Research Article
BibTex RIS Cite

Konaklama İşletmelerinde Piotroski F Skor ve Hisse Senedi Getirisi: Borsa İstanbul’da Bir Araştırma

Year 2024, Issue: 12, 31 - 43, 30.06.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1439193

Abstract

Bu araştırmanın amacı Borsa İstanbul Otel ve Lokantalar Sektöründe hisse senetleri işlem gören konaklama işletmelerinin finansal performansını Piotroski F-Skor yöntemiyle analiz etmek ve hesaplanan F-Skorlarının potansiyel hisse senedi getirilerini yansıtma düzeyini değerlendirmektir. Bu kapsamda öncelikle işletmelerin 2018-2022 yıllarındaki karlılık, likidite-borçlanma ve faaliyet etkinliği üzerine toplam dokuz finansal gösterge hesaplanmış ve performansları 0-9 arasında puanlanmış ve ortalamaları alınarak en yüksekten en küçüğe gruplandırılmıştır. Daha sonra işletmelerin 2019-2023 yıllarına ait hisse senedi getirileri hesaplanmış ve işletmelere ait Piotroski-F skorlarının içinde bulunulan ve gecikmeli olarak bir yıl sonraki hisse senedi performansını tahmin gücü değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda konaklama işletmelerinde en başarılı olduğu tespit edilen değişkenin ödenmiş sermayedeki değişim olduğu, buna karşılık, en başarısız olduğu belirlenen değişkenin ise aktif devir hızındaki değişim olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yüksek F-Skoruna sahip konaklama işletmelerinin hisse senetlerinden oluşan portföyün, daha düşük F-Skoruna sahip işletmelerden oluşan portföylerden hem içinde bulunulan yıl hem de gecikmeli olarak daha iyi performans gösterdiği saptanmıştır. Bu bağlamda Piotroski F-Skorunun konaklama alt sektöründeki hisse senedi yatırım stratejilerinde önemli bir performans tahmin göstergesi olduğu gözlemlenmiştir.

Ethical Statement

Etik Onayı: Makalede ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulduğunu yazarlar beyan eder. Aksi bir durumun tespiti halinde Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisinin hiçbir sorumluluğu olmayıp, tüm sorumluluk makale yazarlarına aittir. Etik Kurul Onayı: Bu çalışma, TR Dizin etik kurul izni gerektiren çalışma grubunda yer almamaktadır. Çıkar Çatışması: Makalede herhangi bir çıkar çatışması ya da kazancı yoktur.

References

  • Agrawal, K. (2015). Default prediction using piotroski’s f-score. Global Business Review, 16(5), 175-186. https://doi.org/10.1177/0972150915601261
  • Akgüç, Ö. (2013). Mali tablolar analizi. İstanbul: Arayış Yayınevi.
  • Asmadi, D., Izzaty, N. & Erwan, F. (2021). Performance analysis of sharia share companies using the piotroski f-score method. Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 5(1), 67-75. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v5i1.5926
  • Aydın. N., Başar, M. & Coşkun, M. (2014). Finansal yönetim. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Barrows, C. W., & Naka, A. (1994). Use of macroeconomic variables to evaluate selected hospitality stock returns in the US. International Journal of Hospitality Management, 13(2), 119-128. https://doi.org/10.1016/0278-4319(94)90033-7
  • Ceylan, A. & Korkmaz, T. (2015). Finansal yönetim temel konular (9. Baskı). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Chen, M. H. (2007). Macro and non-macro explanatory factors of Chinese hotel stock returns. International Journal of Hospitality Management, 26(4), 991-1004. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2006.04.002.
  • Demir, E., & Ersan, O. (2018). The impact of economic policy uncertainty on stock returns of Turkish tourism companies. Current Issues in Tourism, 21(8), 847-855. https://doi.org/10.1080/13683500.2016.1217195
  • Demirhan, D. (2022). İmalat ve hizmet sektörlerinde karlılık oranlarını etkileyen faktörlerin analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (94), 31-52. https://doi.org/10.25095/mufad.1054212
  • Gökten, S., Başer, F. & Yalçın, İ. S. (2021). F-skor göstergelerinin hisse senedi değeri üzerindeki etkisinin defter değerinin aracılık rolü çerçevesinde incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(4), 837–857.
  • Halim, D. & Suhartono, S. (2021). Pengaruh kepemilikan keluarga, kepemilikan ınstitusional, dan keputusan pendanaan terhadap kinerja keuangan dengan metode piotroski f-score. Jurnal Akuntansi, 10(1), 8-20. https://doi.org/10.46806/ja.v10i1.795
  • Hyde, C. E. (2014). An emerging markets analysis of the piotroski f-score. JASSA, (2), 23-28. https://doi.org/10.3316/ielapa.674486110210189
  • Hyde, C. E. (2018). The piotroski f‐score: evidence from Australia. Accounting & Finance, 58(2), 423-444. https://doi.org/10.1111/acfi.12216
  • İskenderoğlu, Ö., & Karadeniz, E. (2022). Determinants of price to earnings ratio: Evidence from Turkish tourism companies. Journal of Tourism Theory and Research, 8(1), 1-4. https://doi.org/10.24288/jttr.1027187
  • Kamuyu Aydınlatma Platformu (2024). Sektörler. https://www.kap.org.tr/tr/Sektorler adresinden 25 Ocak 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Karadeniz, E., Kandır, S. Y., & Önal, Y. B. (2007). Seçilmiş paydaşların SWOT yöntemiyle Türk turizm yatırımlarını değerlendirmesine yönelik bir pilot çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(2), 195-205.
  • Karadeniz, E. (2017). Halka açık konaklama işletmelerinin nakit akış profillerinin analizi: uluslararası bir karşılaştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 167-185. https://doi.org/10.24010/soid.369959
  • Mesarić, M. (2014). Ratio analysis and piotroski scoring system in the automobile industry in croatia. Ekonomski Vjesnik/Econviews: Review of Contemporary Business, Entrepreneurship and Economic Issues, 27(1), 127-141.
  • Pilch, B. (2023). Is value investing based on scoring models effective? The verification of F-Score-based strategy in the Polish stock market. Economics and Business Review, 9(4), 121-152. https://doi.org/10.18559/ebr.2023.4.1075
  • Piotroski, J. D. (2000). Value investing: The use of historical financial statement information to separate winners from losers. Journal of Accounting Research, 38, 1-41. https://doi.org/10.2307/2672906
  • Tepeli, Y. & Kahraman, Y. E. (2023). Firmalarda borçlanma yapısının finansal başarı üzerindeki etkisi: BIST tüm endeksi şirketlerinde bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (100), 1-18. https://doi.org/10.25095/mufad.1313616
  • Tikkanen, J., & Äijö, J. (2018). Does the F-score improve the performance of different value investment strategies in Europe?. Journal of Asset Management, 19, 495-506. https://doi.org/10.1057/s41260-018-0098-3
  • Walkshäusl, C. (2020). Piotroski’s F SCORE: International evidence. Journal of Asset Management, 21, 106–118. https://doi.org/10.1057/s41260-020-00157-2.
  • Xiayou, D. (2016). Piotroski's f-score in the chinese a-share market. (Thesis). University of Cape Town, Faculty of Commerce, Department of Finance and Tax. Retrieved from http://hdl.handle.net/11427/24520

Piotroski F Score and Stock Return in Accommodation Companies: A Research in Borsa Istanbul

Year 2024, Issue: 12, 31 - 43, 30.06.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1439193

Abstract

The study aims to analyze the financial performance of accommodation companies trading stocks in the Borsa Istanbul Hotels and Restaurants Sector using the Piotroski F-Score method and assess how well the calculated F-Scores predict potential stock returns. Nine financial indicators covering profitability, liquidity-leverage, and operational efficiency for 2018-2022 were computed and scored from 0 to 9, then grouped by their averages. Subsequently, stock returns for 2019-2023 were calculated, and the predictive power of Piotroski-F scores for current and lagged one-year stock performance was evaluated. The research identified the change in paid-up capital as the most successful variable and the change in asset turnover as the least successful variable among accommodation companies. Additionally, portfolios of stocks from accommodation companies with high F-Scores outperformed those with lower F-Scores, both in the current year and especially in lagged terms. Thus, the Piotroski F-Score emerged as a significant performance predictor in stock investment strategies within the accommodation sub-sector.

References

  • Agrawal, K. (2015). Default prediction using piotroski’s f-score. Global Business Review, 16(5), 175-186. https://doi.org/10.1177/0972150915601261
  • Akgüç, Ö. (2013). Mali tablolar analizi. İstanbul: Arayış Yayınevi.
  • Asmadi, D., Izzaty, N. & Erwan, F. (2021). Performance analysis of sharia share companies using the piotroski f-score method. Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 5(1), 67-75. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v5i1.5926
  • Aydın. N., Başar, M. & Coşkun, M. (2014). Finansal yönetim. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Barrows, C. W., & Naka, A. (1994). Use of macroeconomic variables to evaluate selected hospitality stock returns in the US. International Journal of Hospitality Management, 13(2), 119-128. https://doi.org/10.1016/0278-4319(94)90033-7
  • Ceylan, A. & Korkmaz, T. (2015). Finansal yönetim temel konular (9. Baskı). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Chen, M. H. (2007). Macro and non-macro explanatory factors of Chinese hotel stock returns. International Journal of Hospitality Management, 26(4), 991-1004. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2006.04.002.
  • Demir, E., & Ersan, O. (2018). The impact of economic policy uncertainty on stock returns of Turkish tourism companies. Current Issues in Tourism, 21(8), 847-855. https://doi.org/10.1080/13683500.2016.1217195
  • Demirhan, D. (2022). İmalat ve hizmet sektörlerinde karlılık oranlarını etkileyen faktörlerin analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (94), 31-52. https://doi.org/10.25095/mufad.1054212
  • Gökten, S., Başer, F. & Yalçın, İ. S. (2021). F-skor göstergelerinin hisse senedi değeri üzerindeki etkisinin defter değerinin aracılık rolü çerçevesinde incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(4), 837–857.
  • Halim, D. & Suhartono, S. (2021). Pengaruh kepemilikan keluarga, kepemilikan ınstitusional, dan keputusan pendanaan terhadap kinerja keuangan dengan metode piotroski f-score. Jurnal Akuntansi, 10(1), 8-20. https://doi.org/10.46806/ja.v10i1.795
  • Hyde, C. E. (2014). An emerging markets analysis of the piotroski f-score. JASSA, (2), 23-28. https://doi.org/10.3316/ielapa.674486110210189
  • Hyde, C. E. (2018). The piotroski f‐score: evidence from Australia. Accounting & Finance, 58(2), 423-444. https://doi.org/10.1111/acfi.12216
  • İskenderoğlu, Ö., & Karadeniz, E. (2022). Determinants of price to earnings ratio: Evidence from Turkish tourism companies. Journal of Tourism Theory and Research, 8(1), 1-4. https://doi.org/10.24288/jttr.1027187
  • Kamuyu Aydınlatma Platformu (2024). Sektörler. https://www.kap.org.tr/tr/Sektorler adresinden 25 Ocak 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Karadeniz, E., Kandır, S. Y., & Önal, Y. B. (2007). Seçilmiş paydaşların SWOT yöntemiyle Türk turizm yatırımlarını değerlendirmesine yönelik bir pilot çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(2), 195-205.
  • Karadeniz, E. (2017). Halka açık konaklama işletmelerinin nakit akış profillerinin analizi: uluslararası bir karşılaştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 167-185. https://doi.org/10.24010/soid.369959
  • Mesarić, M. (2014). Ratio analysis and piotroski scoring system in the automobile industry in croatia. Ekonomski Vjesnik/Econviews: Review of Contemporary Business, Entrepreneurship and Economic Issues, 27(1), 127-141.
  • Pilch, B. (2023). Is value investing based on scoring models effective? The verification of F-Score-based strategy in the Polish stock market. Economics and Business Review, 9(4), 121-152. https://doi.org/10.18559/ebr.2023.4.1075
  • Piotroski, J. D. (2000). Value investing: The use of historical financial statement information to separate winners from losers. Journal of Accounting Research, 38, 1-41. https://doi.org/10.2307/2672906
  • Tepeli, Y. & Kahraman, Y. E. (2023). Firmalarda borçlanma yapısının finansal başarı üzerindeki etkisi: BIST tüm endeksi şirketlerinde bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (100), 1-18. https://doi.org/10.25095/mufad.1313616
  • Tikkanen, J., & Äijö, J. (2018). Does the F-score improve the performance of different value investment strategies in Europe?. Journal of Asset Management, 19, 495-506. https://doi.org/10.1057/s41260-018-0098-3
  • Walkshäusl, C. (2020). Piotroski’s F SCORE: International evidence. Journal of Asset Management, 21, 106–118. https://doi.org/10.1057/s41260-020-00157-2.
  • Xiayou, D. (2016). Piotroski's f-score in the chinese a-share market. (Thesis). University of Cape Town, Faculty of Commerce, Department of Finance and Tax. Retrieved from http://hdl.handle.net/11427/24520
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration, Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Erdinç Karadeniz 0000-0003-2658-8490

Ömer İskenderoğlu 0000-0002-3407-1259

Publication Date June 30, 2024
Submission Date February 18, 2024
Acceptance Date June 24, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 12

Cite

APA Karadeniz, E., & İskenderoğlu, Ö. (2024). Konaklama İşletmelerinde Piotroski F Skor ve Hisse Senedi Getirisi: Borsa İstanbul’da Bir Araştırma. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(12), 31-43. https://doi.org/10.58455/cutsad.1439193

Çatalhöyük International Journal of Tourism and Social Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).