

Çatalhöyük International Journal of Tourism and Social Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).